Gå till innehåll

I skydd från regnet (Kortfilmsmanus)


tocamerus

Recommended Posts

Hej!

 

Är ute efter lite feedback på mitt kortfilmsmanus. Har försökt lära mig så mycket som möjligt på egen hand; men det är svårt att veta vad som bör förbättras och vad man gör fel osv. Hoppas att ni kan hjälpa mig på traven!

 

Manuset är på 12 sidor och filmen hade jag tänkt skulle landa på ca. 10 minuter. Genre: Mystik, thriller.

 

Tanken är att själv göra detta manus till en film; därför har jag medvetet haft med få karaktärer och miljöer. Har försökt få fram spänning, mystik och en slags obehaglig stämning. Förhoppningsvis håller historien också!

 

Synopsis:

"Lucas har inte sovit på vad som verkar en evighet, han går helt på tomgång, men försöker hålla humöret uppe.

Körandes igenom höstens första skyfall, på väg att dumpa sin flickvän, möter Lucas en liftare som kallas

för A.J som han motvilligt plockar upp. I samband med ett mystiskt försvinnande i området visar det sig att allt inte riktigt är som det ska."

 

 

Har ni lust och ork får ni gärna läsa igenom det! =)

I Skydd Från Regnet.pdf

Länk till kommentar
Share on other sites

Nja...

 

För det första bör du se till att formatera manuset korrekt, så skrämmer du inte iväg läsare i onödan.

 

För det andra... Vad du har gjort är en variant på en vandringssägen, och jag tycker faktiskt inte att de lämpar sig särskilt bra för film. De tenderar att ha en twist som kommer från ingenstans, och då känner man sig som tittare bara lurad. Slutet måste vara planterat i förväg.

 

Dialogen mellan personerna måste vara mer laddat. Mer nerv. Utnyttja tittarnas misstänksamhet. Låt den "skumme" säga något oskumt, och låt den "gode" säga något ogott. Bygg in ledtrådar som leder mot slutet.

 

Kom ihåg att ett slut skall vara både oväntat och oundvikligt.

 

Jag känner lite grann som Tegelhuve. Jag vill veta vad som händer sedan. Jag ser den här historien ganska mycket som ett sådant där intro till polisserier som NCIS, CSI, Bones etc. Det känns som att det är nu det börjar, men istället är filmen slut.

 

Lycka till!

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

Gillar hur du berättar, men jag får nog lov att hålla med föregående talare. Jag kan förstå hela grejen med att lämna ett öppet slut, men i detta sammanhang så känns det mer som ett "äsch, nu får det lov att vara slut", om du förstår vad jag menar. Det är lite omotiverat och tråkigt.

 

Du skulle kunna utveckla det lite mer, trycka in lite mer om karaktärerna och deras historia, vem är Lucas? Hur hamna han där han är? Hur kommer det sig att denne A.J plötsligt dyker upp? De känner inte varandra, men han plockar ändå upp denna och visar starkt obehag av hans sällskap. Ge oss något genom ex snabba flashbacks eller utveckla dialogen lite. Det finns mer att hämta! Lycka till /Jens

Länk till kommentar
Share on other sites

Formatmässigt har du lite att jobba på. Inga " " runt dialogen, centerat namn, mindre utrymme mellan scenerna etc. Det går lätt att lösa med ett manusprogram. Celtx t ex är gratis. Det är som jbergman dumt att skrämma bort läsare i onödan.

 

Jag gillar ditt sätt att måla bilder med ord. Kanske inte helt filmistiskt korrekt alla gånger, men det ger ändå en tydlighet i atmosfär som är bra.

 

Historien är inte ny och inte så originell. Det skulle blivit originellare bara genom att göra Lucas till en kvinna, men historien skulle fortfarande varit ganska tunn. AJ är för övertydligt skurk och Lucas för övertydligt inte skurk. Hur skulle det vara om man tvivlade på vem som gjort det? Kan man skippa radiorösten? Få det att framgå att något är fel på något annat sätt?

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...