Gå till innehåll

Trassel rekrytera naken skådespelerska


ghijohansson

Recommended Posts

Då andra ibland frågar hur man skaffar skådespelare så fann jag det relevant att berätta om min senaste erfarenhet.

 

Normalt sett undviker jag allt som kan ge bekymmer, men jag har just försökt få tag på naken ung kvinna för en fem minuters kortfilm. För att undvika missförstånd om filmens innehåll, jag hade som vanligt tänkt distribuera genom föreningsdriven lokal-TV. Det ger mycket publik men noll intäkter.

 

Nu ger jag upp. Säg till om någon vill ha manuset. Berättelsen består av ett telefonsamtal mellan en tjej och hennes pappa. Jag skrev manuset så eftersom jag är lagom gammal för att spela hennes pappa, och jag är van att spela in mig själv.

 

Liksom många andra nollbudgetfilmare är jag gratismedlem på Filmcafe. Normalt sett gör jag så här för att skaffa skådespelare. Om det är irrelevant att fråga dem som jag tidigare samarbetat med, då kollar jag vilka skådespelare på Filmcafe som loggat in senast. Varpå jag frågar någon i min del av landet som har rätt kön och ålder. Jag har aldrig haft anledning räkna efter exakt, men min minnesbild är att knappt hälften tackar ja, trots att jag saknar möjlighet betala. När jag sommaren 2014 spelade in min första nollbudgetlångfilm så värvade jag dessutom två personer från en amatörteater.

 

Så i de flesta fall fungerar det att som nollbudgetfilmare leta skådespelare på Filmcafe, om man saknar kontakt med amatörteatergrupp eller filmskaparorganisation. Bara skriva till en person, och om personen inte svarat inom några dagar så frågar man någon annan. Men i nymoralismens tidevarv skriver "ingen" i sitt CV om man är villig vara naken framför kamera.

 

Jag har frågat två bekanta som sysslar med modellmålning. Jag har haft anslag uppsatt i konstnärsbutik. Jag träffade en konstmodell på ett kulturevenemang. Jag skaffade användaridentitet på Modellbilder och Modelsnet. Jag e-postade både en amatörteater och en naturistförening. Resultat noll.

 

På Modellbilder och Modelsnet kan både fotografer och modeller välja "fine art nude" som ett av flera alternativ. På Modelsnet upptäckte jag att man kan inte kontakta andra medlemmar om man nöjer sig med gratismedlemskap, så det var värdelöst. På Modellbilder lyckades jag kontakta andra personer. Fotograferna som jag bad om hjälp svarade "det kan nog bli svårt". Och ingen fotomodell var intresserad, trots att tre som valt "fine art nude" läste vad jag skrev till dem.

 

Innan någon annan skaffar användaridentitet på dessa två hemsidor vill jag påpeka en sak. Det finns ungefär 2,000 fotomodeller på vardera hemsidan, men båda hemsidorna har föga aktivitet. På Modellbilder har bara sisådär 200 fotomodeller loggat in så pass nyligen att de kan sägas vara aktiva, medan Filmcafe har mångfaldigt fler aktiva medlemmar. Modelsnet är ännu mer insomnat, och som jag skrev ovan så kan man inte kontakta andra om man är gratismedlem. I båda fallen tycks aktivitetsnivån dessutom vara sjunkande så det bästa vore nog om hemsidorna såldes till någon som kan integrera verksamheten med någon annan hemsida.

 

Det enda detta ledde till var att jag fick insikt i en kulturkonflikt. Konstnärer brukar ha ateljé. Stillbildsfotografer brukar ha studio. Teatergrupper, musikgrupper och körsångare brukar ha repetitionslokal. Men vi filmare har ofta bostaden som bas, i likhet med författare och frilansjournalister. Så även om man hälsar en modell att hon är hjärtligt välkommen medtaga kompis till inspelningsplatsen så blir hon misstänksam.

 

Som filmare kan man annonsera på Filmcafe, Statist och Stagepool. Ja, jag vet att det även finns Castagency, Expresso, RMFrank och Statistarkivet men dessa sistnämnda verkar mer eller mindre insomnade. Så jag försökte publicera annons på de tre förstnämnda trots att de prioriterar betalda jobb hos företag.

 

Ingen införde min annons. De uttryckte sig olika, men alla tre har bestämt att om det är naket så ska man ha företag. Filmcafe lade dock till att jag kunde posta min annons i forumet. Det har jag gjort, men då Filmcafe framför allt lockar till sig folk som läser platsannonserna så hjälpte inte det.

 

Förargligt. Man har ju störst anledning annonsera när man söker något som folk inte skrivit i sitt CV. Samtidigt är det orealistiskt att betala ut lön till medverkande när man skapar film som är osäljbar.

 

Nästan alla annonser på dessa tre hemsidor är från företag trots att bristen på betalda uppdrag gjort skådespelare vana vid gratisuppdrag. Och vi nollbudgetfilmare står för majoriteten av det filmande som kräver skådespelare. Vi står för nästan hela kortfilmsproduktionen, majoriteten av långfilmsproduktionen (jag räknar med långfilmer som ej får biografdistribution) och en märkbar minoritet av TV-serie-produktionen. Det är bara för reklamfilm som vi är föga aktiva. Och vi nollbudgetfilmare har ofta sämre nätverk än de som har budget, så vi har större anledning leta skådespelare på internet.

 

Filmcafe, Statist och Stagepool har tusentals skådespelare som medlemmar. Jag har roat mig med att som jämförelse försöka uppskatta antalet arbetstillfällen eftersom inte ens Myndigheten för Kulturanalys vet hur många arbetstillfällen som finns för skådespelare. Min grova uppskattning är att svenska uppdragsgivare inom film och TV årligen offrar 200 miljoner kronor på att anlita skådespelare. Vilket ju endast räcker till ett begränsat antal arbetstillfällen. Av dessa arbetstillfällen är det i sin tur långtifrån alla som utannonseras på dessa tre hemsidor. Så många skådespelare skulle nog bli glada om det dök upp fler annonser för nollbudgetfilmning.

 

Ja, jag inser att jag hade nog kunnat annonsera om jag varit villig att fuska lite. Annonsera att jag vill intervjua nakenmodeller, och får jag sedan ett intervjuobjekt i min del av landet så frågar jag henne om hon vill skådespela. Men jag fann för gott att avstå. Och jag hade nog kunnat publicera min annons på de annonsfora där annonsören betalar för att få sin annons införd.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag beklagar men ni missförstår.

 

Nakenscenen är det centrala i filmen, så utan den faller filmen. Jag försöker lära mig skapa somrig komedi, som ju ibland innehåller nakenbad. Plus några till orsaker.

 

Som exempel på personer som jag tidigare varit i kontakt med kan jag nämna följande från Filmcafe.

En tjej som varit på framsidan på Slitz.

En tjej som hade showreel med avklädd sexscen.

En tjej som dansar magdans och solar barbröstad.

 

Men just nu när jag behöver en naken skådespelerska så saknar jag relevant kontakt.

 

Så problemet är hur man hittar en skådespelare som har en egenskap som ej skrivs ut i CV. När man inte får lov att annonsera.

 

Och jag har ingen lust att fråga skådespelerska efter skådespelerska, eftersom jag anar att majoriteten inte gillar nakenscener. Hade de flesta gillat nakenscener så hade det nog varit vanligt att skriva ut det i CV.

 

Angående att behöva betala någon för att ställa upp naken. Jag betalade inget när jag intervjuade en konstmodell för drygt ett årtionde.

 

På stadsbiblioteket hittade jag Dag Öhrlunds bok Nakna Svenskar, eller vad den hette. Författaren påstår att ingen fick betalt för att deltaga naken på bild.

 

Angående att betala ut lön ur egen ficka. Då har jag ännu mindre pengar till distribution. Och jag tror mina medarbetare har större glädje av att jag maximerar mina publiksiffror.

Länk till kommentar
Share on other sites

Min långrandighet berodde på att jag räknade med att andra ville diskutera skådespelarrekrytering mer generellt.

 

Angående hur jag formulerade mig på Filmcafe. Visst, alla förslag på förbättringar är välkomna. Som rubrik hade jag "Naken kvinna till kortfilm i Lund" och själva texten är som följer :

 

"

Då detta är obetalt vill jag påpeka att jag planerar långfilmsinspelning nästa sommar, och du får gärna deltaga även då. I en roll där du är påklädd.

 

För att undvika missförstånd, min planerade långfilm är en nollbudgetlångfilm, liksom min förra långfilm.

 

Du ska prata i telefon framför chromakeybakgrund, dvs du är ensam i bild. Välj själv tidpunkt. Förhoppningsvis tar inspelning drygt en timme.

 

Du slipper lära in manus i förväg eftersom du bara behöver komma ihåg en replik åt gången.

 

Med 1200 watt strålkastare slipper du frysa.

 

Jag brukar distribuera via föreningsdriven lokal-TV, så jag är van vid 10,000-tals TV-tittare (men noll intäkter) per film. Dessutom ska kortfilmen laddas upp på Vimeo.

 

Rollfiguren berättar för sin pappa att hon just blivit gravid. Jag spelar själv rollfigurens pappa och jag fyller snart 54. Så förstår du vad som är passande spelålder. Telefonsamtalet börjar så här :

 

DOTTER

Hej, det är Pia.

PAPPA

God morgon, det är pappa.

DOTTER

Grattis pappa. Du ska bli morfar.

PAPPA

Underbart. Är allt bra?

 

Resten av telefonsamtalet förklarar varför rollfiguren är naken. Varpå telefonsamtalet avslutas så här :

 

DOTTER

Var det något mer du ville?

PAPPA

Nej, så förståndig som du är så slipper jag bekymra mig.

DOTTER

Tack. Hej då, pappa.

PAPPA

Hej då.

"

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tror nog Felsey har rätt, det behöver inte vara kört än. Tala mest om budskapet med filmen och att detta är nyckelrollen. Det är en kvinnosynvinkel och då är skådisarnas första reaktion "här vill jag vara med". Till slut lägger du in, kanske i parentes (nakenscen ingår), eller att en nakenscen är planerad för att just det gör filmen stark.

Länk till kommentar
Share on other sites

Blir nedanstående bättre?

 

Annonsens rubrik : Kvinna till kortfilm i Lund

 

Annonstext :

 

"

Du ska prata i telefon framför chromakeybakgrund, dvs du är ensam i bild. Välj själv tidpunkt. Förhoppningsvis tar inspelning drygt en timme.

 

Du slipper lära in manus i förväg eftersom du bara behöver komma ihåg en replik åt gången.

 

Jag brukar distribuera via föreningsdriven lokal-TV, så jag är van vid 10,000-tals TV-tittare (men noll intäkter) per film. Dessutom ska kortfilmen laddas upp på Vimeo. Så förstår du varför jag saknar möjlighet betala.

 

Telefonsamtalet börjar så här :

 

DOTTER

Hej, det är Pia.

PAPPA

God morgon, det är pappa.

DOTTER

Grattis pappa. Du ska bli morfar.

PAPPA

Underbart. Är allt bra?

 

Jag spelar själv rollfigurens pappa och jag fyller snart 54. Så förstår du vad som är passande spelålder.

 

Resten av telefonsamtalet förklarar varför rollfiguren är naken. Varpå telefonsamtalet avslutas så här :

 

DOTTER

Var det något mer du ville?

PAPPA

Nej, så förståndig som du är så slipper jag bekymra mig.

DOTTER

Tack. Hej då, pappa.

PAPPA

Hej då.

 

Angående att du ska vara naken. Med 1200 watt strålkastare slipper du frysa.

"

Länk till kommentar
Share on other sites

Du ger ifrån dig ett extremt oseriöst intryck.

Dels att personen själv bestämmer tidpunkt- Då ifrågasätter man ju direkt hur många som är inblandade i projektet; Är det bara du (En man i 50-årsåldern ensam med en naken kvinna framför en kamera) eller är tanken att samtliga i filmteamet anpassar sina scheman efter hennes önskemål? (Detta kan folk också finna obekvämt - Sätt hellre en rimlig tid och var bered på att flytta den om så skulle behövas). Sen även att inspelningen tar en timme; Oseriöst intryck. Scenen (som utifrån beskrivningen inte verkar kräva det alls) spelas in framför chroma-bakgrund och kan därmed komma att användas i vilket sammanhang som helst. Skådespelerskan "behöver inte lära sig manus"- Att lära sig manus är i de flesta fall en grundläggande del av skådespelaryrket och får vemsomhelst att undra vad det är för ribba du sätter. 99% VILL få ett manus att plugga in -- främst för att kunna göra ett bra jobb och representera sig själv bättre i slutändan.

 

 

Sen att du saknar möjlighet att betala är bara dumt. Du säger ju för fan att det bara är en timmes inspelning - Släng på en extra timme för skådespelerskans förberedelser och ytterligare en timme för ev. övertid -- Då har du tre timmar; Du kan ju för fan betala 500kr i timmen och det landar ändå bara på en 1500kr. Och om du själv inte tror nog om ditt egna projekt att du kan investera 1500kr; vad är då grejen?

Länk till kommentar
Share on other sites

Tolin tänder till :) Men jag håller med, bara en sån sak som "slipper" lära sig manus. Det känns ju inte riktigt som om det kommer komma nåt bra ur den scenen då. Omformulera dig istället till något i stil med att manus inte är långt men du bör kunna presentera det naturligt.

 

Vilket ju också kräver att man läser på och känner sig hyfsat säker.

Länk till kommentar
Share on other sites

En annan grej som ökar hur seriöst det uppfattas är också forna framgångar. Lyft hur dina tidigare filmer tagits emot, jag levde länge på att en av mina filmer visats på Novemberfestivalen - nu är ju den för unga men de flesta intresserade vet ju vad det är. Fick mängder av ansökningar. Nu involverade inte det någon nakenscen, utan det var bara ett generellt tips.

Inför nästa gång jag gör nåt kan jag lägga på ytterligare festivaler/visningsplattformar (även November med en till film) och betvivlar inte ett dugg att jag når ut till än mer ambitiösa skådespelare då. För kontinuitet och att man kan göra fler saker som tas emot väl, och inte bara 'one hit wonders' är än bättre.

 

Essensen är dock att marknadsföra det som att det kommer bli bra och att hen får något att visa upp. Det i sin tur kan leda till framtida pengar även om just ditt projekt inte genererar något.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tackar uppriktigast alla som har tagit sig tid att kommentera. Och jag hoppas andra som funderar på att spela in naket läser denna tråd.

 

Vissa saker är sådana att man förstår att man tänkt fel först när man får andras kommentarer. Detta är ett sådant fall. Så jag ska inte slösa tid för er andra genom att förlänga diskussionen.

 

Nej, jag är inte ledsen för att projektet ser ut att ej bli av. Jag har vant mig vid att en smärre del av min tid går åt till sådant som det ej blir något av.

Länk till kommentar
Share on other sites

Oavsett om filmen blir av eller ej... Det jag uppfattar som det största problemet med annonsen är att du glömmer två viktiga saker: att sälja in filmen, och att sälja in dig själv.

 

Du måste beskriva filmen och få den att låta intressant. Du kan inte bara beskriva scenen som skådisen skall vara med i. Folk är alltid intresserade av projekt de tycker låter spännande.

 

Du måste också beskriva dig själv. Hur många filmer har du gjort? Hur många har du fått visade på lokalteve? Kan du länka till tidigare filmer? Få dig själv att framstå som en seriös filmare.

 

Lycka till!

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

Visst, om ni andra vill fortsätta diskussionen så fortsätter jag.

 

Att jag uttryckligen skriver att skådespelare ej behöver lära sig replikerna i förväg. Under årens lopp har jag samarbetat med tiotals olika skådespelare. Deras förmåga att lära sig repliker har varierat. Och då jag saknar pengar så saknar jag möjlighet att välja vilka jag ska anlita. Jag ger rollerna till dem som är villiga att ställa upp gratis. Hur det brukar gå? Jo tack, av dem jag frågar så är det närmare hälften som tackar ja. Och jag är van vid att folk vill fortsätta samarbeta med mig. För att undvika missförstånd, de skådespelare som jag anlitat har till stor del varit orutinerade. Jag har helt enkelt frågat dem som varit lättast att få kontakt med. Givetvis inser jag att situationen är annorlunda om man har möjlighet att betala.

 

Angående att vid annonsering poängtera sina tidigare framgångar. Så här fungerar det på Filmcafe där jag normalt värvar skådespelare. Att hitta medarbetare är snarast syftet med den hemsidan. Den som försöker kontakta någon annan på Filmcafe får "automatiskt" syn på den personens CV. Så den som vill kontakta mig upptäcker lätt att jag varit producent för närmare 20 timmar med filmer. Till stor del TV-serier, men nu senast långfilm. Och jag har skrivit ut att då jag distribuerar genom lokal-TV så är jag van vid 10,000-tals tittare per film. För den som vill lägga ut annons är situationen annorlunda. På både Filmcafe, Statist och Stagepool ska annonsör uttrycka sig på sådant sätt att de arbetssökande ej kan gissa vem som annonserar, vilket gör det orealistiskt att ange sina meriter.

 

Jag får väl se hur det blir i framtiden med att filma naket. Jag tillhör ju den generation som har den minst okomplicerade synen på nakenhet. För att exemplifiera. När jag besöker badhuset här i stan så står jag som ett levande frågetecken när jag ser pojkar vira in sig i handduk när de byter om. Det står ju i ordningsreglerna att man ska tvätta sig innan man tar på badkläderna. När jag växte upp hade det varit omöjligt att inte följa ordningsreglerna. Då stod nämligen en badmadam inne på herravdelningen och kollade att alla tvättade sig innan någon tog på badkläderna. Och en annan sak jag utnyttjade i manusskrivandet. Dagens gymnastiklärare förstår inte elevernas ovilja att duscha. Elever uteblir från gymnastik för att slippa duscha efteråt. Eller deltar utan att duscha efteråt. Eller duschar påklädda. Totalt otänkbart när jag växte upp.

Länk till kommentar
Share on other sites

För den som vill lägga ut annons är situationen annorlunda. På både Filmcafe, Statist och Stagepool ska annonsör uttrycka sig på sådant sätt att de arbetssökande ej kan gissa vem som annonserar, vilket gör det orealistiskt att ange sina meriter.

Jag har ingen koll på Statist eller Stagepool, men det där är inget jag känner igen från Filmcafe. Nu var det förvisso kanske ett år sedan jag senast annonserade; har det hänt något nytt sedan dess?

 

Jag har haft ett eller ett par dussin annonser på Filmcafe genom åren (inklusive den mest medieuppmärksammade annonsen i Filmcafes historia, men det hör inte hit), och i synnerhet när det gällt gratisjobb har jag gjort mitt bästa för att få projektet att låta intressant, och även bifogat länkar till tidigare produktioner.

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja, det är en märklig upplevelse att skriva annonser. Första gången jag annonserade på Filmcafe så vill jag minnas det gick till så här. Jag skrev annons. Efter en vecka frågade jag webmaster varför den ej publicerats. Fick svar jag ej förstod. Omformulerade. Efter en vecka frågade jag åter webmaster varför annons ej publicerats. Förstod ej heller det nya svaret. Omformulerade. Sedan kom 46 svar trots att det var obetalt. Jag vill minnas att jag fick ägna några dagar till att svara alla. Det tog så lång tid eftersom vissa ställde frågor eller hade missförstått.

 

Och jag läser ibland annonser skrivna av andra. Min reaktion är högst blandad.

 

Så det vore en god idé om Filmcafe, Statist och Stagepool gav tydliga exempel på hur annonser bör vara skrivna.

 

Efter att ha använt Filmcafe i närmare ett årtionde så har jag vant mig vid att det bästa är ofta att kontakta en skådespelare åt gången, tills man hittar rätt person. Jag menar i stället för att annonsera. Och jag förmodar det är så de flesta gör. Så när någon frågar hur man rekryterar skådespelare så brukar jag rekommendera den metoden.

 

Men ibland är annonsering det mest relevanta.

Länk till kommentar
Share on other sites

Efter att ha använt Filmcafe i närmare ett årtionde så har jag vant mig vid att det bästa är ofta att kontakta en skådespelare åt gången, tills man hittar rätt person. Jag menar i stället för att annonsera. Och jag förmodar det är så de flesta gör. Så när någon frågar hur man rekryterar skådespelare så brukar jag rekommendera den metoden.

Intressant. Jag har aldrig testat den metoden. Men visst, när man lägger upp en annons för skådisar (även obetalda jobb) blir det lätt en helsikes massa svar att hantera, inklusive sökande som är i fel ålder och har fel kön... Jag brukar skicka manuset till dem som verkar passa för rollen, och väljer sedan bland dem som fortfarande är intresserade.

 

Fast å andra sidan, när det gäller folk jag redan jobbat med brukar jag kontakta dem direkt om jag vill använda dem igen. I synnerhet gäller detta när jag kan erbjuda betalda jobb till folk som tidigare jobbat gratis åt mig.

 

Jag tror, med betoning på "tror", att det inte borde vara jättesvårt att hitta någon som är villig att ställa upp på en nakenscen, men det krävs att de känner att det är en seriös produktion och att filmen är något som är värt att ha i sitt CV. Men visst, när jag gjorde "En parafili till" (

) visste jag att det skulle bli svårt att hitta två "apor" som skulle vara villiga att jucka mot varandra, så då rekryterade jag ur bekantskapskretsen istället. Men det handlade inte i första hand om juckandet och att de behövde uppträda i underkläder, utan att jag visste att rollerna inte skulle attrahera särskilt många skådisar eftersom det inte handlade om vad de flesta skulle anse vara en intressant skådisprestation (att spela apa alltså, inte juckandet). Kolla på filmen om du inte begriper vad jag försöker säga.

 

Reklamfilmen för SDU? Det var kontroverser på voodoofilm åxå ;-)

SD-kvinnor, om man skall vara nogräknad, men jovisst. Typiskt att Nyheter 24 skulle ringa och väcka en bara för en Filmcafe-annons... Det hör dock till saken att folket bakom Filmcafe är lugna med det mesta. Så länge det handlar om seriösa jobb har de inga åsikter om vad jobbet handlar om.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja, jag har sett en del tips på sidorna, men alla uppdrag är ju olika så det skulle behövas mer tips för att täcka de flesta fall.

 

Ja, jag tror också att Stagepool är lättast att kommunicera med.

 

Ja, det kan bli oväntat resultat när man annonserar. Dubbelt så många kvinnor som män söker skådespelaruppdrag. Åldersfördelning är ojämn, de flesta är unga vuxna medan få är pensionärer. Och söker man minderåriga så bör man komma ihåg att påpeka för de sökande att de ska ha målsmans tillstånd.

 

Ja, det skulle säkert gå att hitta någon som vill göra nakenscen, men om man frågar fel person så blir det obekvämt för henne. Så jag avstår från att fråga den ene efter den andre. Gissningsvis skulle jag behöva fråga ett tiotal innan jag hittar rätt person.

 

Och visst är vissa roller sådana att många skådespelare inte gillar rollfiguren. Exempelvis är det ju en gammal regel att hollywoodstjärnor vägrar spela förlorare.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...