Gå till innehåll

USB-video-grabber för HDMI eller Firewire


Foto

Recommended Posts

Hej,

 

Jag börjar med att be om ursäkt. Gissar att frågan ställts massor med gånger och att svaret redan finns här... men jag är nog helt värdelös på att söka och hitta...

 

Nåja, här kommer frågan:

 

Jag har en gammal HDV-kamera som jag tidigare kopplat upp mot dator (PC) via Firewire för att tanka hem filmmaterialet. Nu har jag köpt ny bärbar dator med bara USB... Vad behöver jag för att tanka över bild och ljud med god kvalitet nu? Kameran kan kopplas upp med antingen Firewire eller HDMI.

 

I värsta fall får jag väl fortsätta använda min gamla dator för att hämta materialet men det skulle vara betydligt smidigare om jag kunde plugga in kameran via någon liten (och inte alltför dyr) konverter/grabber.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej!

 

Det finns ju typ denna:

https://www.blackmagicdesign.com/products/intensity

 

Men det kanske du redan känner till. Den är åtminstone hyfsat billig. Firewire och USB är tyvärr inkompatibla, om jag inte är helt ute och cyklar, så en enkel adapter finns inte, utan om det finns någon lösning på det känns det som att de ändå är dyrare än en HDMI-recorder av något slag. Det finns givetvis fler alternativ, men de jag känner till kostar mer och är förmodligen överspecade!

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack båda två!

 

Express-kortet skulle vara intressant om det funkar med någon adapter som ansluts till USB. Har sett några som verkar vara avsedda för det men är inte säker på om de verkligen funkar. Har just skickat en fråga till EverIT om det...

 

Men mest kanske det lutar åt BlackMagic just nu. Ska kolla med Scandinavian Photo.

 

Tack!

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...