Gå till innehåll

Sony A7s vs Panasonic GHS


Joe Hill

Recommended Posts

Jag står inför ett nytt kameraköp och väljer mellan dessa två. Eftersom jag filmar 80% och fotograferar 20 % föll valet på dessa istället för Canon.

 

1)Vilken av dessa är bäst när det gäller att filma i Full HD?

Min dator är inte helt överens med 4K redigering så 4k är inte ett måste.

 

2)Såg även att Panasonic GH4r kommit ut är det värt att lägga de extra pengarna för att få V-log?

 

3) Om jag väljer Sonys variant och vill kunna köra Canon objektiv vad behöver man prisvärd lenskonverter? Någon som provat? Fungerar då is stabiliersing?

 

Tack för hjälpen!

Länk till kommentar
Share on other sites

1. Skulle jag investera mig i ett system idag, och inte hade några grejer för Panasonic sen innan, skulle jag köra på Sony. I största allmänhet bara. A7s och GH4 är bra på lite olika saker, men GH4 är usel i mörker. Så A7s känns mest mångsidig. Däremot om du även tänkt fota kanske det kan vara värt att kika på typ a7r eller a7ii.

 

2. Du kan köpa v-log till den vanliga för ca 1000 spänn. GH4r är beskattad som videokamera och kan filma längre än 30 min, det är det som skiljer den mest från originalet.

 

3. Metabones speed booster till GH4 eller en Metabones utan glas i, för a7x. Då får du en kvalitetsadapter där is fungerar med de flesta objektiv.

Länk till kommentar
Share on other sites

1. Skulle jag investera mig i ett system idag, och inte hade några grejer för Panasonic sen innan, skulle jag köra på Sony. I största allmänhet bara. A7s och GH4 är bra på lite olika saker, men GH4 är usel i mörker. Så A7s känns mest mångsidig. Däremot om du även tänkt fota kanske det kan vara värt att kika på typ a7r eller a7ii.

 

2. Du kan köpa v-log till den vanliga för ca 1000 spänn. GH4r är beskattad som videokamera och kan filma längre än 30 min, det är det som skiljer den mest från originalet.

 

3. Metabones speed booster till GH4 eller en Metabones utan glas i, för a7x. Då får du en kvalitetsadapter där is fungerar med de flesta objektiv.

 

 

Tack för svar! Intressant det där att ghr beskattas som videokamera. Vet du möjligtvis om det går att få tag på en metabones utan glas i sverige?

 

En nackdel vad gäller Sonyn ska ju vara att den filmar som mest i 60fps i full hd. Panasonicen i 96fps. Jag är lite orolig att den blir lite ryckigt vid slowmotion sekvens.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tycker att det borde finnas, sök på prisjakt. Även om produkterna inte är kategoriserade, brukar man få upp vilka butiker som har dem!

 

Har endast använt GH4 själv och kan bara säga att du inte vill använda 96 fps till nåt seriöst. Usel komprimering. Kanske har sina användningsområden, men generellt sett, nja.

Däremot kör väl a7s högre framerate externt, tror jag. Spontant känns det som det bättre, men beror ju lite på vad man ska göra.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tycker att det borde finnas, sök på prisjakt. Även om produkterna inte är kategoriserade, brukar man få upp vilka butiker som har dem!

 

Har endast använt GH4 själv och kan bara säga att du inte vill använda 96 fps till nåt seriöst. Usel komprimering. Kanske har sina användningsområden, men generellt sett, nja.

Däremot kör väl a7s högre framerate externt, tror jag. Spontant känns det som det bättre, men beror ju lite på vad man ska göra.

 

Tack för svar.

 

Jag kommer att köpa en a7s och kollar nu på objektiv. Vill ha manuell fokusring. Vilket Sonys egna nya objektiv verkar sakna?

 

Såg att Samyang hade väldigt prisvärda e-mount ebjektiv. Får ju nästan 3 objektiv till priset av 1 Sonys.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för svar.

 

Jag kommer att köpa en a7s och kollar nu på objektiv. Vill ha manuell fokusring. Vilket Sonys egna nya objektiv verkar sakna?

 

Såg att Samyang hade väldigt prisvärda e-mount ebjektiv. Får ju nästan 3 objektiv till priset av 1 Sonys.

 

Det är väl dilemmat med Sony/Zeiss-gluggarna till E-mount. Att de har en elektronisk fokusring och inte en mekanisk, eller ens en sådan som försöker imitera en mekanisk. Om du drar snabbt så rör sig fokusen mer med mindre rörelse och drar du långsamt så kräver vridet en längre rörelse. Därför kör många EF-objektiv. Då får du både hyfsad stabilisering och normal fokus. Synd, iom. att det annars är bra glas ofta. Samyang-objektiven har ju nästan ingen elektronik och t.o.m. manuell bländarring, så även dessa skulle jag köpa med EF-fattning för andrahandsvärdets skull. Sony känns som om de lika gärna kan dumpa fattningen och börja med en helt ny inom fem år, när de kommer på någon ny innovation. Canon rör sig lite trögare - dessutom är det ju en större marknad.

 

Enda fördelen med att ha native-gluggar är väl egentligen när man fotar och behöver snabb AF. Så om du tänkt fota, så kan det vara trevligt att ha åtminstone en E-mount zoom om AF är något du brukar använda.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...