Gå till innehåll

Prissättnings produktionsbolag


joelthorsson

Recommended Posts

Hej!

Vi är 3 personer som tillsammans håller på att starta ett produktionsbolag. Vi har länge gjort film tillsammans och nu när det snart är dags att gå ut gymnasiet har vi planer på att göra något riktigt av detta. Jag skulle påstå att vi ändå är på en hyfsat hög nivå produktionsmässigt efter att ha lärt oss sjävla med hjälp av internet hela högstadiet och sedan gått tre år film i gymnasiet. Vi består av en manusförfattare/regissör/klippare, en producent/ljudansvarig och så jag, fotograf, effekter och colorist.

I alla fall. Vi har redan utfört ett par jobb, svart, till sjukt underpris och vet inte riktigt hur vi borde tänka med vår prissättning nu när vi ska börja räkna med att köpa in utrustning, räkna in moms och så småningom försöka leva på detta. I dagsläget tar vi högst ut 20% av en vinst och resten går till "företaget". Har förstått som att man bör börja fokusera på en timlön och har efter väldigt lite research höftat fram 450-500kr/h exkl. moms då för alla tre. Är detta rimligt för nystartare? Finns det mer man bör tänka på?

Tacksam för alla sorters åsikter och feedback. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

På Teaterförbundets hemsida har du riktlinjer.

 

Ja, jag har varit där inne, men de verkar rikta sig mot etablerade individer. Gör det oerhört svårt att försöka hitta ett bra startpris för en grupp (eftersom företaget just nu går före individerna och vi redan har inkomst i och med studiebidrag.)

Länk till kommentar
Share on other sites

4-500 kr/h för alla tre? Du menar inte per person? Nystartade eller ej, det där är normalpris för En frilansare utan egen utrustning. Företag vet vilka priser som gäller om jobben görs på riktigt, sen finns det givetvis de som vill komma undan billigare/gratis ändå och kommer erbjuda er alla tänkbara och otänkbara ersättningar för ert arbete.

 

Att konkurrera på pris tar en del från trovärdigheten, och som följd får man ju då såna jobb, om några alls.

Länk till kommentar
Share on other sites

4-500 kr/h för alla tre? Du menar inte per person? Nystartade eller ej, det där är normalpris för En frilansare utan egen utrustning. Företag vet vilka priser som gäller om jobben görs på riktigt, sen finns det givetvis de som vill komma undan billigare/gratis ändå och kommer erbjuda er alla tänkbara och otänkbara ersättningar för ert arbete.

 

Att konkurrera på pris tar en del från trovärdigheten, och som följd får man ju då såna jobb, om några alls.

 

Okej! Tack för responsen, ska helt klart tänka över det. Att det skulle verka lågt var också en sak jag tänkte.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...