Gå till innehåll

Prisvärd Gimball?


Joe Hill

Recommended Posts

Har väl inga konkreta tips, annat än att det finns varianter från nästan varenda kina-bootleg-företag, vissa runt 5-6000 kr. Dock vet jag inget om kvalitén på dem och skulle heller lägga lite extra för att säkerställa.

 

Hur som helst, ta i beräkning vad enheten väger. Är mitt tips. En vanlig Ronin blir snabbt tung för en operatör som inte är van att använda den. Har kört den med FS7 och det blir ju en ganska skaplig bit. Ronin M ska ju väga ungefär hälften och en a7s väger väl 1/3 av fs7. Så det är nog en mer human vikt.

 

Summan av kardemumman: sikta på att köpa en som väger typ som Ronin M eller mindre - annars kommer du bara ångra att du snålade.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har använt en del gimbal och Ronin M är väl ett vettigt alternativ med tanke på kvalitet, funktionalitet och vikt. Priset är väl dock tveksamt - enligt mig överpris. Den är dock relativt enkel att ta med sig.

CAME har billigare alternativ som enligt många ska vara riktigt bra. Jag tycker själv deras funkar bra, och i förhållande till vad du får för pengarna tycker jag dessa är mer prisvärda än både Ronin och Mövi.

Men som med alla gimbal (och traditionella steadicam) - det tar en stund innan man vänjer sig. Många recensioner på nätet är från folk som packat upp gimbalen och inte övat tillräckligt innan.

Det du bör kolla när du väljer är hur enkel/prkatisk den är att ta med (en del har så stora väskor/case:ar att du tröttnar snabbt på att använda den), stabilisera (en del kräver verktyg, andra inte), tillgång till uppdateringar, hur komponenterna sitter (på en del sitter de så utsatt att du kommer vara rädd riva sönder kablar, e.tc.), batteritid (Ronin-M har t.ex. batteritid på omkr. 7t tror jag. Skaffar du en gimbal med dålig batteritid får du ändå lägga extra pengar på fler batterier).

 

Fundera även på om vikt är en faktor eller om du ändå kör med EasyRig eller motsvarande av annat märke.

 

På en del gimbal väsnas motorn mycket, vilket gör att du inte kan spela in dialog för nära den.

 

Har du möjlighet och inte bryr dej om garantin: köp en begg. och be om att få funktionstesta innan köp. Ev. köp begg. hos återförsäljare (t.ex. Scandinavianphoto). Lite dyrare, men du får garanti.

Gimbal rasar i pris så mycket nu, samt det finns en hel skog som är under utveckling. Fler tillverkare satsar även på att få ner storlek och vikten på dem=köper du en ny, använd den väl eller se det som en investering.

 

Är du inte utefter att det ska se ut som dolly/slider/jib-åkningar, utan mer ett stabiliseringssystem, finns även mekaniska gimbal. Ganska dyra (omkr 8K för billigast tror jag). Fördelen då är ju att den är mekanisk. Nackdelen är att du få öva betydligt mer för att få jämna rörelser. Och rörelserna bli inte riktigt lika jämna som med en 3- eller 4-axlad gimbal.

 

Tack för svar. Det lutar åt att försöka hitta en Ronin M begagnad. Vikten är nödvändig då jag filmar en del bröllop vilket innebär långa tagningar så den verkar ju lovande för detta.

Länk till kommentar
Share on other sites

Då hade jag jämfört Ronin M med CAME-TV motsvarande modell. Ronin känns mer stabil som begagnad och har en bra app och fjärr att styra med. CAME är å andra sidan billigare och lite mindre, vilket gör det enklare för bröllop och enmans-/fåmansproduktioner.

Här är ett exempel: CAME-TV Mini 2 vs. DJI Ronin-M: Gimbal Wars Round 2 | planet5D curated digital image news

 

Tidigare glömde jag även nämna CAME Single som kan vara ett alternativ för dej. Har tyvärr inte haft möjlighet att prova den ännu så kan inte uttala mig om hur funktionell den är. Men storleken är väldigt tilltalande: https://vimeo.com/146584738

(Kanske finns andra märken än CAME, men har bara sett deras.)

Lycka till med inköpet!

 

 

 

Nu gjorde du det ännu svårade ;) Came Single såg ju onekligen smidig ut.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...