Gå till innehåll

Vill ni hjälpa oss göra en novellfilm om en vit kränkt man?


Daniel Hållquist

Recommended Posts

Hej! Jag heter Daniel och jag söker efter medarbetare (fotograf, ljudtekniker, scripta) till en novellfilm som jag ska spela in i sommar. Jag har skrivit manuset tillsammans med Albert Herranz, som jag även ska regissera och producera ihop med.

 

Vi har båda varit med i humorgruppen Pumas Pamas, men vi upplöstes i december då jag, efter flera månaders funderande, kom fram till att jag inte längre kunde fortsätta göra samma filmer som tidigare, galna, skruvade filmer, men också rätt så smala.

 

Jag längtar, och jag inser nu att jag har längtat efter det väldigt länge, efter filmer som ger en mer nyanserad bild av Sverige. Filmer som beskriver verkligheten, precis så som den är. Som inte är falska eller tårsliskiga, utan som ger en dos av… liv liksom. Liv utan filter, om ni hajar vad jag menar då.

 

Charles Bukowski är en stor förebild, Harvey Pekar lika så. Vet ni inte vilka de är, så läs dem! De är fruktansvärt bra och fria från bullshit.

 

Vilket leder mig tillbaks till Sverige.

 

Jag är riktigt, riktigt trött på det politiska klimatet i Sverige, polariseringen, pajkastningen, helt ärligt så förstår jag inte varför det görs film efter film som speglar det här?

 

Jag är egentligen inte en särskilt politisk person, jag är varken vänster eller höger, så jag är inte ett dugg intresserad av att göra politiska filmer, det har jag aldrig varit, nej, vad jag är intresserad av är människor, det är det enda som jag någonsin varit intresserad av, och nu, när vi lever i ett så splittrat land så som vi gör idag så kan jag inte låta bli att fundera på vad det gör med människorna i det landet?

 

Det enda jag har att erbjuda är min förvirring och min frustration, men det tror jag är tillräckligt. Det är tillräckligt att vara människa, anser jag, att se, men utan att döma, att reflektera, men utan att låtsas ha några svar. Det är klart det är okej, för jag är ju inte unik på något sätt, mina känslor speglar så många andras känslor.

 

Filmen som vi ska göra går under arbetsnamnet ”Ruta ett” och den handlar om en medelålders man (spelad av mig själv) som försöker bygga upp sitt liv efter en jobbig skilsmässa, han saknar sin dotter som han endast träffar på helgerna, har svårt att få kontakt med andra, går på en dejt men gör bort sig, han är ensam och dricker för mycket, känner sig på utkanten av samhället, han har knappt några vänner kvar, endast en, och han är SD:are…

 

Hur som helst, det är en film om en vit kränkts mans frustrationer, både hans privata och politiska, men även om hans försök efter att hitta sig själv på nytt, något som han vet att han måste göra för att kunna kalla sig en bra pappa igen.

 

Tycker ni detta låter intressant, då kan ni skriva till min mail clarkhallquist@hotmail.com. Det är ju mycket nu i samband med jul, men vi, du, jag, och Albert, kan ju kanske mötas upp i januari över en fika?

 

Om ni är nyfikna på att se vad vi har gjort tidigare så rekommenderar jag att ni kollar in dessa två klipp.

 

1.

 

2.

 

Det är från vår första novellfilm som kommer släppas på nätet i april.

 

Liksom detta projekt så var det ett lågbudgetprojekt med en budget på cirka 40.000 kr, så kan vi alltså inte lova er någon riktig lön, däremot kan vi ge er en symbolisk summa i lön för ert arbete.

 

Vi kommer antingen spela in under en vecka i augusti eller under fyra helger, det ska vi ta beslut om senare nästa år.

 

Nå, tack för mig! Hoppas vi ses!

 

/Daniel

Länk till kommentar
Share on other sites

den handlar om en medelålders man (spelad av mig själv)

Har du gått och blivit medelålders nu? Du är väl bara ett år äldre än jag? Blir jag medelålders nästa år? Herregud!

 

Det är lite lockande att vara fotograf, men du har rätt i vad du sade tidigare (för typ flera månader sedan) att vi borde ta en öl snart.

 

Ha det gott!

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 5 månader senare...

BUMP!

 

Alla positioner spikade. Förutom ljudtekniker.

 

Vi spelar in under 4 helger och kan endast ge en symbolisk summa på 1000 kr.

 

Inspelningsdatum är:

 

Lördagen 13/8 & Söndagen 14/8.

 

Lördagen 20/8 & Söndagen 21/8.

 

Lördagen 27/8 & Söndagen 28/8.

 

Lördagen 3/9 & Söndagen 4/9.

 

Alltså 8 inspelningsdagar. Vid intresse skriv till min mail clarkhallquist@hotmail.com

 

Hoppas vi ses!

 

/D

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...