Gå till innehåll

Animerad film


sebbeasen

Recommended Posts

  • 3 veckor senare...

Jag är också inne lite på samma frågeställningar har skrivit mitt första utkast på en kortfilm. I huvudsak Jag har känt att jag skriver det visuella utförligare, för att som Fesley säger är det visuella materialet inte lika självklart, särskilt inte om man vill att saker som normalt inte är möjliga, ska hända.

 

Är det värt att vara utförligare eller borde jag vänta tills jag börjar med bild manus och dope sheet(vet inte vad det heter på svenska)?

 

Det manus jag håller på med nu för en animerad kortfilm har jag visuella förklaringar och montage som inte är som att skriva scener utan nu har jag skrivit exempelvis "Montage" som scen rubrik och listat klipp under som beskrivande meningar.

Länk till kommentar
Share on other sites

Är det värt att vara utförligare eller borde jag vänta tills jag börjar med bild manus och dope sheet(vet inte vad det heter på svenska)?

Frågan är felställd. Vem skall du ge manuset till? Är det enbart för att bedöma historien behöver du inte ha med alla visuella detaljer, men om du skall ge det till en animatör bör naturligtvis allting framgå.

 

Det manus jag håller på med nu för en animerad kortfilm har jag visuella förklaringar och montage som inte är som att skriva scener utan nu har jag skrivit exempelvis "Montage" som scen rubrik och listat klipp under som beskrivande meningar.

Att använda "Montage" som scenrubrik har inget att göra med om filmen är animerad eller ej, det kan man alltid göra. Vad som däremot utmärker animationsmanus är att det ibland dyker upp kommentarer om att något skall animeras på ett visst sätt, där det är viktigt för historien.

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

Frågan är felställd. Vem skall du ge manuset till? Är det enbart för att bedöma historien behöver du inte ha med alla visuella detaljer, men om du skall ge det till en animatör bör naturligtvis allting framgå.

 

jag har i princip bara skrivit manus när jag gick på tv skola för många år sen, men vi gjorde aldrig någon skillnad på vem som skulle se manuset utan använde ett och samma manus åt alla i teamet, jag kanske fattat fel men tycker du att man behöver ha olika manus beroende på vem som ska läsa?

 

Att använda "Montage" som scenrubrik har inget att göra med om filmen är animerad eller ej, det kan man alltid göra. Vad som däremot utmärker animationsmanus är att det ibland dyker upp kommentarer om att något skall animeras på ett visst sätt, där det är viktigt för historien.

 

Nej det är helt rickigt att det inte spelar nån roll om det är till animerad eller inte jag har bara inte riktigt stött på montage i manus jag läst eller behövt skriva det tidigare och skev med det eftersom det var nytt för mig.

 

nu spelar det egentligen inte så stor roll hur jag gör då detta nog kommer att bli en enmans produktion, och manuset mest är till för mig att planera. men jag vill gärna lära mig bransch standarder, i fall det går bra den här gången.

Länk till kommentar
Share on other sites

jag har i princip bara skrivit manus när jag gick på tv skola för många år sen, men vi gjorde aldrig någon skillnad på vem som skulle se manuset utan använde ett och samma manus åt alla i teamet, jag kanske fattat fel men tycker du att man behöver ha olika manus beroende på vem som ska läsa?

Inte generellt, men jag tänkte mer på skillnaden mellan "script" och "shooting script". I det senare kan mycket väl förekomma kameravinklar och ditten och datten som aldrig förekommer i vanliga manus. Jag har själv aldrig använt olika manusvarianter när jag jobbat med mina egna filmer, men visst kan man tänka sig ett mer tekniskt inriktat manus till fotografen och ett manus med skådisinstruktioner till skådisarna. Grejen är att allt det här händer efter manusstadiet, om det händer alls. Det handlar bara om hur regissören vill sköta sin inspelning. Nu kommer säkert någon att invända att det finns standarder hit och dit, men det är ganska strunt samma i små indieprojekt. Och om du skriver för en större produktion spelar det inte heller någon roll, för nu pratar vi om vad som händer efter att manusförfattaren lämnat manuset ifrån sig.

 

Efter att ha läst igenom ovanstående stycke inser jag att det finns risk för missförstånd. Så ja, det finns en manusstandard som man bör hålla sig om man planerar ett låta någon annan läsa det, men i inspelningsfasen kan andra regler gälla.

 

nu spelar det egentligen inte så stor roll hur jag gör då detta nog kommer att bli en enmans produktion, och manuset mest är till för mig att planera. men jag vill gärna lära mig bransch standarder, i fall det går bra den här gången.

Jag anade att det var så det låg till, och då spelar det verkligen ingen roll vid vilket stadium i utvecklingen du lägger till olika detaljer i manuset. Att lära sig branschstandard är en helt annan sak, och då är det bästa att läsa andras manus. Det går inte att säga så mycket mer utan att läsa ett av dina manus. Huvudsaken är att manuset skall vara lätt att läsa och skapa en bild av filmen i läsarens huvud.

 

När jag nyligen jobbade med en animerad produktfilm, se http://forum.voodoofilm.org/kolla-min-film/36722-fa-r-den-som-r-intresserad.html, hade jag inget manus alls. Det var bara klottrade bilder och en massa gester som användes för att få animatören att förstå vad jag menade. Nu var detta förstås en helt annan typ av film än vad jag tror att du är ute efter, men min poäng är att om du inte skall visa manuset för någon utomstående spelar det verkligen ingen roll hur du utformar det. Ett manus existerar aldrig i ett vakuum, utan har alltid ett syfte.

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

jag har i princip bara skrivit manus när jag gick på tv skola för många år sen, men vi gjorde aldrig någon skillnad på vem som skulle se manuset utan använde ett och samma manus åt alla i teamet, jag kanske fattat fel men tycker du att man behöver ha olika manus beroende på vem som ska läsa?

 

Att du har lärt dig det så beror antagligen på svenska filmskolors idé om att regissör och manusförfattare är samma person. Vilket, enligt mitt tycke, inte är en lysande idé, eftersom en som kan göra ett lysande jobb med bilder inte behöver vara en eminent författare bara för det.

 

Om du skriver ett manus för att väcka intresse och få manuset sålt, skriver du för att på bästa sätt sälja in historien och dig som författare. Och om du då har med kameravinklar och andra direktiv, så tar du över regissörens och kamerapersonens jobb, vilket inte ser bra ut.

 

När ett manus ska gå i produktion, skriver du ett shooting script, vilket utöver den redan uppmålade historien innehåller den info som teamet behöver för att köra samma race på inspelningen.

Länk till kommentar
Share on other sites

nja, så vi lärde oss var snarare tvärs om att regissören och manus författaren inte är samma person och att manus författaren mer eller mindre bör hålla sig borta när det är dags att spela in. och att manuset aldrig bör Innehålla kamera vinklar dylikt. och det gjorde inte de manus vi hade med till inspelnings platsen. det var i de två drama produktioner vi gjorde regissörens ansvar att göra en "shot list" eller nån slags storyboard så att han visste vilka kamera vinklar han ville ha. en anledning att vi inte gjorde något shooting script eller diskuterade saken då var nog att det var ganska tids pressade produktioner.

 

att fortsätta på det Jakob sa, det finns en skillnad för 3d animation och 2d animation. för 3d är modellering det största delen av jobbet, jag har själv inga erfarenheter men läste att tiden fördelas ca 50% modellering 25% texturering och 25% animering. 2d animering (klassisk menar jag då, idag funkar det lite annorlunda i vissa program) skapas varje bildruta från ett tomt ark. för att inte slösa tid måste 2d animering vara i princip färdig klippt innan produktionen ens börjar. så det måste planeras noggrannare än 3d som kan förhandsgranskas och ändras under animationens gång.

 

jag la pricis upp manuset under "kolla mitt manus"

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...