Gå till innehåll

Många frågor om videokameror och ljud


Freddeme75

Recommended Posts

Hej!

 

Vet inte om detta är rätt forumsdel, men jag chansar.

 

Jag är en helt vanlig nybörjare på video och ljud, men efter att ha provat programmet sony dvd arcitech studio 5 (för att göra egna dvd-menyer) så fick jag lite blodad tand igen, jag har tidigare en gammal Sony dv-kamera (hc90 tror jag den heter), men vill nu ha en hd-kamera som filmar i 16:9 format och bättre bild än min usla dv-kamera. Är en vanlig familjefar som vill börja filma konserter och familjens resor mm. Filmar ibland 5-6 tim/dag på resor mm.

 

Jag använder Adobe premiere elements 14 + sony dvd arcitech studio 5. Funkar det att redigera i även om jag köper ny kamera ?

 

1, Jag har tittat lite på Canon Legria HF G25 eller Panasonic HC-X920, eller finns det nån annan i samma prisklass ?

 

2, Vilken extern mikrofon kan ni rekommendera till G25 ? Canon kameran ger inte ström till en extern mikrofon har jag hört. Hur många timmar kan man spela in med batteri? Behöver man många kamera batterier. Hur strömförsörjer man extern mikrofon ? Jag vet inte hur det funkar med X920.

 

3, Hur funkar det med extern ljudinspelning till G25 / X920? Blir det bättre ljud än om man använder extern mikrofon på kameran ? Te.x vid en konsert.

 

4, Hur många timmar video ryms på ett minneskort te.x 64 GB

 

5, Kan man spela in på extern hårddisk ?

 

Tacksam för all hjälp och tips jag kan få.

Mvh Fredde

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har en Panasonic HC-X920 och den funkar bra för min del då jag mest spelar in och producerar för webben (YouTube). Panasonic HC-X920 har max storlek 1920x1080 som du vet och det räcker för mig.

 

I denna film fångade jag ljudet med en Rode VideoMicX:

https://www.youtube.com/watch?v=OcElGhFRsJ8

(det är dock mest musik tyvärr och inte så mycket miljöljud)

 

I denna film fångade jag allt ljud med hjälp av en extern digital inspelare (Roland R26):

 

Slutligen, i detta exempel använde jag en mygga (Sennheiser G3):

(Använder också extra beslysning/lampor i denna scen.)

 

När jag har filmat klart, flyttar jag minneskortet från X920 till min stationära PC (kopierar över råfilmerna till hårddisken på PCn) och redigerar i Premiere Pro CC.

 

Jag gillar min X920 eftersom den är enkel att använda, funkar bra för de simpla filmer jag producerar. Önskar bara att jag hade mer tid över för att jobba med detta :-)

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack Kent_ jag gillade framför allt din andra video, fin bild och bra ljud, är det svårt att kombinera ljudet från R26:an med videon tex vid en konsert där det är noga med tanke på att trummisen håller takten, eller kopplar man R-26:an till videokameran, eller hur funkar det, shit kan hända att R26:an är för svår att hantera för mig :( Finns det någon instruktionsvideo (helst på svenska) hur man använder R26:an ?

 

Vore tacksam för svar på de andra frågorna oxå (fråga 4 och 5) samt även ang mina redigeringsprogram-fråga.

Tack på förhand.

/fredde

Länk till kommentar
Share on other sites

Svar fråga 4. Antal timmar du kan spara beror på vilken bitrate du använder för inspelning. Men säg 6 timmar.

 

Svar fråga 5. Extern hårddisk kostar flera tusen kronor. Dessutom, hårddisken ska ju sitta fast så inte kabeln mellan hårddisken och kameran lossnar under inspelning. Så frågan är om det är värt besväret.

 

Angående mikrofon. Vad du ska ha för mikrofon beror på vad du ska spela in. En reportagemik som ger professionell ljudkvalitet kostar några hundralappar, men riktmik eller mygga som ska ge professionellt ljud kostar snarast runt 2,000:-.

Länk till kommentar
Share on other sites

En Zoom H6 känns som att rekommendera för mycket för ändamålet. Kolla in Rode Videomic pro/stereo eller Promic Laser (eller va den heter). De har egna batterier.

 

Jo sant Smörgåsmannen, jag känner likadant, dessutom tror jag inte att jag har varken kunskapen eller pengarna till en separat ljudinspelare även om jag gääääärna skulle vilja ha en sådan för jag har hört och sett på youtube och det är ganska stor skillnad, blev förtjust i Tascam DR-40, Sony HDR-MV1, Zoom H-serien samt Roland R26, men jag tror att en vanlig extern mic är bättre än videokamerans inbyggda ändå, eller vad tror ni ?

 

Är det stor skillnad på en ljudinspelare och extern mic i samma prisklass ?

 

En fundering som gäller både ljudinspelare och externa mics, hur långt avstånd måste man vara på för att få bra ljud, på tex, en konsert inomhus eller utomhus ?

Jag har sett på nätet och youtube att Rode Videomic verkar populära, vilken rekommenderar ni ?

 

Tack på förhand (tar emot all hjälp jag kan få)

/fredde

Länk till kommentar
Share on other sites

Jo sant Smörgåsmannen, jag känner likadant, dessutom tror jag inte att jag har varken kunskapen eller pengarna till en separat ljudinspelare även om jag gääääärna skulle vilja ha en sådan för jag har hört och sett på youtube och det är ganska stor skillnad, blev förtjust i Tascam DR-40, Sony HDR-MV1, Zoom H-serien samt Roland R26, men jag tror att en vanlig extern mic är bättre än videokamerans inbyggda ändå, eller vad tror ni ?

 

Är det stor skillnad på en ljudinspelare och extern mic i samma prisklass ?

 

En fundering som gäller både ljudinspelare och externa mics, hur långt avstånd måste man vara på för att få bra ljud, på tex, en konsert inomhus eller utomhus ?

Jag har sett på nätet och youtube att Rode Videomic verkar populära, vilken rekommenderar ni ?

 

Tack på förhand (tar emot all hjälp jag kan få)

/fredde

 

Om du använder en Rode-mikrofon så som videomic pro eller stereo-varianten så bör du få liknande eller bättre resultat jämfört med tex. en Zoom H6 om du skickar signalen direkt till kameran via tele. Dock är inspelningen renare om du spelar in på en extern recorder - oftast. Jag har dock varit med om det motsatta, tex. med Zoom H4n och Tascam DR22wl, att pre-ampsen är sämre än i genomsnittliga kameror. Men Zoom H5/H6, Tascam DR60 och DR100, såväl som Roland R26 (och många fler) spelar in rent och fint ljud!

 

Rode Videomic Pro - igen. Är den enda jag testat av typ on camera-mikrofoner. Och den är en sk. shotgun-mikrofon, om än en kort sådan - och blir således betydligt mer riktad än en inbyggd stereomikrofon, men samtidigt inte lika riktat som med en shotgun-mikrofon ämnad för broadcast-bruk (en sån som man använder på bom). Du kommer hur det än är få ett fylligare ljud om du använder en sån, och med största sannolikhet fångar den upp mindre störljud runtom också - går inte att uttala sig riktigt då jag inte använt kameran själv. En annan grej som kan vara en fördel med en extern mik är att de ofta är "upphängda" och ljud när du håller i/tummar på kameran blir alltså mindre påtagligt.

 

Det man möjligen ska se upp med är billigare mikrofoner. Ljud är "dyrt". Och toppenmikrofoner kostar 10 000, så är det bara. Rode-mikrofonerna och typ Sennheiser Mke300 är det jag skulle välja mellan i din sits, det är bra ljud med minimal effort. Promic Laser är billigare och låter billigare, Thomann säljer sitt egna märke; "t-bone", även de låter billigt. Men de har höga betyg ändå - för de låter väldigt bra för sitt pris. Men då börjar man istället komma in och snurra på om det är värt att ha dem eller inte med tanke på att inbyggda mikrofoner kanske inte är så mycket sämre.

 

Summan av kardemumman? Videomic Pro, Sennheiser Mke 400 och Shure VP83 Lenshopper - är alla bra val som kommer tjäna ditt syfte, och om inte annat; lyssna på lite ljudtester. För alla tillverkare har sin egen ljudkaraktär, somliga med mer bas, andra med tydligare definierad diskant. I den här prisklassen torde skillnaden vara försumbar och karaktären på ljudet oväsentligt. Det viktigaste när man pratar mikrofoner för 0-2000 kr är nog att snarare få så lite brus som möjligt (i kombination med hyfsat ljud). Men det finns ju alternativ av en anledning!

 

Shure VP83 - Mikrofon - Hitta lägsta pris, test och specs

Røde VideoMic Pro - Mikrofon - Hitta lägsta pris, test och specs

Sennheiser MKE 400 - Mikrofon - Hitta lägsta pris, test och specs

Länk till kommentar
Share on other sites

För att inte hamna off topic här, är panasonic x920 en bra kamera ? Jag har tittat på Panasonic v770 och canon g25 oxå i ungefär samma prisklass. Men gillar mer och mer x920, men jag förstår mig inte på alla spec så bra, men den vade fin bild på youtube.

Länk till kommentar
Share on other sites

Långsiktigt för vem då? TS klargör tydligt vad han vill använda grejerna till. Jag rekommenderar sånt som är smidigt att använda och tjänar syftet. En H6 blir en extra grej att tänka på, som dessutom väger mer och är mer skrymmande.

 

Hade TS sagt att han var aspirerande filmskapare hade situationen varit en annan. Men nu är den inte det.

Länk till kommentar
Share on other sites

För att inte hamna off topic här, är panasonic x920 en bra kamera ? Jag har tittat på Panasonic v770 och canon g25 oxå i ungefär samma prisklass. Men gillar mer och mer x920, men jag förstår mig inte på alla spec så bra, men den vade fin bild på youtube.

 

Svårt att svara på vilken som är bäst, om du frågar här skulle jag tro. De flesta har övergett traditionella hemvideokameror och med all rätt då de halkat efter en del. Jag vet inte vad som är bäst för dig, men att kika närmare på stillbildskameror som också filmar är något jag tror att många här kan ställa sig bakom. Känns inte det aktuellt så skulle jag skippa extern mikrofon (då de kameror du kollar på ändå saknar blixtsko) och köpa en något dyrare variant, t.ex.:

Sony Handycam HDR-CX900E - Videokamera - Hitta lägsta pris, test och specs

 

- som är lite mer ljuskänslig.

 

Skulle jag rekommendera en kamera för att filma konserter och hemvideo idag som kostar runt 5-6000, skulle jag rekommendera:

Sony CyberShot DSC-RX10 - Digital kompaktkamera - Hitta lägsta pris, test och specs

eller

Panasonic Lumix DMC-FZ1000 - Digital kompaktkamera - Hitta lägsta pris, test och specs

 

Båda de kamerorna är formfaktorn till trots även fantastiska videokameror. Nackdelen med alla dessa tre som jag har lyft är att de inte har så stort zoom-omfång (8-10x). Fördelen är att de är betydligt mer ljuskänsliga än videokameror i samma prisklass. Vilket kan vara användbart vid konserter.

 

Jag äger själv en Sony Hx100v, som är rätt gammal, men den senaste iterationen Hx400v finns fortfarande. Den har 50x zoom:

Sony CyberShot DSC-HX400V - Digital kompaktkamera - Hitta lägsta pris, test och specs

 

Så nu har du fått ett antal tips på kameror som jag vet är bra.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har själv en gammal Nikon D90, med 28-70 objektiv, jag har bara testat videofilma några gånger för jag tyckte det blev hackig film på minneskortet mm och lite dålig bild, men det kanske beror på okunskap.

 

Vad tycker ni här, är det bättre att behålla D90 och köpa lite tillbehör för att lära sig videofilma med den, eller satsa på köpa nåt nytt?

Länk till kommentar
Share on other sites

Lägger här upp 2 filmer, en med min dåliga gamla sony DCR-HC94E och en film med D90.

Observera att detta är amatörfilmer och jag är vanlig "familjefilmare" + lite konserter då och då.

 

Jag kräver inte mycket, vill bara ha bättre bild på mina filmer, som jag har sett på youtube med små kompaktkameror oxå med full-hd kvalité och i 16:9 format.

 

= sony DCR-HC94E

 

https://www.youtube.com/watch?v=w-LtLokSakg = Testfilm med D90

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej, jag la mest upp videorna xör att visa vilken usel kvalite det är. Jo jag tror jag satsar på videokamera + extern mic eller ljudspelare, men får helst inte kosta över 10.000:-

 

Några tips.

Gärna svar eller tankar på mina andra frågor i första messet.

Länk till kommentar
Share on other sites

Är kanonpris på denna just nu: Sony FDR-AX100 Videokamera SemiPro

 

Tänkte bara att jag nämner det, även om det är utanför din budget. Den inbyggda mikrofonen i en sån är sannolikt bättre än i en kamera för 6000, men en extern mikrofon är förstås bättre ändå. Så länge du har en blixtsko att montera den i. Annars blir det bara extra krångel för dig. Annars är mitt tips från förra posten stående: Sony CX900E

 

Ett annat tips är annars att kika på recensionerna här: Camcorders, Video Cameras, Digital Video | B&H Photo Video

 

- och sedan kolla vilka kameror som finns i Sverige. Canon Vixia heter väl Legria i Europa, t.ex., så ibland skiljer lite beteckningar och sånt, men jag tror det kan hjälpa dig betydligt mer i ditt val än vad någon av oss kan! Just för att de flesta av oss, som sagt, jobbar med andra typer av kameror.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ok tack.

En liten sista fundering då.

Jag har en LG G4 telefon och är mycket imponerad av dess kamera funktion, man kan ändra iso och slutartid och vitbalans mm och bilden ändrar sig direkt på skärmen innan man tar bilden, finns det någon sådan systemkamera som har bra videofunktion oxå ?

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...