Gå till innehåll

Tidsbristen ställer till problem. Vems är ansvaret?


mawCor

Recommended Posts

Hej!

 

Jag har eget mediaföretag och har blivit anställd av en förening att inom utsatt deadline (17.12) leverera tre intervjuer med tre olika personer. I min offert har jag skrivit att jag lovar att leverera tre intervjuer före 17.12. Föreningen har förrän igår Måndag 14.12 INTE vetat vem dessa tre personer var, och meddelade alltså med 4 dagar före deadline vem som skulle intervjuas. Problemet är att två av dessa inte kommer att kunna medverka på intervju före utsatt leveransdatum pga sjukdom och utlandsvistelse.

 

Ett förslag jag gav dem innebar att jag skulle klippa ihop en tillfällig video med material som redan finns, tills jag har möjlighet att kunna intervjua personerna på riktigt. Medan jag ansåg att jag har rätt att kräva mer betalt eftersom det går utanför vad vi kom överens om i offerten, ansåg beställaren att jag inte har hållit mig till avtalet om jag inte levererar någonting visbart före 17.12. De vill alltså att jag gör mer jobb för samma pris, med tanke på att jag levererar den riktiga produkten efter utsatt deadline.

 

Min fråga är då: På vems ansvar ligger det att beställaren får produkten de vill ha inom utsatt datum? Är det mitt fel att jag inte kan leverera en produkt pga att "intervjuoffren" inte kan närvara eller är det beställarens fel som inte har kollat upp detta och inte gett mig tidsmarginal att jobba med?

 

Jag är väldigt osäker om jag i detta skede får ställa krav på beställaren eller om jag motvilligt ska gå med på deras villkor. Vad vore rätt att göra?

 

Hoppas någon annan har åsikter och vetskap om detta!

 

/M

Länk till kommentar
Share on other sites

Du har råkat ut för en idiot till kund, och det har vi alla gjort någon gång.

 

Juridiken är egentligen strunt samma, och dessutom omöjlig att ta ställning till utan att veta exakt vilket avtal ni hade och hur det var formulerat. Men du vill ändå inte ta en sådan här sak till rätten. Det kostar bara tid och pengar.

 

Vad du borde ha gjort är att på ett tidigare stadium tagit frågan med kunden och kommit fram till vad som skall hända i en situation som denna. Men nu sitter du där du sitter och har lärt dig något för framtiden.

 

Mitt förslag är att du gör som beställaren vill: klipper ihop en version som kan visas. När du sedan har gjort intervjuerna slänger du bara in dem i filmen. Det behöver inte vara så himla mycket merjobb.

 

Och sedan gör du aldrig fler jobb åt den föreningen.

 

Lycka till!

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

Är du beroende utav pengarna så gör det extra jobbet och ta småslantarna du får i slutändan. Jag hade gått ifrån och hänvisat till att kund omöljliggjort uppdrag genom att inte presentera intervjupersoner inom rimlig tid före deadline. Att kund ser till att förutsättningarna för leverans av produkt finns känns som något som en självklarhet oavsett om det finns skriftligt avtal eller ej : Precis som om någon hade köpt en vara, angett en påhittad adress och sedan klandrar dig för att varan inte levererats till Narnia.

 

I framtiden, se alltid till att i avtal skriva ut vad som förväntas utav båda parterna och vad som gäller vid försening etc.

Länk till kommentar
Share on other sites

Känns som en otroligt skön sits att hamna i. Är intervjuerna i sig inget jättejobb så är det väl inte mycket att bråka om, skönt att bara få det ur världen. Intressant med föreningar och div. ideella organisationer hur de ofta gapar efter det omöjliga till en budget som ligget långt under det man bör vänta sig för motsvarande jobb. Egen erfarenhet bara, inte mer än så.

 

Men man kan ju inte leverera en produkt som inte finns. Om man ska vara sån. Har man kommit överens om att klippa klart film "Y", men förutsättningarna ändras så att endast film "X" kan levereras till deadline, bör man rimligtvis skjuta på deadline för färdigställandet av produktionen, alt. nöja sig med film "X". Att förklara det för kunden på ett vettigt sätt - eftersom det ju verkar som det behövs kanske kan vara en idé.

Länk till kommentar
Share on other sites

Kan uppdatera er om att jag till slut gick med på att klippa ihop en tillfällig film utan extra betalt, bara för att komma vidare med arbetet. Tusen tack för era svar. Otroligt skönt att höra att man inte är enda som hamnat ut för liknande kunder. Jag kan ju dessutom berätta åt er att samma kund tyckte att jag borde resa iväg till utlandet för att intervjua den ena som inte var tillgänglig, utan att jag skulle ha fått någon som helst reseersättning.

 

Jag tycker annars detta är en otroligt intressant diskussion och likväl en viktig sådan. I framtiden kommer jag absolut att göra upp avtal för att förhindra liknande situationer, så alltid lär man sig någonting. Har någon av er något "universal"-avtal man kunde börja från med tanke på förseningar och dylikt? Vad borde man tänka på när man formulerar ett avtal?

 

/M.

Länk till kommentar
Share on other sites

Sedan kan det ju vara så ibland att ett traditionellt skriftligt avtal ibland sitter i vägen för att det ska bli ett jobb, inte för att nån försöker blåsa dig utan mer för att det känns för omständigt för kunden. Folk blir generellt sett rädda för skriftliga avtal. Men ett mail med klargörande om vad som gäller när man påbörjar jobb är t.ex. bättre än ett muntligt avtal. Allrahelst om man råkar ha att göra med nån gök som kan få för sig att göra rättssak av det. Summan av kardemumman: Det behöver inte alltid vara så formellt, men det är bra om det finns ett avtal som både du och kund känner sig trygga i.

Länk till kommentar
Share on other sites

Har någon av er något "universal"-avtal man kunde börja från med tanke på förseningar och dylikt? Vad borde man tänka på när man formulerar ett avtal?

Det handlar i första hand om att tänka igenom vad som kan gå fel, och att förutsätta att alla andra inblandade parter kommer att fucka upp. Det handlar inte så mycket om att formulera ett avtal som att man bara tar ett snack med kunden om vad som gäller om det skiter sig. Det är förstås en fördel om man har det skriftligen men huvudsaken är att det är klart vad som gäller. För de flesta kunder räcker det med att säga "men du sa ju att..."

 

Både Fesley och Smörgåsmannen har goda synpunkter som du bör ta till dig.

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...