Gå till innehåll

Vägar till finansiering


Smörgåsmannen

Recommended Posts

Hej på er!

 

Jag tänkte kort och gott höra om det är någon här som har erfarenhet att hitta finansieringsvägar till sina filmer. Gärna förslag bortom det vedertagna (sfi, lokala resurscentrum, kulturnämnden) på hur man kan underbygga sin film med tillräckligt med resurser för att man ska kunna omvandla det man gör till något som genererar pengar och inte enbart kostar.

 

Har producerat tre filmer nu med någon form av lokalt utdelat kulturstöd/stipendium som bas, där inkomst inte varit på tal utan snarare så har det endast täckt produktionskostnaderna. Säkerligen har jag kunnat söka mer pengar till åtminstone mina senaste projekt, men har inte riktigt sett det som en karriärväg, utan snarare ett sidoprojekt. Nu vill jag dock försöka gå in med mer energi och göra det på heltid, åtminstone över några månader. Sägas ska att jag jobbar med företagsfilm/reklam för ett produktionsbolag idag. Så jag är inte enbart en entusiast med huvudet uppe bland molnen, utan jag vet att det kommer bli ett helvete, men är beredd att lägga ner jobbet som krävs. Nu har vi det överstökat :bire

 

Projektet jag sysslar med är en dokumentärserie med större kulturell än kommersiell appeal, så sfi kanske är helt rätt väg att gå för det här, men det känns ändå generellt som att det är dumt att låta projektet vila i en potentiell finansiärs händer.

 

Jag överväger sponsring, då ofrivillig produktplacering ändå är en stor del av det här projektet. Problematiken ligger i att det når ut till en ganska liten - men passionerad målgrupp så som det ser ut idag, med 2000 visningar på föregående film, samt omkring 500 på olika festivaler. Och jag räknar med att kommande del kommer gå ungefär likadant på webb, men något bättre i festivalsammanhang. Den tredje delen som jag nu gör pitch och presentation för kommer vara längre (ca 30 min) och lämpar sig för sändning i typ SVT (på någon "för övrigt"- tid på tvåan).

 

Så, alla tips är välkomna, både vad gäller att hitta kanaler (nej, inte (nödvändigtvis) tv-kanaler) och stöd/sponsring/alternativa finansieringsformer. Jag har inget produktionsbolag i ryggen för det här projektet, men går säkert att ordna om det underlättar i formaliteter.

Länk till kommentar
Share on other sites

Desto mera du riktar blickarna till att be om pengar, desto viktigare är det att ditt projekt är kommersiellt. Vad som gäller är att etablerade blir ombedda att göra projekt. Dessa är då producerade av tungviktare som får ihop budgeten till projekt som är sk. "viktiga, men inte kommersiella". Andra är tvungna att vänta med sina viktiga favoritprojekt, tills dom blir ombedda.

 

Mitt råd är att göra något med stort kommersiellt värde. Göra bara början utan pengar och övertyga finansiärer om att slutprodukten kommer att ge igen pengarna. Hur bra måste kvaliteten vara? Mycket bra, men ju mer kommersiellt, ju sämre får det vara.

Länk till kommentar
Share on other sites

Om du är på jakt efter minst en miljon kronor till ett visst projekt så är mitt tips som följer. Gå till Filminstitutets hemsida. Där finns ju info om vilka långfilmer som gått upp på bio. Gör en lista på de långfilmer som ej fått pengar från Filminstitutet. Googla sedan för att ta reda på hur de fixade finansiering.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag överväger sponsring, då ofrivillig produktplacering ändå är en stor del av det här projektet. Problematiken ligger i att det når ut till en ganska liten - men passionerad målgrupp så som det ser ut idag, med 2000 visningar på föregående film, samt omkring 500 på olika festivaler. Och jag räknar med att kommande del kommer gå ungefär likadant på webb, men något bättre i festivalsammanhang. Den tredje delen som jag nu gör pitch och presentation för kommer vara längre (ca 30 min) och lämpar sig för sändning i typ SVT (på någon "för övrigt"- tid på tvåan).

Om du når ut till en passionerad målgrupp är det okej att de inte är så många. Alla annonsörer vill nå den passionerade målgruppen. Men men, jag var mest nyfiken på om du funderat på sätt att öka antalet visningar? Som exempel, om du får in en länk till din film från en sida med många läsare (helst från rätt målgrupp förstås) kan det generera en del extra tittare. Att få en diskussion om filmen på Flashback likaså. Hur maxar du tittarantalet?

 

Ledsen att jag inte har några tips om hur man faktiskt får finansiering till sin film...

 

Lycka till!

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

Många bra svar såhär på nyårskvällen! Kan utveckla lite senare, men senast förlitade vi oss mycket på sociala medier och vi fick förstasidan i lokalpress. Jag satsade väldigt lokalt. I delen jag klipper just nu så är det lite mer internationellt. Däremot är filmen svagare lokalt och således kommer jag vända mig till relevanta tidskrifter och plattformar som är mer internationella, men för samma smala, dedikerade målgrupp. Dessutom har vi ju redan frälst många på hemmaplan. Och de följer således redan projektet.

 

Hur det än är så siktar jag på en budget om 100-200 000, har bara räknat lite grovt på det och räknar inte med att vara klar med research osv. (som till stor del ligger till grund för budget) förrän senare.

 

Jag har dock bra på att vända på slantarna. Så bara för att budgeten ser skral ut, betyder det inte att det blir svagt produktionstekniskt. Men givetvis sparas det in på saker.

Länk till kommentar
Share on other sites

räknar inte med att vara klar med research osv. (som till stor del ligger till grund för budget) förrän senare.

 

Fanns det en världscup i att uttrycka sig vagt så hade jag nog varit en bra kandidat. Det jag menade att säga var att det är rätt tidigt i processen och att jag nu sitter och överväger huruvida det är värt att satsa på detta eller ej. Hittar jag sätt där jag potentiellt sett skulle kunna finansiera filmen så satsar jag på det. Jag känner till SFI:s stöd både utan och innan med Moving Sweden-satsningen för "up and coming"-filmare osv. Det var därför jag skrev just förutom statliga kulturstöd. Att de flesta filmer har finansiering från såna håll råder det ju inga större tvivel om, men det måste ju finnas andra kanaler att utnyttja. Även om jag givetvis kommer att skicka in ansökan om stöd därifrån.

 

I alla fall så är ju detta del av en serie. När det blir aktuellt att söka finansiering så kommer två delar redan att finnas, som båda haft hög produktionskvalitet, just för att vi jobbat gratis och vi fått/lånat/sponsrats med teknik (samt att jag redan äger mycket), och att jag överlag lyckats resa resurserna vi behövt för att göra det vi vill. Utan pengar. Den största skillnaden med den nya delen kommer inte bli nivån som vi producerar det på, utan snarare att jag kan gå in med mer energi i det och producera något som är innehållsmässigt starkt nog för 30 min speltid, så att det har visningspotential på andra plattformar än Youtube/kortfilmsfestival.

 

Angående större spridning, så är svaret som ovan - det finns jättemycket mer krut att ta av när det handlar om marknadsföring, det har du rätt i! Och jag ska försöka satsa mer på kommande film (som släpps i februari), både i tid och pengar. Så det kan nog ge en del för att underlätta inför nästa del. Just Flashback är jag skeptisk till, känns som det är den svåraste gruppen att tillfredsställa, i synnerhet om man ser till det som faktiskt blir diskussioner där :). Men att få ut det på forum och så är nog överlag en fin idé!

Länk till kommentar
Share on other sites

Angående att du planerar att spara in på saker. Jag jag gjort statistiska undersökningar.

 

Det är noll korrelation mellan långfilmers betyg och budget, så bekymra dig inte över brist på pengar.

 

Men att välja optimal längd ger mest publik. Så försök inte spara genom att göra filmen kortare. Vad som är optimal längd beror dock på genre och åldersgräns, så om jag ska ge dig besked så måste du först ge mig info. Exempelvis är 100-110 minuter optimal längd för somrig barnvänlig svensk komedi.

Länk till kommentar
Share on other sites

Kan ju berätta mer om projektet!

 

Det är en dokumentärserie. Den går under namnet "Fokus Elektroniskt", handlar om elektroniska (mindre kommersiella) musikscenen i Sverige. Hitintills har vi släppt en del, den landade på ca. 13 min och skickades in till SVT kortfilm där den vände pga. diverse anledningar som efter smak och tycke har "åtgärdats" till nästa film som också har producerats med mer resurser och kunskap. Men i ett litet team. Det som SVT slog ner på var inte den produktionstekniska biten ens i första delen, utan det var främst innehållet. Därför anser jag att vi ligger i lä när det kommer till teknikbiten och kunskapen att producera.

 

Den första filmen går att se här:

 

Nästa del blir väldigt annorlunda innehållsmässigt och fokuserar på skapandet. Istället för scenen i en specifik stad. Den släpps dock först i februari.

 

Den tredjen delen och den jag pratar om här, som jag vill ha in mer pengar till är av större "allmänintresse". Involverar fler än en person och således räknar jag med en speltid omkring 30 minuter. Det är nästan i överkant för release på webb - där den kanske släpps. Eller så släpps den på SVT eller så säljs den till en mer etablerad "webbkanal". Det är mindre viktigt för mig, i min sits har man inte råd med prestige.

 

Men en viktig inspiration är:

 

Och egentligen, samtliga av deras "Real scenes"-filmer. Exempelvis deras Tokyo-film, är ca. 30 min lång och till stor del på Japanska - men textat. Och har 140 000 visningar, så breddar man ut internationellt så blir marknaden större, även om det kanske är liten i jämförelse med andra musikdokumentärer. Och Tokyo är givetvis mer spännande än någon svensk eller Europeisk stad överhuvudtaget.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 år senare...

Får jag lov attt sticka in med en fråga som förhoppningvis hör till ämnet.

 

Jag håller på en produktion av en lång film (eller TV-serie i tre delar). Förberedelserna går ganska bra men att söka stöd ter sig, som förväntat, ganska dystert. SFI har många typer av stöd men inget verkar passa, vid första anblicken. Någon stödaktör för TV-serier har jag ännu inte hittat (det beror på min okunnighet, men jag har i plan att leta).

 

Jag undrar om det finns oberoende finansieringskonsulter för film- eller TV-branschen jag skulle kunna anlita för att sköta det jobbet åt mig. Kanske dum fråga då det vore för enkelt om dessa konsulterna fanns.

 

Tack!

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...