Gå till innehåll

Hårdvarumixer i klippning


Smörgåsmannen

Recommended Posts

Har börjat falla nere i nån slags grop där jag vill inkorporera hårdvara överallt i det jag sysslar med, mycket för att slippa slå knut på hjärnan när man jobbar med vissa grejer och komma av sig i processen. Det jag drar mig mest från att syssla med utan hårdvarukontroller just nu är ljud. Att balansera kanaler mot varandra genom att dra i små prickar på skärmen känns inte som det optimala, kanske för att jag är rätt involverad i musik överlag och kommer i kontakt med "riktiga" grejer.

 

Jag skulle vilja ha en lösning för att koppla en digitalmixer till ett NLE. I dagsläget så har jag i princip alla dörrar öppna; jobbar mest i FCPX och Premiere, men klipper ett ganska stort sidoprojekt i Da Vinci. När jag pluggade lärde vi oss Avid. Alla system har givetvis sina för- och nackdelar, men jag har för mig att Avid har ett ganska starkt hårdvarustöd i förhållande till många andra program. Finns även mycket annat jag gillar där, så är nästan på gång att hoppa tillbaka dit oavsett, lite beroende av hur jag gillar Da Vinci.

 

Mina krav är:

- Jag ska kunna kontrollera EQ och volym per ljudspår, där varje spår motsvarar en kanal på mixerbordet.

- Kommunikationen mellan dator och mixer ska vara "aktiv". Så att programmet har koll på var reglagen står.

 

Sedan finns ju problematiken att det kan ta slut på hårdvarukanaler, men i så fall så får man justera de övriga så som man annars gör det i ett NLE. Att göra motsvarande i ProTools eller Logic är förstås busenkelt då det finns midi-mixrar, såväl som digitala med färdiga mappningar och fullt utbyggt mjukvarustöd. Men finns det något motsvarande till någon av nämnda redigeringsprogram? Och om det inte finns, har någon tips på smarta alternativa lösningar som gör ungefär samma sak? Att jag ska sitta och göra någon halvdan mappning själv känns inte superhett, så det avstår jag nog tills vidare åtminstone.

 

Tanken är ju i slutändan att snabba upp arbetet, inte göra det långsammare, därför vill jag att det ska vara som en del av klipprocessen, och vill undvika att bounca ljudspår hit och dit.

 

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Share on other sites

Det verkar inte funka att köra med en sån mixer I Resolve i alla fall vilket i sig är oerhört märkligt i dessa tider.

 

Analogt går det säkert att lösa med i alla fall Resolve + en daw typ logic och två ljudkort i alla fall på en mac. Men det blir inte det du tänkt dig och även då lite pyssel att få till det. Det vill säga om resolve är kapabelt att spela in audio. Man åker i så fall på är jag ganska säker på att mäta och kompensera för roundtrippen i logic för eventuell delay som kan uppstå mellan korten. Ska testa några varianter men bara för skojs skull.

 

Nåja lycka till och som sagt det är lite märkligt för ibland verkar det vara lite för vattentäta skott mellan ljud och bild, man tycker dom olika disiplinerna borde dra nytta av varandra istället.

Länk till kommentar
Share on other sites

Kul att du tog dig tid att prova det! Men precis som du säger känns det inte riktigt aktuellt för min del. Jag behöver inte ha det på riktigt, på riktigt. Utan endast känslan av att det är på riktigt. Ungefär som när man använder en midi-mixer i ett DAW eller DJ-program. Alltså en mjukvarukontroller som har bra mappning. Avid har lite egna lösningar för det, men de känns inte helt utarbetade, åtminstone inte inom rimlig budget. Resolve har ju för grading-paneler, men inget till ljudmixern; är ju en förhållandevis ny funktion så mer utbrett hårdvarustöd kanske inte är omöjligt i framtiden eftersom det är just Blackmagic, och de ligger ju i gränslandet mellan Live och film.

 

Nåja, håller tummarna för att nån här har nåt vettigt förslag. Alt. att jag som småningom lyckas klura ut nåt själv :).

 

Tack ändå!

Länk till kommentar
Share on other sites

Din ide med en kontroller/mixer via midi (som redan är väldigt väl utvecklat) eller annat sätt är klockren helt enkelt och jag minndes hur skumt jag tyckte det var att man på videosidan inte verkade vilja ta del av sånt som varit självklart på ljudsidan ganska länge. Kort sagt jag hade börjat glömma/resignera. Det är helt enkelt en ren katastrof att det inte redan finns i programmen, i fall i dessa tider när datorerna är så kraftfulla även på konsumentnivån.

 

Jag kan heller inte förstå varför inte till exempel Resolve (kanske inte andra program heller men vet ej har inga så jag kan kolla) kan se ett ljudkort. Herrejösses vilka möjligheter det skulle öppna upp för om det det kunde det. OS X och Logic kan både se och använda alla 16 kanalerna på min minimonitor och mini recorder (thunderbolt versionerna) så varför i hela fridens dagar kan inte Resolve se ett ljudkort. Det är helt enkelt idiotiskt.

 

Jag vet att det är gratis och ovanpå det ett helt fantastiskt program men ett tillägg som öppnade upp för en smidigare ljudhantering så skulle dom sopa banan med all konkurrens.

 

Jag måste korrigera mitt påstående att Resolve inte kan acceptera inkommande ljudströmnen då det verkar som att det faktiskt finns capture men bara i betalversionen. Men jag kan ge mig flanken på att det bara är från en switcher eller dyr proffsig videospelar av nåt slag och då enbart via sdi.

 

Kunde man bryta sig in i hdmi strömmen so vore det en barnlek att fixa till en massa möjligheter men det är heller inte lätt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tror däremot att det finns många paralleller att dra mellan musik- och filmvärlden. Exempelvis har vi, inom båda fält lyckats locka in en ny generation - som i många fall inte vore möjlig, om det inte vore för rena mjukvarulösningar. Där de flesta anammat det heldigitala tack vare att det haft såpass mycket snabbare utvecklingscykler till betydligt lägre omkostnader (främst det sista).

 

Nu sitter de flesta gamla musiker fortfarande kvar i studior med stora hårdvarumixers; digitala, analoga eller midi - det varierar. Men det finns ändå väldigt många som jobbar på en lite mer hobbymässig nivå som nöjer sig med ett kopplingsinterface och ren mjukvarustyrning. Dock har det ju under de senaste 5-10 åren varit en smärre revolution på musikfronten som möjliggjort just vettig hårdvarustyrning av mjukvara mot en vanlig dator, och i just den utvecklingen ligger man onekligen på efterkälken inom video.

Själva övergången från det analoga till det digitala har helt enkelt varit betydligt mer kompromisslöst. Eller snarare, så har det antagligen gjorts försök - men de har antingen varit på tok för dyra eller alldeles för osmidiga.

 

Vilket även var fallet inom musik för en 5-10 år sen; jag kan i stort sett bara föra min talan för DJ-utrustning, men då var det tydliga kompromisser man gjorde när man valde att gå hel-digitalt, kontra nu när det inte finns bättre anledningar än ”bättre känsla” med vinyl, och CDJ är ett bortglömt fenomen.

 

Men jag tror och hoppas att vi går mot bättre tider i videovärlden. Just idag finns ju som sagt en del controllers för grading. Och även ren klippning. Men i min bok finns inget som känns riktigt ”där” än.

 

Hur som borde det ju inte vara ”så svårt” att lägga till stöd för ljudkontroller, men antagligen är väl efterfrågan för liten i dagsläget.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jo så är det och det känns verkligen som att det är dags att det utvecklas mera i alla fall i ljudsammanhang i förproduktion/motsvarande demo läget på videosidan.

 

Det har på musikproduktions sidan blivit en riktig revolution när det gäller kostnadsläget vilket har gjort detta möjligt för den nya generationen på ett helt annat sätt jämfört med som det var förr. Det verkar dock som att att spela in live i studio (pro eller hemma) än att lägga nåt spår i taget till ett klicktrack börjar att komma tillbaka lite också och jag personligen föredrar nog det.

 

När det gäller tex filmmusik så görs väl så vitt jag förstår mycket live i realtid med hjälp av ett nätverk av datorer som spelar instrumentsamplingar vilket snabbar upp processen och man slipper hyra in typ London filharmonikerna. Så visst har det hänt massor där också.

 

När det gäller hårdvarustyrning på videosidan tror jag att det förmodligen kommer att vara ganska dyrt även i framtiden men att det på sikt säkert kommer att sjunka och kanske till och med kommer nåt för hobbyentusiaster som tex mig som man har råd med.

 

Men som sagt när det gäller ljudhanteringen så vore det nog ganska enkelt att lägga till sånt som redan funnits i musikinspelnings sammanhang länge nu. Jag tolkar det som att det verkar finnas lite vattentäta skott och revirtänkande mellan dom två diciplinerna. Hoppas jag har fel men jag tycker mig se det på forum ibland faktiskt.

 

Helt off topic men kanske nåt för den som ändå har grejorna eller att nån kompis har och kan:

 

Ett sätt att göra det lite lättare men som ändå kräver en hel del jobb är att helt enkelt göra klart filmen och rendera ut den i ett format som till exempel Logic kan hantera.

 

Därefter renderar man ut varje klipp i samma format drar in dom i Logic och separerar ljudfilen från filmklippet och namnger och sparar varje så man vet ordningen på dom i filmen.

 

Sen tar man in den färdiga filmen i Logic och drar in dom sparade ljudklippen och lägger ut dom där dom ska vara så kan man jobba som vanligt med tex en midikontroller eller hur man nu vill jobba eller vad man har tillgång till och mixa ihop sin ljudfil. Även surround ljud (om man behöver eller vill ha det) alla olika formaten tror jag tex Logic har fixat länge nu. Hur detta ytterligare har utvecklats i Logic X vet jag inte har bara Logic 8 och 9.

 

För längre filmer kanske det kan bli fråga om att dubbelkolla och korrigera synkningen dock.

 

Muta originalfilmens ljudspår och bounca ut ljudfilen och ta in den i tex Resolve dubbelkolla synk sen är det klart.

 

Eller om det inte behövs någon super upplösning utan en vanlig quicktime fil i vettig upplösning så kan man helt enkelt byta ut ljudspåret direkt i Logic mot det man mixat i så är filmen klar.

 

Givetvis måste alla ljudfiler vara i rätt (broadcast) format om det ska funka annars så funkar det inte i Resolve och förmodligen inte heller i nåt annat videoredigerings program.

 

Nåja det var ett sidospår och nog bara nåt man gör om det är en förskräcklig massa ljudfiler man måste hantera. Eller som jag skulle ha gjort det om jag nån gång skulle ge mig på ett sånt projekt.

 

Hoppas också att nån lägger till nån genväg eller har nåt tips om en (och förhoppningsvis någorlunda vettigt prissatt) kontroller som du frågar efter för det skulle verkligen underlätta när det gäller ljudet. Mixern i Resolve 12 även om den faktiskt finns nu vilket jag verkligen gillar är inte så imponerande faktiskt och jag har inte kunnat hitta nån möjlighet att till exempel automatisera saker och ting vilket kan vara väldigt praktiskt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ännu mer OT: Ett litet tillägg om att exportera ut en XML till Logic från FCPX är att det funkar långt under förväntan. Märkligt eftersom båda programmen kommer från Apple. Kan inte uttala mig hur det fungerar med Da Vinci eller Premiere dock, men då de programmen fungerar mer traditionellt i bemärkelsen hur de sorterar spåren så är det ironiskt nog inte omöjligt att det fungerar bättre. Hur som helst så har jag vid alla tillfällen där jag gått från fcpx -> Logic fått sitta och sortera om spåren manuellt och gå igenom allt igen. Oftast går det fortare att bara göra det i fcpx.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...