Gå till innehåll

Vad ska jag uppdatera ?


Freddeme75

Recommended Posts

Hej!

 

Jag har en gammal dator och jag funderar på att köpa en hd videokamera och redigera materialet i te.x Adobe Elements (Photoshop & Premiere), använder även lite DVD Architect Studio 5.0

Troligtvis så behöver jag byta allt i min dator (utom lådan kanske), men vill ändå få tips av er som kan de här bitarna bättre än vad jag kan.

 

Jag har läst att man behöver minst 12 GB i ram, men helst 16 GB och troligtvis så räcker inte de andra komponenterna till heller.

 

Men kom med förslag så får vi se vad det kostar, får man något för omkring 10.000:- ?? plus minus någon tusenlapp.

 

Det jag har nu är:

 

Intel Core i7 920 2.66 GHZ 8 MB LGA 1366 Boxed

Asus P6T Deluxe V2 Intel X58 2xGbLan 7.1 audio

Samsung SSD 850 PRO 256GB

80 GB SSD Intel X25-M G2 SATA II 2.5"

Kingston 6Gb 1600 MHz

650W 80+ Corsair

Ati Radeon HD 4650 PCI-E 1 GB GDDR2 Silent

2x1 TB WD Caviar Black SATA2 7200RPM 32MB

Cosmos 1000 pure black

 

Tack för all hjälp.

Länk till kommentar
Share on other sites

Du kan nog pröva dig fram med vad du har och se om du tycker att det går för trögt. Om du sedan vill uppgradera så behövs det ett byte av moderkort och därmed flera nya komponenter till det. SSD disken på 250GB hjälper dig en hel del som det är och de två andra 7200 rpm diskarna är en bra början. 6 GB är ju klart i underkant men är väl enkelt att öka på! Du har ju också ett väl tilltaget kraftaggregat. En sådan ombyggnad om du gör den själv bör du kunna få under 10 kkr om du inte siktar väldigt högt med 4K och mer men då kostar det.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har redigerat långfilm med Premiere Elements 12 på en laptop som är något klenare än den desktop du har idag. Jag spelade in och redigerade 1920*1080 50i 24 Mbps .m2ts filer, och ska du redigera högupplöst med PE så är väl det ungefär vad du kommer att ha som videoformat.

 

För att undvika missförstånd, jag delade upp projektet i ett drygt tiotal bitar, med ungefär 100 videoklipp i varje projekt. Till 99 % använde jag bara ett videospår. När jag gjorde något komplicerat så lade jag det i ett separat projekt och exporterade sedan en fil som var sisådär några sekunder lång.

 

Det enda som upplevdes som begränsning var hårddiskens hastighet. Och då har laptopen en hårddisk delad i två partitioner, vilket ju ska vara värsta tänkbara för videoredigering.

 

Så du kan köpa kameran och börja redigera med den utrustning du har. Men om du tänker göra något som både är långt och komplicerat så lär det gå segt. Men om du redigerar på samma sätt som jag så bör det fungera.

Länk till kommentar
Share on other sites

Funderar på ett sånt här uppgraderingspaket, är det klokt, eller ska jag byta ut nåt eller lägga till nåt ?

 

Processor: CPU Intel Core i7 6700 3.4 GHz, 8MB, Socket 1151

Internminne: 2x 8GB (Kingston 16GB (2-KIT) 2133M DDR4 Fury Black)

Grafikkort: GK ASUS PCIe STRIX-GTX960 -DC2OC-2GD5

Hårddisk: HD2TB Toshiba 3.5´´ 6Gb/s 7200rpm 64MB -CT

Moderkort: MK ASUS Z170-A ATX, Z170, 1151

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tycker datorn du har nu ser ut att funka bra som den är. Skulle åtminstone prova innan jag köper något alls. Förutom möjligen lagring, några extra hårddiskar skadar ju aldrig. Det beror ju mycket på vad du ska göra också, men antar att det, som i andra tråden handlar om hemvideo, då blir projekten heller särskilt stora och du bör klara dig alldeles utmärkt! Jag klippte 1080p-material (h264) på en dator med:

 

Processor: Intel P4 Dual-core 1.6 GHz (klockad till 2.4)

HDD: Random 5400 rpm hdd

Minne: 4GB @ 800 MHz

Grafik: ATI Radeon 4870HD m. 512 MB minne (som var sjukt överspecat mot resten av burken, även på den tiden)

 

En riktig skitdator med andra ord, som var ett axplock av uppgraderingar spänt över typ tre års tid. Men jag övergav den för ca. 4 år sen.

 

Varför nämner jag det? Jag klippte över 100 projekt med den. Och det var nog ungefär på samma nivå som du eftersträvar. Det är lätt att komma hit och bli överöst av tips från de som jobbar med sånt här från dag till dag (inte för att du direkt blivit det nu - men i största allmänhet) och då blir det helt andra prioriteringar på flyt mm. Tex. Jag sitter och klipper en film i skrivande stund. Har en katalog på 700 klipp - totalt rör det sig om kanske 7 timmar material, varav 1/3 är i 4K och den sammanlagda storleken för råmaterialet är ca. 600 GB. Jag ska koka ner det till 10-15 minuter och det är mycket effektklippning inblandat.

 

Min nuvarande dator är en imac med:

2.5 GHz 4-kärnig i5:a (Sandy Bridge; ca. 4-5 år gammal)

12 GB ram @*1333 MHz

AMD Radeon HD 6750M 512 MB

2x3TB 7200 RPM-diskar över Thunderbolt (speglade).

 

Lärdomen? Det viktigaste när man klipper video är att optimera projekten. Jag hör sällan om folk som ens använder proxyn nuförtiden. Oavsett projektstorlek. Men för mig är det vedertaget att man gör det i stora projekt. Och att man delar upp klippningen på flera tidslinjer. Och att man pre-compar/renderar mer avancerade grejer.

 

Ingenting av det jag nämnde är dock förmodat något som du ens behöver tänka på, utan jag tror att för ditt ändamål så kan du använda datorn som den är. Ofta kommer man långt på att bara formatera datorn (men det vet du säkert) om man vill få lite bättre flyt i program. Men skulle du sedan känna att du vill komma upp i ett högre flyt och att jag hade helt fel; du behöver mer flyt - så skulle jag uppgradera datorn just efter att du är varse om det av egen erfarenhet, och inte för att folk tycker att du behöver det.

 

Dock så kan jag flika in att du vill ha minst 8 GB ram. Helst 16. Men det är ju ändå en rätt liten investering.

 

Vill du verkligen ta det ett steg längre och investera inför en eventuellt framtida karriär etc. så skulle jag kika på att skaffa ett moderkort med 2011-socket. Då de ofta är rustade för ett mer professionellt bruk (Xeon-processorer bl.a.), men då hänger ju saker och ting med lite i pris förstås.

Länk till kommentar
Share on other sites

På en DVD gäller SD och inte HD. Begränsningen beror bl a på bithastigheten som är max 8Mbit/s inkl ljud. Dessutom används i huvudsak MPEG2 på DVD.

För HD gäller bithastigheter uppåt 25 Mbit/s och olika varianter av MPEG4. BD-skivor eller andra media.

Länk till kommentar
Share on other sites

Stämmer detta?

 

Dvd-brännare kan innehålla ungefär två timmars högkvalitativ videofilm. (jag får dålig kvalite med 60 min på dvd skiva nu), se tidigare tråd

http://forum.voodoofilm.org/videoredigering/36229-fra-n-dv-band-till-dvd.html

 

Vanligtvis har en Blu-ray-skiva en kapacitet på 25 GB och kan innehålla 135 minuter med HD-video i MPEG-2-format plus 2 timmar med SD-material eller så kan den innehålla totalt 10 timmar med SD-innehåll.

Länk till kommentar
Share on other sites

En bluray skiva klarar betydligt större skrivhastighet jämfört med den äldre DVD. HD video innehåller mycket mer information än vad SD gör och därför använder man en betydligt kraftfullare komprimeringsalgoritm för att kunna överföra den större datamängden med den högre bithastigheten som blurayr erbjuder. Sedan är det en annan sak vad spelaren tolkar när den ser vad en DVD och en Bluray skiva innehåller. De olika standard algoritmerna som används måste finnas tillgängliga för att tolka skivans innehåll.

 

Att din erfarenhet är dålig kvalitet för din timslånga videofilm på en DVD ligger antingen i brister hos källmaterialet, ej optimal inställning vid komprimeringen eller att du inte utnyttjar hela DVD-skivans kapacitet - ca 4 GB för ett lager eller ca 8 GB för två lager.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...