Gå till innehåll

Thunderbolt bandbredd


Smörgåsmannen

Recommended Posts

Har precis beställt ett Thunderbolt-I/O av denna sort: Belkin Thunderbolt 2 Express HD Dock - Apple (SE) till min iMac från 2011, då den först och främst saknar USB 3, vilket tidigare varit största flaskhalsen för mig att klippa saker hemifrån då jag tycker datorn annars står sig bra prestandamässigt. Och även om jag byter upp mig, så har jag ju åtminstone en kvalitets-hubb då.

 

Men, till saken. Är det någon som har koll på vad bandbredden; 10 gbps innebär i realiteten? Jag har endast en port i min dator och har i vissa projekt kört ut en extra monitor via hdmi-adapter som varit direktkopplad. Finns det minsta risk att det blir för liten bandbredd för att få utrymme för en extra skärm och två speglade diskar? Har för mig att man inte kan köra 4K-monitorer över Thunderbolt (1), men det kanske beror av hur standarden är designad snarare än själva bandbredden. Finner det hursomhelst rätt svårt att hitta någon konkret info om hur det faktiskt förhåller sig. Att Thunderbolt 2 är kapabelt till det råder det inga tvivel om, men frågan rör alltså första iterationen. Om någon har koll på hur mycket bandbredd man kan räkna med till en "normal" 1080p-skärm i sig så vore det också toppen.

 

Bonusfråga: Det här interfacet har ju egen strömmatning, så att plugga in hårddiskar som inte har det bör ju inte vara något problem (även om de flesta diskar jag har, har det). Men om man inte underbygger Thunderbolt med extra ström, är det någon som vet om portarna (om man har flera) i datorn delar på samma 10W, eller om det är 10W per port? I, säg, en modern iMac 4/5K.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det borde funka då man ska kunna daisychaina grejor över TB. TB vs pcie är väl ganska långsamt men bättre än usb3 och nån pcie port finns inte i imacen så det finns inte mycket att välja på då. I och för sig så kanske det fortfarande finns firewire grejor att få tag på men det är ju gårdagens teknik.

 

Edit:

Glömde att säga att bonusfrågan har jag personligen ingen koll på utom att man givetvis måste kolla hur mycket strömförsörjningen som finns onboard på thunderbolt dockan matchar kraven från specarna för den hårdvara man stoppar i den.

 

Sen 2 K i realtid från nåt som Resolve eller liknande på en top end Imac från 2011 ut på en extern skärm via tex TB OCH en minimonitor från BM design om har några noder igång borde väl vara möjligt med lite mixtrande men nu gissar jag bara. En thunderbolt skärm kankse fixar det direkt men jag tror själva datorn är flaskhalsen. Jäkligt bra full HD och en framtidssäkring i och med att jag misstänker att thunderbolt utvecklas på samma sätt som USB gjorde och köper man utrustning som släpps när andra generationen finns ute så tror jag man har det skapligt säker några år.

 

Kort sagt återkoppla gärna jag skulle vilja veta hur det funkar.

Länk till kommentar
Share on other sites

Dessvärre har jag bara två hackmack maskiner med TB och jag tror av första generationen men bara en TB grej och det är min ultrastudio minirecorder men jag har kört fullt med så många skärmar man kan med dom moderkorten, grafikkort samt grafikkrets på processorn vilket innebär om jag inte mins fel 6 skärmar så man tycker att det borde vara snabbt nog. Jag har kört hela oset från en extern usb3 hårddisk och det funkar nästan som att disken sitter internt i datorn och tb är snabbare så utifrån det tror jag att det kommer att funka bra.

Länk till kommentar
Share on other sites

Fint! Ja, jag har ju beställt grejerna nu så det kanske är lite överflödig fråga. Men det känns som det finns så lite dokumentation på det överlag, så kan ju återkoppla hur det funkar sen.

 

Lite om mitt projekt som jag investerar inför nu, så är det en dokumentär som spelas in på Sony FS7, merparten av materialet är i 1080p, en del filmas i 4K, men det är sånt som vi vet ska croppas. Tanken är att jobba i Prores eller något som är ganska okomprimerat och lägga större delen av belastningen på hårddiskarna, projektet levereras i 1080p. Eftersom det är ett sidospår och inte "jobb" så ska jag klippa det i Da vinci, för att testa hur bra det står sig i ett större projekt. Jag lockas av tanken att kunna jobba med grading parallellt som filmen klipps utan att sitta och rendera fram och tillbaka - iom. att jag annars alltid färgkorrar i just Da Vinci. Dock får man ju disablea den medan man klipper.

 

Jag har tidigare gradeat en kortfilm på en MBP 13" billigaste iterationen från 2014 med 8GB ram, Iris-grafik och 2-kärnig i5:a, det fungerade förvånansvärt bra. Undantaget diskhastigheten så har jag mer kräm i min Imac, åtminstone på pappret; i5 med 4 kärnor, 12GB ram och ett dedikerat grafikkort, dock av äldre generation förstås. Så jag hoppas att det går än bättre där. Dock är ju båda datorerna under-specade hur det än är. Personligen har jag däremot aldrig förstått varför folk kopplar Da Vinci med hög prestanda då det av min erfarenhet fungerar bra även på mindre stark sådan. Jag har dock haft enorma problem med äldre Mac Pro (typ 2009-2010), vet inte riktigt vad det kan härledas till.

 

Nu blev det lite OT, men som jag tänkt med TB-hubben är att jag får ut 3 st USB3-portar, istället för att köpa förhållandevis dyra TB-diskar. På 150 MB/s får jag ju ett klart lyft mot hur det är nu. Och jag kan ju som sagt använda den även för att få ut fler TB- och USB3-portar i framtiden då just portar brukar vara en bristvara på Macar. Får jag ut en skärm också är det toppen, men jag brukar inte använda det jämt, utan det är snarare när jag antingen gradear eller loggar material som det är skönt att ha en extra yta att bolla över grejer i!

Länk till kommentar
Share on other sites

Jo kraven på en dator som ska rulla på bra med davinci ligger ganska högt speciellt på grafiksidan men man kan nå en ganska acceptabel funktion på typ en Imac som du har och med ytterligare expanionsmöjligheter som du nu skaffar så borde det rulla på några år.

 

Mina hackmacar är och fungerar ungefär samma nivå med tre av dom på i7 3770k processorer och en med en sixcore xeon i. Det man får lite gratis med en Imac är ju en ganska bra skärm och med retinaversionerna ytterligare mycket bättre. Har tänkt på att skaffa en länge men då jag leker med annat också så behöver jag kunna stoppa i lite pcie kort. Sen priset för prestandan blir minst sagt väldigt attraktivt jämfört med en riktig mac. Men man behöver en bra skärm så det blir ju extra ändå och det är verkligen inte gratis ens för en medelmåttig. Vill man sen ha två så blir det mer. Jag löste det så att jag kör med en billigare 27 tums Asus skärm till datorn och har en ganska vettig TV kopplad till mitt intenity pro capture korts output och det funkar vettigt för amatörnivån.

 

Jag har en mac pro 3.1 åttacore versionen också som jag köpte för 800 kronor som skulle vara sönder men det visade sig vara grafikkortet så jag satte i ett pc kort och så gick den igång. Har inte hunnit testa den så mycket men den ser faktiskt lite lovande ut för davinci och eventuellt fusion men jag räknar med att den presterar lite sämre än hackmacarna.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag skriver från plattan och det brukar försvinna innan jag får upp det så jag skriver flera inlägg istället.

 

Nu gör jag inga längre filmer i och med att jag försöker lära mig både tekniken och själva filmningen. Det blir heller inga avancerade klipp och en massa noder men lite ändå och det rullar allt på med davinci. Till och med att när jag skriver ut/kör delivery så går det ofta minst i samma fps som projektet är i så jag tycker det borde funka ok för dig med den datorn och tb expansionen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har kollat lite på nätet i ämnet och det är inte helt lätt att hitta bra info. Tydligen beror det ändå på hårdvaran hur snabbt det går i verkligheten dvs hur moderkortet pcie system är tänkt att fungera. I dags läget är det väl 10gbps simultant i båda riktiningarna om jag kommer ihåg rätt och TB 3 ska tydligen komma upp i 80 gb per sekund (om jag kommer ihåg rätt) så det verkar ju lovande. Speciellt med tanke på att det på mac sidan inte finns interna pcie slotar kvar längre så man har ju ingen annan väg att gå.

 

Men generellt så kan man nog fortfarande tänka att pcie är mycket snabbare än TB i dagsläget men exakt hur det blir kan tydligen beror på hårdvaran och hur den är konfigurerad med eventuella bromsar som kan bli beroende på hur systemet tilldelar hårdvaran resurser utifrån vad för typ av extra hårdvara som sitter i maskinen. Kort sagt det verkar lite krångligt.

 

Men som sagt som mac ägare kan du inte gå åt något annat håll än TB för expansion med dom nyare maskinerna.

 

Jag hittade en film på tuben som jag tycker ser lovande ut i alla fall. Den är inte helt on topic men den visar en kille som kör ett TB expansions chassi med ett NVIDIA GTX 780 Ti grafikkort i på en macbook pro med Windows antingen via bootcamp eller virtualiserat. Oavsett det så kör han ändå win på en mac med en TB expansion och det rullar fint minst sagt även om det bara är någon animering/spel han kör en snutt av.

 

 

Kom att tänka på att det när det gäller extra skärm förmodligen är billigast att skaffa ett TB monitor kort som BMDs minimonitor och en tv om man hittar nån som man gillar. Då måste man ju ha två TB portar och då sticker ju i och för sig 4k chansen men dom har ju intensity pro 4k nu som det kanske kan finnas plats för i TB expansionen om den har tillräckligt många pcie slotar. Teoretiskt tänkt så tycker jag att det borde bli mycket billigare och kanske även effektivare men framför allt mera strömsnålt än att stoppa i ett highend grafikkort och en ganska snabb högupplöst monitor som på youtube filmen. Men jag vet att det handlar om spel i det fallet så det är helt andra krav som gäller.

 

I övrigt så förmodar jag att man åker på att skaffa en TB skärm (och att daisychaina den man om bara har en TB port) och dom är väl inte helt gratis. Sen undrar jag om man ändå inte måste ha någon form av grafikkrets inblandad alternativt via processorn eller om det sitter i skärmen då men här jag jag noll koll och bara gissar.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hittade någon luddig info om att 6 gbps är tillräckligt för 4K i 60fps. TB1 har ju totalt 10 gbps, vilket får antas vara 5 gbps i varsin riktning. Är hastigheten dedikerad åt varsitt håll? Isåfall vore det även i teorin omöjligt. Däremot så ligger det ju inte i Mitt intresse att koppla in en 4K-skärm i den här datorn, hur det än är, utan det var mer av nyfikenhet som jag la upp den bollen - och inför framtiden. Då lär det ju antagligen bli en TB3-burk dessutom då Apple brukar vara rätt snabba på bollen.

 

En 1080p-skärm däremot ska gå att köra på ca. 1.6 gbps, har jag två diskar inkopplat så tar de upp max 1.2 Gbps/st i skrivhastighet. Alltså 150 MB/s som de är benchmarkade till, minns dock inte om det var läs- eller skrivhastighet. Har man 5 gbps att röra sig på i skriv-riktningen så klarar man sig på omkring 4 gbps allokerad bandbredd. Med andra ord så kommer jag ligga precis på gränsen om hastigheten är dedikerad i en riktning och jag kopplar in något mer än de tre grejerna. Om jag tänkt rätt.

 

Har inte fått hubben än, däremot har jag fått diskarna, ska prova så snart jag får allt, testa lite hastigheter på ett förvisso rätt ovetenskapligt sätt, och se hur bra det funkar i praktiken!

 

Tillägg:

Läste lite mer nu om "eGPU", verkar vara många mer professionella lösningar på gång för TB3, ska bli en spännande utveckling att följa, iom. att Apple blivit såpass konsumentinriktade/har fokus på kunder som inte finns. Men jag har ingenting emot det här modulära tänket överlag, utan finner det snarare mer lockande att plugga in och ur saker externt utan att behöva gå in och rota i burken för att byta ut saker. Men det förutsätter ju att det fungerar föredömligt och inte blir en kompromiss.

 

För mig skulle det här innebära att jag kan köpa en Imac-5K nästa sväng utan att ha nämnvärt dåligt samvete. Slänga med en i7 och en SSD utöver standardkonfig. på den dyraste varianten, så är man hemma. Byter minnet själv. Extern GPU som var tilltänkt en stationär dator från början, och en bra lagringslösning som går externt, så klarar jag mig förmodat många år framöver och ska man syssla med tyngre post, så lär det ju bli en PC i det ändamålet. Tittar man åt Mac idag och vill ha en 12-kärnig Xeon (som ju är A-O, om man tänkt göra renderingarna själv) så drar priserna iväg upp mot 100 000 direkt. Inte jättehett.

 

Summan av kardemumman är att det ska bli en intressant utveckling att följa!

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

Kan fylla i nu att jag ju då skaffade ett Belkin-I/O, kör två st USB3-diskar som är speglade och det går bra, kan även koppla till en tredje utan problem. Dock kan jag känna av dippar medan den backupar (som jag gör via Time Machine), men det kan lika gärna bero på disken som den läser ifrån - den jag arbetar emot. Kör sedan idag en 1440p-skärm via denna också och har inte märkt av några problem hittills. Jobbar mest i Da Vinci och har knappt kraschat, tror inte skärmen gör nån större skillnad, åtminstone inte för bandbreddens skull. Summan av kardemumman: Köpet blev lyckat och jag verkar kunna kräma ur ett par år till av min imac!

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...