Gå till innehåll

Många frågor om videokameror och ljud


Freddeme75

Recommended Posts

men varför är en sökare bra ?
En sökare är oumbärlig vid utomhusfilmning och det gör att man får ett mycket stadigt grepp om man filmar utan stativ inomhus. Nuförtiden ser man folk som springer runt med kameran på rak arm och tittar på den utfällda skärmen, men filmen blir förmodligen därefter.
Länk till kommentar
Share on other sites

En sökare är oumbärlig vid utomhusfilmning och det gör att man får ett mycket stadigt grepp om man filmar utan stativ inomhus. Nuförtiden ser man folk som springer runt med kameran på rak arm och tittar på den utfällda skärmen, men filmen blir förmodligen därefter.

 

Det är väl som man vänjer sig och ingenting annat, med ergonomin alltså. Sedan; kan man sin kamera och sina förutsättningar så blir resultatet i regel bra. Oberoende av om du väljer att titta in i ett litet hål eller en skärm.

Länk till kommentar
Share on other sites

du väljer att titta in i ett litet hål eller en skärm.
Om du upplever en sökare som ett hål pratar vi nog inte om samma sak. Hur dyr videoskärm har du tillgång till som du kan göra dina inställningar i direkt solljus?

Eller är det bara att vänja sig :-)

Länk till kommentar
Share on other sites

Har faktiskt aldrig befunnit mig i en situation där ljuset varit ett så stort problem. Det känns som ett sånt där 1%-fall, som är enkelt löst genom att vrida sig själv eller skärmen något. Begränsningen i sig blir mindre än att vara tvungen att ha kameran ständigt i ögonhöjd.

 

På en kamera av den typen så är sökarna dessutom i regel så små att de blir menlösa. Vill man verkligen ha en kan man ju slänga på en sån man spänner fast på skärmen.

 

Men, jag vet att det finns de som absolut ska ha en sökare jämt, och det får de väl ha. Men att det finns några slags paralleller mellan vad som blir bra film och vad som är filmat med sökare, betvivlar jag starkt.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...
Om du använder en Rode-mikrofon så som videomic pro eller stereo-varianten så bör du få liknande eller bättre resultat jämfört med tex. en Zoom H6 om du skickar signalen direkt till kameran via tele. Dock är inspelningen renare om du spelar in på en extern recorder - oftast. Jag har dock varit med om det motsatta, tex. med Zoom H4n och Tascam DR22wl, att pre-ampsen är sämre än i genomsnittliga kameror. Men Zoom H5/H6, Tascam DR60 och DR100, såväl som Roland R26 (och många fler) spelar in rent och fint ljud!

 

Rode Videomic Pro - igen. Är den enda jag testat av typ on camera-mikrofoner. Och den är en sk. shotgun-mikrofon, om än en kort sådan - och blir således betydligt mer riktad än en inbyggd stereomikrofon, men samtidigt inte lika riktat som med en shotgun-mikrofon ämnad för broadcast-bruk (en sån som man använder på bom). Du kommer hur det än är få ett fylligare ljud om du använder en sån, och med största sannolikhet fångar den upp mindre störljud runtom också - går inte att uttala sig riktigt då jag inte använt kameran själv. En annan grej som kan vara en fördel med en extern mik är att de ofta är "upphängda" och ljud när du håller i/tummar på kameran blir alltså mindre påtagligt.

 

Det man möjligen ska se upp med är billigare mikrofoner. Ljud är "dyrt". Och toppenmikrofoner kostar 10 000, så är det bara. Rode-mikrofonerna och typ Sennheiser Mke300 är det jag skulle välja mellan i din sits, det är bra ljud med minimal effort. Promic Laser är billigare och låter billigare, Thomann säljer sitt egna märke; "t-bone", även de låter billigt. Men de har höga betyg ändå - för de låter väldigt bra för sitt pris. Men då börjar man istället komma in och snurra på om det är värt att ha dem eller inte med tanke på att inbyggda mikrofoner kanske inte är så mycket sämre.

 

Summan av kardemumman? Videomic Pro, Sennheiser Mke 400 och Shure VP83 Lenshopper - är alla bra val som kommer tjäna ditt syfte, och om inte annat; lyssna på lite ljudtester. För alla tillverkare har sin egen ljudkaraktär, somliga med mer bas, andra med tydligare definierad diskant. I den här prisklassen torde skillnaden vara försumbar och karaktären på ljudet oväsentligt. Det viktigaste när man pratar mikrofoner för 0-2000 kr är nog att snarare få så lite brus som möjligt (i kombination med hyfsat ljud). Men det finns ju alternativ av en anledning!

 

Shure VP83 - Mikrofon - Hitta lägsta pris, test och specs

Røde VideoMic Pro - Mikrofon - Hitta lägsta pris, test och specs

Sennheiser MKE 400 - Mikrofon - Hitta lägsta pris, test och specs

 

Tack, jag har en annan tråd om mitt ljudproblem, men antar det går bra att kommentera här oxå

https://forum.voodoofilm.org/showthread.php?t=36809

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack, jag har en annan tråd om mitt ljudproblem, men antar det går bra att kommentera här oxå

https://forum.voodoofilm.org/showthread.php?t=36809

 

Det tror jag säkert, men du frågade även här och svaret du citerar är långt äldre än tråden du skapade och svarar dessutom på större delen av dina frågor i den nya tråden. Jag vet att du fiskar efter den ultimata lösningen på allt, men den finns inte. Och ingen här kommer kunna hjälpa dig med vilken som är den bästa stabiliseringen i alla lägen, eller för den delen den bästa mikrofonen i alla lägen. Du är helt enkelt tvungen att antingen prova dig fram eller läsa dig fram till vad som passar dig bäst. Tyvärr. Ledsen om jag låter vrång, men du har som du själv konstaterar frågat så många frågor nu och sanningen är just den att ingen kommer kunna hjälpa dig i just någon större utsträckning än du redan fått hjälp.

 

En stereomic tar som du redan är införstådd med upp ljud i ett bredare omfång, en shotgun är mer riktad. Vill du höra det du riktar kameran mot - köp en shotgun. Vill du fånga upp mer ambiens, typ som konserter - köp en stereo-mic. Det här är som jag redan antytt inte det ultimata svaret, utan det är vad jag skulle gjort i dina skor. Annars - läs. Läs recensioner. Lyssna på tester. Kom fram till vad du gillar.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ok, ska inte störa er mer, en sista fråga bara.

tror det lutar åt rode stereo mic pro, men är det "onödigt" att oxå köpa en ljudinspelare ? Blir det kaka på kaka om man har stereo pro + tex Tascam dr-40 eller får man bättre ljud om man enbart har Rode micken till kameran ?

Länk till kommentar
Share on other sites

Verkar smidigt dock med en ljudinspelare tex tascam dr-40 där man kan se att mjudet inte peakar (vet inte om det är rätt ord), men på displayen kan man ju se om ljudet är för högt och man kan justera ljudet på ett annat sätt än en videomic, men en videomic är ju lättare att hantera.

 

Vet som sagt inte om det är nån skillnad på tascam dr-40 mikrofoner och rodes mick. Får väl prova mig fram som du säger.

Länk till kommentar
Share on other sites

En absolut sista sak ;)

 

Jag har ju beställt: http://www.amazon.co.uk/Neewer%C2%AE-Aluminum-Professional-Photograph-Universal/dp/B00QI6Y3WQ/ref=pd_sim_sbs_421_25?ie=UTF8&dpID=51uw18RZNGL&dpSrc=sims&preST=_AC_UL160_SR160%2C160_&refRID=1HMSS5DN5QZQFQ7T38FQ

 

Vad behöver jag köpa för att kunna montera mic och andra tillbehör i de små hålen som finns längst upp.

 

Det står:

The top black anodized metal bracket carries (14) 1/4-20 threaded holes and (9) 1/4" holes for mounting a variety of hot shoe adapters, mini ball heads

The bottom black anodized metal bracket has (5) 1/4-20 threaded mounts available underneath to attach a quick release plate

 

Men vad behöver jag ?

Ska jag köpa:

1, http://www.amazon.co.uk/Ex-Pro-Dual-thread-screw-adapter/dp/B00EUD49IW/ref=sr_1_2?ie=UTF8&qid=1455637994&sr=8-2&keywords=double+1%2F4+screw

2, http://www.amazon.co.uk/Neewer-Durable-4-Inch-Adapter-Tripod/dp/B0081EEMY2/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1455638288&sr=8-1&keywords=hot+shoe+adapter

3, http://www.amazon.co.uk/Metal-Adapter-Thread-Studio-Tripod/dp/B00RAC60S2/ref=sr_1_3?ie=UTF8&qid=1455638288&sr=8-3&keywords=hot+shoe+adapter

4, Något annat ?

 

Jag är liiiiite tveksam dock till att köpa sånt här på amazon eller ebay, jag litar inte helt på kvaliten:

 

Finns det någonstans i Sverige man kan köpa det här som man behöver ?

 

Tacksam för all hjälp !!!

Tror nog detta blir sista frågan (hoppas jag), men är inte lätt när man inte vet nåt, men ändå är nyfiken.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

Har nu kommit en bit på väg och köpt en del utrustning, kameran kommer i nästa vecka.

En sak jag undrar är vilket typ av minneskort jag behöver till vx870, måste det vara 95mb/s eller går det med 45mb/s ? Vad rekommenderar ni för minneskort, jag ska nog ha sd eller lexar, men förstår inte riktigt det här med mb/s, vad bör man ha ?

Länk till kommentar
Share on other sites

En lupp går bra också som zacutos viewfinder men det beror på upplösningen på skärmen hur mycket nytta man har av den. När det gäller ljud från konserter så går det inte att få bra ljud med on camera mickar men ok kan det kanske bli. Bäst är att få koppla in sig på ljudsystemet som finns på plats om det är möjligt. Det kräver dock en samarbetsvillig ljudtekniker.

 

Jag köpte en begagnad Panasonic GH3 på Blocket för tre tusen spänn det kanske kan vara nåt för dig också. Man får passa på i skarven nån stans där dom står lägst i pris när dom släpper en ny modell. Dra sen ner allt som har med förgmättnad och kontrast etc i inställningarna så är det bara att köra.

 

En länk till när jag testar en röde och en se pro laser eller vad den hette kamera mickar

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...