Gå till innehåll

Enkelt, bra ljud till DSLR?


Mikael Andersson

Recommended Posts

Hej.

 

Har tänkt steppa upp min produktion ett par snäpp och en av de största svagheterna jag tycker att jag har är mitt ljud.

 

Tidigare haft en Zoom H4n men tyckte den var för meckig att använda, även om jag i princip bara använde den som mick+preamp till min kamera(Canon 60D).

 

Har testat en on-cam mick liknande Röde videomic fast en kina-kopia. Gillar formatet men kvaliteten på den mick jag köpte var ju givetvis sådär.

 

Har upplevt störningar i ljudet, förmodligen från min belysning(några lampor från kjell o co och en LED-panel).

 

Frågan är om en röde Videomic pro skulle funka. Behändigt format, men är kvaliteten bra och är den bra avskärmad mot störningar?

 

Här är ett exempel på vad jag ofta gör:

Den här gången dock inspelat med DSLRens egna mick.

 

Kommer dock att försöka utöka med intervjuer, dokumentärer, dokumentera evenemang osv.

 

Vad funkar bäst tror ni?

Maxbudget låt säga 2000 kr.

Länk till kommentar
Share on other sites

Videomic pro ger bra ljud, men den har inte supersmalt "upptagnings-pattern", tyvärr är ju 60Ds preamps rätt dåliga. Förstår inte vad som blev meckigt med h4n om du bara hade den som mic/preamp? Sälj den, köp en Zoom H5 med shotgun-modul och koppla en tele-kabel till 60D:n. Ett annat alternativ kan vara en mygga. Men att ljudet i 60D inte är toppen är dock stående. Bäst vore att köra de externt!

Länk till kommentar
Share on other sites

Videomic pro ger bra ljud, men den har inte supersmalt "upptagnings-pattern", tyvärr är ju 60Ds preamps rätt dåliga. Förstår inte vad som blev meckigt med h4n om du bara hade den som mic/preamp? Sälj den, köp en Zoom H5 med shotgun-modul och koppla en tele-kabel till 60D:n. Ett annat alternativ kan vara en mygga. Men att ljudet i 60D inte är toppen är dock stående. Bäst vore att köra de externt!

 

Nej, jag kan tänka mig att den tar upp ganska brett... Vilket också är ett problem eftersom akustiken i mitt vardagsrum inte är så bra och jag helst har micken utanför bild.

 

Det meckiga var ju att koppla in, sätta på hot shoe adaptern, koppla in kabeln som gjorde att jag kunde få medlyssning, trycka på knappen som gjorde att det kom ljud genom utan att det spelade in, kontrollera och justera ljudvolym i apparaten, kolla upptagningsvinkel, trycka av allting efteråt och plocka ihop.

 

Jag vill helst ha nånting där kabel och hotshoeadapter sitter fast, det finns en knapp för att sätta på och så kör man.

 

Provade med en mygga jag glömt att jag hade, inte den bästa dock. Fick en del brus och sådär kvalitet.

 

Ska köpa efterföljaren till 5D mk3 när den kommer i år, så då blir det väl bättre preamp iaf.

 

Jo, externt är bäst, men jag är en one man show som ofta också står framför kameran, så allt måste vara skitenkelt att hantera så jag kan koncentrera mig på det andra.

Länk till kommentar
Share on other sites

Denna mygga är rätt bra:

Audio-Technica ATR 3350 - Thomann Sverige

 

Och mycket billig. Samtliga sittande intervjuer i den här dokumentären är gjorda med den:

 

Nu är det mycket musik lagt i den här filmen, oftast har vi något ambient som bara ligger där och det är inte i huvudsak för att lappa för bruset, men det skulle kunna varit det! Att jobba med ljudet i postproduktion, både genom att lägga på mindre störande ljud som äter upp brus, och att reducera brus är sånt man ofta gör om man vill kompensera för att man inte har råd att köpa dyra mikrofoner etc. Dock spelade vi in ljudet på en Panasonic GH3 där, som har långt bättre förstärkare.

 

Du kan ju låta hot shoe-adaptern och kabeln vara kvar på H4n, då har du inga extra steg alls. Inte för att jag anser att de är särskilt tidskrävande, men jag förstår också att man någonstans måste dra gränsen för hur mycket man vill krångla och din ingång är väl kanske mer innehållet, det som sker framför kameran - och du vill att tekniken ska vara så enkel som möjligt. Fotar du också eller hur kommer det sig att du vill ha en 5D? Jag tänker att en videokamera med inbyggda, bra, preamps och en shotgun-mikrofon som följer med kanske är det mest optimala om man vill ha en enkel lösning som bara fungerar liksom.

 

Andra tips för att få bättre ljud är att placera mikrofonen närmare dig på typ ett mic-stativ, då kan du också dra ner förstärkningen och således blir gapet mellan ljudet du vill spela in, och bruset, större. Men ja, Videomic pro kanske är ditt bästa alternativ.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för tipset, kostade ju inte alls mycket. Undrar om inte den jag har faktiskt var lite dyrare till och med... Minns ej.

 

Ett annat problem är avsaknaden av bra möjligheter att efterjustera ljudet. Använder idag Premiere elements 10, som ju är väldigt begränsat. Har tänkt uppgradera till premiere pro snart dock, tror ljudjusteringen är bättre där.

 

Ibland använder jag dock hot-shon till annat, så det är ett mindre bra alternativ. Jag vill ha få inställningsmöjligheter, bara ett bra enkelt grundljud.

 

Jag vill ha en 5D eftersom jag också fotar mycket ja. Periodvis fotar jag nästan bara och periodvis inte alls, men en DSLR vill jag ha.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...