Gå till innehåll

Gradingproblem


filmkotten

Recommended Posts

Hej, sitter med Imac 27 och premiere cc 2015. Sitter med en 20 sek reklamfilm som ska gå på tv4. Klippen är prores 422. Efter gradingen så renderade jag ut filmen i samma prores som ska gå till tv 4 samt en version H264 som jag använder för att kunna kolla på vanlig tv.( TV:n kan inte läsa Prores). Där händer det en massa skit, bilden blir nästan helt platt och dålig i färger. För att få H264 filen att se bra ut måste jag lägga på så mycket "punch" i gradingen så att det i min Imac ser för djävligt ut. Vilket ska jag lita på? Tyvärr så har jag ingen referensmonitor. Hur kan jag säkerställa att det verkligen ser bra ut på TV:n.

Tacksam för snabba svar

Länk till kommentar
Share on other sites

Saknar du en rättvisande monitor är det ju väldigt svårt att garantera att ser bra ut. Och TV-apparater är ju i många fall dåligt kalibrerade, samt att de processar bilden betydligt mer än en skärm. Dock ska ju en TV verka för att det ser bättre ut. Inte sämre. Är ambitionen i alla fall.

 

Hur som! Det bästa du kan göra är väl att använda scopes och se till att du har en "korrekt" bild.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jo rättvisande monitor skulle jag vilja ha. Scopes använder jag hela tiden och där har jag inga problem. Problemet är det visuella mellan macskärmen och TV. Det som ser bra ut på macen ser illa ut på TV:n (platt och ganska färglöst) och när det ser bra ut på TV:n så ser det illa ut på macen

Länk till kommentar
Share on other sites

h.264 i QT-wrapper är ökänt för detta problem. Filerna ser olika ut, ungefär...överallt. Spela dom ex på en Mac med QT7 Player, QTX Player och VLC och sen även Windows-maskin i VLC, QT Player och Windows Media Player och du får 6 olika resultat.

 

Kör om möjligt MP4 istället som oftast fungerar mycket bättre.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 6 månader senare...

Jag fortsätter på denna tråden, då jag har samma problem.

 

Det ser jättebra ut i Premiere, men när jag kör ut det till MP4 med H264 så blir det urblekt i både färger och kontrast. Det skumma är att om jag kör filmen i VLC så blir färgerna rätt, men inte i Quicktime. Jag känner till problemet med att Quicktime har problem med H264, men har inte hittat någon bra lösning ännu.

Hade jag bara kunnat köra filmen i VLC så hade problemet varit löst, men filmen förblir urblekt när jag laddar upp den på youtube. Enda lösningen jag har hittat är att fula till filmen i Premiere innan export. Om jag drar upp mättnaden till 140 och gamma från 10 till 12 så ser det okej ut när jag kör den i Quicktime player och på Youtube.

Detta är en nödlösning som jag helst vill undvika om jag kan då jag är rädd att filmen spricker i färgerna.

Några förslag?

 

Här är mina specar:

iMac (Retina 5K, 27 tum, sent 2015)

AMD Radeon R9 M380 2048 MB

Premiere Pro CC 10.3

Länk till kommentar
Share on other sites

Videor med ultrahög upplösning är riktigt trevligt att titta på, men det krävs en hel del kräm från din dator samt internetuppkoppling för att kunna titta på 4K-videor med bra flyt. Google jobbar för tillfället för att lösa det sistnämnda genom att utveckla ett nytt codec som ska vara bättre på att komprimera 4K-videon än H.264 och VP9.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...