Gå till innehåll

Problem med att spela 4k filer från Panasonic GH4 i Premeire Pro CC


edvardw

Recommended Posts

Hej,

 

Ny i forumet. Har försökt söka efter mitt problem och hittade följande inlägg som liknar mitt rätt mycket:

 

http://forum.voodoofilm.org/videoredigering/36415-videoredigering-hackar-vid-4k.html

 

Dock fanns det inte någon lösning för min del. Kör redan med den senaste versionen av PP från Adobe Cloud.

 

Har beskrivit mitt problem på Forum inom Adobe, men får inga svar. Efter en del sökningar så träffade jag på denna forum. Så jag klistrar in min text på Engelska om det är ok. Den beskriver i detalj mitt problem. Känner mig rätt stressad då jag behöver få igång PP för att redigera mina filmer. Har redan bråkat med detta i över 1 vecka. Kommer ingenvart helt enkelt. Alla möjliga tips uppskattas.

 

Recently bought a Panasonic GH4 to make it possible to record in 4k. My ittention is to edit the files in Premiere Pro CC. I have currently downloaded a 30 days trial to evaulate the software before I commit to buying the Adobe Cloud package.

 

I will start by specifying the HW/SW that I currenlty have:

 

Computer:

 

CPU: Intel Core i7-4790K 4.0 Ghz

Motherboard: Asus Z97-PRO GAMER - Haswell Refresh

Memory: Corsair Ballistix Sport 3x 8 GB 1600 Mhz, making a total of 24 GB.

Disk 1: Intel 535 240 GB used for OS and SW

Disk 2: Seagate Barracuda 7200 rpm with 2 TB of storage used for data (photos, videos, etc)

GPU: EVGA Geforce GTX 770 SC ACX HDMI DP 2 GB

 

SW:

 

Windows 8.1 Enterprise

Premiere Pro CC downloaded from Adobe Cloud Service.

 

Camera:

 

Panasonic Lumix GH4

 

Problem description:

 

I'm pretty sure my HW and SW is capable of handling the 4k files from my GH4. The recording are done in MP4, using Cinema 4k at 4096x2160 with 24fps. Profile used is CineLike D. There is no problem loading the files to Premiere, they show up correctly in the Media Brower. Then I make sure to drag the file to the "New item" icon to load it on the timeline with the proper settings selected by Premiere. The video then shows up on the Program window. So far so good.

 

When I starty playing the content without any editing at all, the video and audio are running "too fast" or "too slow"with lots of stuttering.I have tried to change from "Full" to 1/2, 1/4, 1/8, and 1/16. Same results. After looking into the knowledge database I found the suggestion of making Sequence - > Render In to Out to get the file from yellow to green in the timeline. No change in behaviour at playback.

 

After several hours with Google I found the suggestion to changel the scaling to 1920x1080 in the timeline. Which I tried. No change in behaviour.

 

Also tried to take the files, run them through Handbrake to make it a MPG-2 file with 1920x1080 at 24fps. No change in behaviour.

 

To rule out any issues with my HW, I played my files through the VLC media player, Windows Media player and Windown Movie Maker. All those programs had not problem to show and play the content smoothly. Tried to restart the computer several times to rule out any problems. Same behavoiur with Premire Pro.

 

So I'm guessing there must be a setting in Premiere that is causing this.

 

 

 

Mvh

/E

Länk till kommentar
Share on other sites

Testa med Resolve 12 det är helt gratis kanske kan vara bra för att kunna testa om det kan vara programbetoende. Det kanske beror på nåt med grafikkortet som gör inte att premiere lirar så bra med det. Har för mig att jag läste nånstans att det kan vara kinkigt men vet ej 100%.

Länk till kommentar
Share on other sites

Testa med Resolve 12 det är helt gratis kanske kan vara bra för att kunna testa om det kan vara programbetoende. Det kanske beror på nåt med grafikkortet som gör inte att premiere lirar så bra med det. Har för mig att jag läste nånstans att det kan vara kinkigt men vet ej 100%.

 

 

Hej!

 

Först av allt, tack för att du tog dig tid att läsa och svara på mitt problem.

 

Laddade ner Resolve, av någon anledning blev det Resolve 11 Lite, men det borde inte spela någon roll. Jag får exakt samma beteende i Resolve (dessutom får jag ingen ljud heller, föurtom på en av videfilerna, där jag gjorde lite konstiga inställningar via PP då ljudet fungerar väldigt hackigt).

 

Då är det något med HW eller någon SW inställning tänkte jag?

 

För att vara på den säkra sidan såg jag till att installera PP CC på min arbetslaptop som är rätt kraftfull. Får exakt samma beteende vilket är väldigt konstigt. Undrar om jag ska skicka över någon av filmerna till dig så får du prova den själv. Blir väldigt förvånad över att 2 datorer visar samma problem. Kan det vara någon fel inställning på kameran? Vore konstigt med tanke på att program som VLC, Windows Movie Maker och Windows Media Player kan visa dom utan problem? Väldigt märkligt.

 

Mvh

Edvard

Länk till kommentar
Share on other sites

Är det raw 4k så blir det väl jättestora filer men snutt ska väl gå. Undrar bara om min dator fixar 4k men då får jag ju också ett stalltips inför framtiden haha. 4k kräver nog lite fart i hårdvaran och så vitt jag förstår så kör profsen med minst gtx 980 grafikkort eller bättre och kanske två till och med för att få det att rulla smidigt. Det har tydligen också betydelse i vilken slot man sätter kortet i så det verkligen går snabbast möjligt internt i datorn. Snabba hårddiskar är nog ett krav också. Sen nån slags lösning för monitorsidan är nog att föredra tror jag och själv kör jag med BM designs intensity pro och thunderbolt minimonitorn. Nåväl pma mig om att skicka så snakar vi vidare.

Länk till kommentar
Share on other sites

Nu har jag testat filen du skickade och som jag skrev i PMet så verkar det funka bra på min dator i Davinci Resolve 12. Jag har inte PP dessvärre jag försöker lära mig Resolve först och sen får jag se vilket program jag väljer men i och med att Resolve är gratis så tror jag nog jag stannar vid det.

 

Det skumma det är ju att du har nyare hårdvara än jag men jag har i och för sig ett 960 kort med 4 gig i minmaskin men det ska nog inte göra nån större skillnad tycker jag i alla fall inte när det gäller en sån här test.

 

Testade först med quicktime och det funkade bra precis som för dig och sen tog jag bara in klippet utan att göra nånting med det eller med inställningarna i Resolve och det spelade ok direkt faktiskt.

 

Jag körde i alla fall tre noder och trixade lite (inget tungt dock men ändå) och jag klippte, kopierade och klistrade bitar och kastade om det lite så filmklippet blev i oordning och längre och det spelade bra ändå.

 

Jag tyckte mig höra en liten chorus effekt på ljudet på högtalarna i min TV som jag har som monitor när jag kör det i resolve så jag jämförde med quicktime igen om det verkligen var så men kom fram till att det låter nog ganska lika faktiskt.

 

Det enda råd jag egentligen kan ge är att ta hem Davinci Resolve 12.1 och testa om det rullar bättre på din maskin. Visst kan det bero på grafikkortet men jag tvivlar på att det spelar nån större roll i en sån här jämförelse. Kanske förr då om det sitter i "fel" slot i datorn så det inte går i full hastighet men jag är ingen expert så du kanske ändå har en olycklig kombination av moderkort och grafikkort + annan hårdvara i maskinen som skapar konflikter eller som PP inte trivs med.

 

Skumt som sjutton i alla fall. Nåväl sorry att jag inte kan hjälpa till mera.

 

(Ett 770 kort är ett ganska bra kort så vitt jag förstår, jag har själv ett 760 i och för sig ett 4 gig det också i den gamla maskinen och det funkar bra.)

 

Sen att jag kör OS X på PC hårdvara ska ju heller inte spela nån roll och om det ändå gör det så borde det ju vara till min maskins nackdel jämfört med din som då då kör på rätt OS för hårdvaran.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tusen tack för informationen. Nu är jag på jobbet, men så fort jag kommer hem ska jag prova Resolve 12.1. Konstigt att jag fick hem Resolve 11 när jag klickade på Resolve 12, men jag ser till att prova mig fram igen.

 

Efter en hel del läsning på nätet så tror jag nog som dig. Att det är något i HW, OS eller drivrutiner som ställer till det. Filerna verkar vara bra enligt dina tester. Ska prova att flytta på GPUn i moderkotet. Ska även försöka få tag på något kraftigare GPU för att utföra lite mer tester.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja filmen är det inget fel på fin kamera det där du blir lite sugen att skaffa en men jag har för många redan. Jag ska kolla med min mac pro också för den sitter det ett 660 kort i med 1 eller 2 gig i (minns inte på rak arm) för jag har för mig att resolve lirar ganska bra på den också. Den är ju bra men lite slöare än den här jag testade på nu.

 

Tror heller inte att det spelar nån roll om det är 11 eller 12 för 11an funkar kanonbra den också enligt mig i alla fall. Jag uppdaterade bara för att det sades att 12an skulle vara bättre och mera utbyggt på redigeringssidan.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag testade på min mac pro 3.1 också. Tror dom kom ut runt 2008 så den har ju några år på nacken men det är ändå en 8 core maskin med xeon proppar så maskinen i sig funkar någorlunda vettigt för Resolve skulle jag tro. Men det sitter ett 1 gigs kort i den (kollade upp det) och förmodligen på grund av det så får jag samma resultat på den som jag förmodar du får på din maskin. Det tolkar jag som att det beror på grafikkortet i alla fall i min maskin men det är (precis som du också var inne på) kanske samma problem med ditt kort för din maskin i sig ska ju funka till det här då den är nyare och snabbare än min.

 

Läs i manualen till ditt moderkort hur bandbredden blir/ändras beroende på hur man sätter upp/kombinerar hårdvara i Pcie slotarna.

 

Hittade en tråd där dom pratar lite om bästa gpu för resolve. Kanske inte den bästa tråden i ämnet men det verkar som att proffsen tycker att nånting åt hållet 980 ti är ett ganska bra alternativ. Om det fixar att lira up 4k det vet jag inte dock. Det sägs också att resolve lite kan använda två kort ett för skärmen och ett för att processa data. Nån hade till och med två 660 4 gigs kort i sin maskin.

 

Nåja hoppas det löser sig lycka till.

Blackmagic Forum • View topic - Best GPU choice for the money

Länk till kommentar
Share on other sites

Jo så kan det nog vara men det blir samma resultat i Premiere säger trådskaparen och jag har för mig att jag har läst att det kan vara så med flera olika program.

 

Men det verkar helt klart att det går åt lite minne på grafikkorten för att det ska spela ok. Resolve i sig verkar helt enkelt vara fantastiskt och sen gratis också det gör inte det hela sämre.

 

Hittade precis några gamla snuttar som jag drog in i Resolve 12.1 förmodligen är det en sabla röra av olika fps på dom men jag tror alla är prores. Jag glömde att ställa in programmet till råga på allt också men jag tror att det handlar om 24-25 fps på dom. Inser mitt misstag men struntar i det då det inte är något viktigt och trots den blandningen, en timeline på 30 fps och deliver på 24 så blir det bara lite ryck i den färdiga snutten och det renderar i snitt 40-50fps. Det måste väl vara ganska ok tycker jag.

 

 

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...