Gå till innehåll

3d-model från spel i film?


Magnuz

Recommended Posts

Hej!

 

Har en fundering. Laddade ner en 3d-modell jag tänkte ha med i en film som jag har jobbat med nu på min fritid i några månader. Upptäckte nu av en slump att 3d-karaktären är från ett spel, stod ingenstans om det i beskrivningen av modellen på hemsidan. Det är inte exakt samma modell från spelet, typ att någon har hackat spelet och plockat ut modellen utan det är någon som har modellerat om den. Det är vissa små skillnader men man ser att det är samma karaktär. Stod på sidan där jag laddade ner den "License typ: Freeware" (inte commercial eller privet eller något sådant) och i videon som visar om modellen står det "Ready to render and royalty free".

 

Hur ställer man sig till det här? Jag har jobbat med klippen där modellen ska ingå mycket så vill såklart helst inte göra om. Kan även säga att filmen kommer visas på Youtube och är alltså ingen biofilm eller något sådant.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det ingen ingen vet är det ingen som lider av. Frågan är dock om du verkligen vill använda en karaktär som förekommer i andra sammanhang? Det lär ju förändra associationerna till din film lite beroende på vad det gäller.

 

Generellt dock, om karaktären bara modifieras tillräckligt mycket så bör du inte köra in i några problem. Om den används as is, så kan det ju slå tillbaka. Vad som är relevant för de som äger rätten till karaktären är också sammanhanget den används i. Så det kan vara vettigt att nämna.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...