Gå till innehåll

USB och firewire-frågor


malaurin

Recommended Posts

Jag har en panasonic NV-GS75 Mini-DV kamera och ca 20 band som jag aldrig lyckats få över på dator för att kunna redigera, men nu har jag äntligen fått överta min brors gamla (men snabba) stationära dator, och tänkte göra ett försök.

 

Den här kameran är tydligen en av de få som kan föra över filer via USB och jag lyckas få Windows moviemaker att hitta den, men sedan säger WMW att kameran används av ett annat program som jag måste avsluta först. Naturligtvis vet jag inte vilket annat program det skulle kunna vara, WMW är det enda programmet som är igång...

 

Någon som kan råda i detta?

 

----------------

 

Men igår såg jag till min förtjusning att det satt en firewireport under USB-portarna på datorns framsida, så jag sprang glad i hågen till Kjell ochh köpte en kabel som passar mellan dator och videokamera.

Men när jag kopplar in den händer ingenting. Borde det plinga till som det gör när man ansluter ngt USB, till en USB-port?

Min misstanke är att firewire-porten på framsiodan inte är ansluten till något inne i datorn, vilket skulle kunna bekräftas av att det inte finns ngt controller-kort eller några firewireportar på baksidan.

Jag kan heller inte se någon firewire i systemet.

Länk till kommentar
Share on other sites

Har moderkortet Firewire bruker det generrelt sitta en port på den så kallade io-plåten där bak eller ett kontrollerkort med Firewire ut på någon av kortplatserna så saknas det är risken stor att du behöver köpa ett sådant kort också. Redigeringsprogram brukar indikera om en kamera är ansluten via Firewire, dock ang WMM vette katten, har i princip aldrig använt det.

 

Jag kan inget om kameran men spelar den in via mini-DV band är jag skeptisk till att du kan föra över material via USB, gissningsvis är USB funktionen kopplad till ev stillbildsfunktioner, kortinspelnin, ev live/webcam funktioner etc som kameran har.

 

Mvh /Pontus w

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag testade sent inatt att istället koppla den till min tio år gamla laptop, via USB, och då gick det utan problem att fånga filmen via WMM. Dock vill den inte ta in filmen som DV-AVI, utan bara i det mindre, och sämre?, formatet men det kanske inte spelar ngn roll.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag testade sent inatt att istället koppla den till min tio år gamla laptop, via USB, och då gick det utan problem att fånga filmen via WMM. Dock vill den inte ta in filmen som DV-AVI, utan bara i det mindre, och sämre?, formatet men det kanske inte spelar ngn roll.

 

Ok, grymt isf, det hade jag aldrig trott, man lär så länge man lever men ja du lär förlora kvalité då USB 2.0 är mycket långsammare i praktiken än FW och pallar nog inte överföring av DV i realtid, dock kan jag ha fel igen men återigen har aldrig hört om dylikt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Nu upptäckte jag plötsligt att det också sitter en firewireport på den gamla laptopen, så när jag skaffat kabel med rätt kontakt bör jag kunna kopiera med den om allt funkar.

 

Men kommer jag då att få en fil som jag sedan kan flytta till min kraftfulla dator, så att jag slipper redigera på den gamla laptopen, eller kommer videon på något sätt att vara låst till redigeringsprogrammet jag använder för att hämta den?

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...