Gå till innehåll

Olagligt att karaktärerna lyssnar på musik?


1mirandaman91

Recommended Posts

Tyvärr e de så att till och med sjukhusen måste betala STIMavgifter för att patienter ska få lyssna på radio, enligt en artikel jag läste på STIMs hemsida, var ett tag sen. Men detta gällde radio i kuddarna, vanlig radio borde gälla även här. Jag vet inte, men det hade inte betalat och fick nån anmärkning på det i alla fall.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tycker ta,mej ,fan att dom där så kallade artisterna ska vara förbannat glada över att att få gratisreklam i filmer som är nerlagt en massa jobb i.

De e fanimej dom som ska skicka upp lädret,Arrghha

 

Tror dom att folk sitter och glor endast på en filmsekvens för att höra lite gratis skitmusik???? Är man så sugen på den artisten, går man man väl och köper en hel och fräsch skiva av den där skitmusiken,eller????

 

Nä dom där fjunhögarna har en överböitro på sej själva.

 

 

Stå på er , Jag spelar in en hel del musik själv, så vill ni ha lite sjysst musik? Tjoa till. Och det är helt"Gratis" "Blink"

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=EzekielMartyr]men man kan alltså spela in radioprogram och använda musiken i sin film därifrån utan att det bryter mot upphovsrätten?[/citat]

 

Precis samma sak.

 

Svaret på alla dina frågor är "Precis samma sak." Denna sida sammanfattar rätt bra vad som gäller så slipper du fundera ut olika kluriga sätt att i alla fall skaffa erfordligt lov. http://www.filmivarmland.se/index.asp?fu_id=27

 

Som i alla andra trådar, fråga nån som lirar musik om du kan göra avtal med dem, gratis.

Länk till kommentar
Share on other sites

Så har jag löst det i många filmer själv.

Väljer ut nån av mina låtar jag tycker passar tillsammans med regissören, & sen effektlägger jag för att få bäst radiokänsla & matchar in akustiken.

Sånt tycker jag är as-kul :-)

Vid ett tillfälle råkade jag pga att jag hade väldigt kul när jag gjorde det & ingen deadline inom sikte, göra en 20 minuter lång sekvens radioprogram.

...problemet var att sekvensen där det skulle användas var bara en 20 SEKUNDER långt!

Men det kan man leva med :-)

 

Hur man får den perfekta radiokänslan är väldigt individuellt, alla radioapparater är olika & det är kanalerna åsså.

Men en god början för både radio/tv-sändningar & disco/pub-musik är att börja med EQ:n & leka sig fram.

Skulle kunna rabbla en massa frekvenser, men krasst så är det förmodligen bättre att säga att radio på film saknar nästan all bas & diskant (dock inte på långa vägar lika extremt som telefon, bredare spectrum), på discon (både film & verklighet, tyvärr) saknar å andra sidan musiken oftast hela spectrum av mellanregister.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

[citat=EzekielMartyr]Vilket jävla fascistsamhälle vi lever i.

Jag uppmanar nästan till brott mot copyrightlagen. :P[/citat]

 

Varför då? För att nån snorunge gör en film med ens musik, det är väl klart att han ska pröjsa! Jag skulle inte vilja att någon använde mina verk om jag inte får betalt för det. Är inte du kapitalist, eller?

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=final cut]Varför då? För att nån snorunge gör en film med ens musik, det är väl klart att han ska pröjsa! Jag skulle inte vilja att någon använde mina verk om jag inte får betalt för det. Är inte du kapitalist, eller?[/citat]

 

Slå upp ironi.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Jawo][citat=final cut]Varför då? För att nån snorunge gör en film med ens musik, det är väl klart att han ska pröjsa! Jag skulle inte vilja att någon använde mina verk om jag inte får betalt för det. Är inte du kapitalist, eller?[/citat]

 

Slå upp ironi.[/citat]

 

Vem är det som är ironisk?

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...