Gå till innehåll

Tona mellan förgrund och bakgrund?


1mirandaman91

Recommended Posts

Hej! Jag är nybörjare på att göra film, jag går på en filmkurs där vi har till uppgift att göra en egen kortfilm. Jag ska filma min själv. Jag har sett i vissa filmer att man kan göra det som finns i förgrunden suddigt medan det längre bak blir skarpt, och sen göra det i bakgrunden suddigt och det fram skarpt utan att flytta kameran. Fattar ni? Jag undrar nu hur man får den effekten. Min lärare sa att jag kan använda zoomknappen, men jag har fått för mig att det ska gå på nåt annat sätt. För jag vill inte att det ska synas att jag zoomar. Jag använder för resten en DV-kamera. Den funktionen kanske inte finns på såna?

 

Någon som fattar vad jag menar och kan hjälpa mig?

Länk till kommentar
Share on other sites

Vet inte om man kan ställa in fokusen manuellt på alla Dv-kameror.

Om det är en sådan här http://www.scandinavianphoto.se/?32345 kamera, så finns det typ en ratt med fokus och en med zoom nästan vid kompendiumet, linsen. Det var längsen jag filmade med mindre Dv-kameror, men stod och kollade på en på Siba och kom fram till att här fanns det ingen manuellfokus. Finns oftast bara autofokus på dem.

 

Så det är ingen digitaleffekt man kör på, kanske går det också ioförsig, men man ställer in på kameran för att få ett objekt skarpt och ett längre bort suddigt, eller viseversa. Tror inte att det har något med zoomen att göra. hehe.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det kallas såvitt jag vet för skärpedragning, och innebär att du manuellt ställer om fokusen så att skärpan förflyttar sig från en plats i bilden till en annan.

Möjligheten att göra skärpedragningar brukar inte finnas på billigare kameror.

Sen tror jag väl det här hör hemma i videoteknik, eller är det en Filmkamera du ska filma med?

Länk till kommentar
Share on other sites