Gå till innehåll

Tona mellan förgrund och bakgrund?


1mirandaman91

Recommended Posts

Hej! Jag är nybörjare på att göra film, jag går på en filmkurs där vi har till uppgift att göra en egen kortfilm. Jag ska filma min själv. Jag har sett i vissa filmer att man kan göra det som finns i förgrunden suddigt medan det längre bak blir skarpt, och sen göra det i bakgrunden suddigt och det fram skarpt utan att flytta kameran. Fattar ni? Jag undrar nu hur man får den effekten. Min lärare sa att jag kan använda zoomknappen, men jag har fått för mig att det ska gå på nåt annat sätt. För jag vill inte att det ska synas att jag zoomar. Jag använder för resten en DV-kamera. Den funktionen kanske inte finns på såna?

 

Någon som fattar vad jag menar och kan hjälpa mig?

Länk till kommentar
Share on other sites

Vet inte om man kan ställa in fokusen manuellt på alla Dv-kameror.

Om det är en sådan här http://www.scandinavianphoto.se/?32345 kamera, så finns det typ en ratt med fokus och en med zoom nästan vid kompendiumet, linsen. Det var längsen jag filmade med mindre Dv-kameror, men stod och kollade på en på Siba och kom fram till att här fanns det ingen manuellfokus. Finns oftast bara autofokus på dem.

 

Så det är ingen digitaleffekt man kör på, kanske går det också ioförsig, men man ställer in på kameran för att få ett objekt skarpt och ett längre bort suddigt, eller viseversa. Tror inte att det har något med zoomen att göra. hehe.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det kallas såvitt jag vet för skärpedragning, och innebär att du manuellt ställer om fokusen så att skärpan förflyttar sig från en plats i bilden till en annan.

Möjligheten att göra skärpedragningar brukar inte finnas på billigare kameror.

Sen tror jag väl det här hör hemma i videoteknik, eller är det en Filmkamera du ska filma med?

Länk till kommentar
Share on other sites

om jag inte har helt fel så kan man inte ställa in manuell fokus på billiga dv kameror men ställa in den med hjälp av zoomen på semi proffesionella och med en knapp på proffs.. på min semi-pro kamera kan jag ställa in den om jag zoomar samtidigt, men övergången blir dock inte så jämn, när jag testat riktiga proffs kameror har jag gjort det med en enkel knapp.. rätta mej om jag har fel

Länk till kommentar
Share on other sites

Det kan finnas manuell fokus på din kamera för det är inte alls bara semiproffsmodellerna som har detta.

 

Skillnaden är att det ligger inbäddat i menyerna vilket gör det lite knepigt men det går om du vill och orkar.

 

Lycka till

Länk till kommentar
Share on other sites

på min kassa JVC amatörkamera finns det en knapp som heter focus, man trycker på den sen ploppar det upp typ en gubbe och ett berg i skärmen, sen drar man "meny-ratten" åt gubben för närmare fokus och tvärt om.

 

Det står säkert i manualen hur man gör

Länk till kommentar
Share on other sites

Kooooooom igen!... Skärpedjupet är ändå så litet på DV-kamerorna (de billiga med små CCD-chip) Men vad för filmkurs går du? Att ställa in skärpan med med focus-ringen vet väll... ALLA??? Men men, ett tipps om du vill få ett kraftigt skärpedjup och leka med, är att antingen zooma in först, eller fixa skiten i AF om du har en statisk kamera vill säga!

 

 

Mvh/ Martin L

Länk till kommentar
Share on other sites

Rekomenderar STARKT att använda AE som en absolut sista utväg i det fallet.

Framförallt om du inte är van vid programmet.

Det är alltid bättre att lösa sånna saker på riktigt, skärpedjupet är väldigt dynamiskt , det vill säga att det blir blurrigare ju längre ifrån focuspunkten man kommer.

Det kan vara svårt att simulera, med resultatet att filmen blir platt & tråkig istället. Speciellt i samband med Parallaxer, dvs när bilden rör sig & olika avstånd rör sig olika i förhållande till kameran.

Samma sak jag hade problem med när jag för första (& sista) gången försökte lägga fejkad dimma på ett klipp jag satt & lekte med.

...i Premiere iof..*host*, men endå, principen är densamma ;-)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...