Gå till innehåll

"Bysen" - Mörk psykologisk skogs-thriller


Knughugin

Recommended Posts

”Den som Bysen får syn på i skogen, får synen förvrängd, så att han/hon inte kan hitta hem igen.”

 

Lite snabb bakgrundsinfo:

 

John Nilén var en folklivsforskare, som i sin bok ”Sagornas Ö” (1929) beskriver ett väsen vid namnet ”Bysen”. Bysen är på Gotland ett litet skogsväsen som lockar människor att gå vilse eller ställer ofta till förtret för skogsarbetarna. Bysen förekommer som en mänsklig varelse, men kan även uppträda som en stubbe eller någon annan skogsvarelse. Bysen är tidigare en människa som begått något brott i sin livstid och är dömd att vandra på jorden i evighet. Bysen är också skogens och naturens bevarare.

 

"Bysen" är en konstnärligt inspirerad psykologisk skräck/thriller. Det är en mörk tolkning på denna folktro och handlar om en man som heter Jon, som jobbar som skogsarbetare. Han beger sig ut på en campingtur i Gotlands skogar för att märka ut fällbara träd. Men djupt in i skogen, finns enligt sägner skogens väktare. Väktaren spenderar sitt liv för att skydda skogen och tillåter inte inkräktare på sin mark att komma ut som densamma igen.

 

Det är tänkt som en kort/novellfilm, men jag har inte börjat räkna på hur lång den kommer bli. Men jag siktar på mellan 10-12 minuter. Och detta är ett first draft som jag skrivit på ett tag, men vill ha lite feedback innan jag fortsätter. Värt att nämna är att jag inte kommer ta upp något ljud på inspelningen, utan kommer endast använda mig av musikspår i post.

 

Vad tycker ni?

/Jens

Bysen First Draft.pdf

Länk till kommentar
Share on other sites

Ingen dålig början!

Men att låta filmen utspela sig utan dialog känner jag spontant är ett stort misstag. Största problemet i manuset just nu är bristen på karaktärsintroduktion. Det allra viktigaste i ett skräckfilmsmanus, och ännu mer så i ett kortfilmsmanus är att ha en huvudkaraktär som publiken kan relatera till och bry sig om. Öppna kanske istället på mannen körandes längst med en landsväg ut mot ingenstans, pratandes i telefon med sin fästmö om någon bröllopsdetalj (Vem vill inte heja på mannen som snart ska gifta sig?) -- när samtalet bryts. Fortsätt sen med att låta mannen dokumentera sina trädupptäckter i diktafon; Kanske hittar han något träd med svampsjukdom som han fäller några medlidande ord för, vetandes att det kommer dö (Likeability factor +1000).

 

En ordentlig karaktärsintroduktion kommer att göra resten av filmen så mycket mer kraftfull för oss som publik.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag gillar historier om mytologiska varelser i modern tid, så temat gillar jag.

 

Formatet: Du skriver hela meningar med stora bokstäver. Gör inte det. Första gången en karaktär dyker upp ska namnet stå med stora bokstäver. Man kan även göra särskilda markeringar för ljud och liknande. Utöver det ska det inte vara några ord i versaler i beskrivande text.

 

Du har med FORTSÄTTNING och CUT TO. De kan du ta bort.

 

Du har med en mystiskt man som benämns som MAN, som om det vore ett namn. Du kan kan mycket väl beskriva honom som mannen.

 

Historien: Det jag saknar i historien är någon form av skäl, förklaring, uppgörelse. Och en början på historien. Vi vet inte vem huvudpersonen är och vad han gör där. Nu är det mest ett stycke mystik ryckt ut sitt sammanhang. Jag kan se fördelarna med att ha en film utan dialog, men det känns som det saknas något. Det är rimligt att Jon säger något när han stöter på dessa skrämmande situationer.

 

Du skriver också ganska kompakt, så det är svårt att bedöma hur lång filmen verkligen kommer att bli.

 

Som sagt, jag gillar temat.

 

Lycka till.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tycker inte du behöver lägga till dialog. Men om det bara är musik är det risk att det blir mer musik video än kortfilm.

 

Att etablera vem han är och vad han gör i skogen tror jag du kan göra visuellt, exempelvis att han bär kläder med företags/myndighets logga eller liknande. (jag antar i alla fall att han inte bara är barksamlare)

 

Det är ganska vagt vad det är som händer, kanske är det så du vill ha det, men hade jag inte läst din introduktion hade jag inte direkt kopplat att det är en varelse från svensk folktro. den dramatiska högpunkten just nu är slagsmålet, sen stannar det upp lite med att Jon (kommer publiken veta att han heter jon?)går omkring och nickar till varelsen, och slutar med en antydan till något dramatiskt, men för mig är det lite för svagt.

 

Sen reagerar jag på den glappa ficklampan som känns väldigt klyschigt. det är inget fel på det, men var medveten om det.

 

det var några tankar, lycka till med nästa utkast.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack ska ni ha för all snabb feedback, det uppskattas verkligen! Och kul att ni gillar temat! Jag håller med er när hela bakgrundshistorien lämnas undan lite, ska försöka få till en liten förklaring till allt, vad Jon gör där osv, för det känns lite omotiverat så här i efterhand. Ska också försöka förklara tanken kring valet att inte använda dialog eller någon annan ljudupptagning:

 

Själva känslan jag vill skapa är nödvändigtvis inte att det ska vara läskigt, utan mer mystiskt/obehagligt. Jag är ett fan av äldre tysk expressionism film, såsom Nosferatu/metropolis/Dr. Caliari och även nutida art cinema inspirerade filmer från exempelvis Winding Refn (Drive, Only God Forgives) - där dialog används väldigt lite och där man istället (som några av er nämt) fokuserad mycket på scenografin. Jag har även tänkt ta inspiration från Sinister filmerna, om ni sett dessa "Snuff" filmer som de tittar på i filmen, som är helt utan ljudupptagning, med endast instrumental mystisk musik. Men jag är med er på det ni säger: om jag inte använder dialog, så krävs mycket hjälp från scenografin och musiken, för att få saker förklarade och motiverade.

 

Samtidigt har jag också tänkt på begränsade resurser, jag har inte tillgång till bra ljudutrustning eller någon som är duktig på att ta upp ljud, vilket jag tycker är ett måste för kvalité. En annan anledning (som kan få mig låta lite lat, men tro mig, jag vill satsa på detta) är att underlätta för skådespelaren. En aktör som inte kan prestera i dialogen, förstör hela stämningen i scenen i mina ögon, och på så sätt underlättar det för min vän (huvudrollen) att prestera utan dialog. Istället ska jag använda instrumental Dark Ambient/Eerie musik, vilket jag själv tror starkt på!

 

Tack ännu en gång för all feedback!

Länk till kommentar
Share on other sites

Om du vill undvika ljud och dialoger p.g.a. bristande resurser, bör du nog tänka ett varv till. Men är det för att du tro på kraften i det rent visuella, hänger jag med.

Att hitta folk med bra mikrofoner och recorders, som ställer upp mot symbolisk ersättning brukar inte vara svårt.

 

Jag är själv mycket för neorealismen, franska vågen, Eisenstein, etc. som bl.a. har ett kraftfullt visuellt berättande. Generellt krävs det minst lika mycket av en skådis för att prestera bra utan dialoger. Tänk lite i termer av karaktärskådis som är duktig på att visualisera och förmedla känslor utan att säga något. Det krävs även mycket av regissören och fotografen för att presentera detta.

 

Fundera främst på om du VILL eller INTE vill ha dialoger, sedan på eventuella begränsningar, för att hitta en så bra kompromiss som möjligt.

 

Lycka till hur som helst!

 

Då ligger vi ungefär i samma smakbana. Självklart är det för att jag tror på det visuella, det är det jag tänkt sen början med denna film, som jag skrivit på ett tag. Jag är själv konstnärligt lagt och vill framhäva det även i filmspråket. Men jag börjar med att ta åt mig allt ni påpekat nu och börjar skriva om lite, så återkommer jag med ett nytt utkast så småningom! Tack!

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

Hej på er!

 

Har gnuggat lite mer på mitt manus och med er hjälp har jag ändrat om lite i historien och struktur.

 

Har försökt etablerat Jon's syfte med att vara i skogen. Han är inte längre en naturjobbare, utan är på jakt efter sin bror som försvunnit.

 

Har lagt till lite dialog som voice over, och även lagt till element som påtalar orsaken till broderns försvinnande, vad Jon är på jakt efter, och vad han (och hans broder) tror lurar i skogen.

 

Men även lite andra saker som kändes mer relevant finns nu med!

 

Hoppas ni är sugna att läsa!

Bysen.pdf

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...