Gå till innehåll

Böcker


kvällensdebatt

Recommended Posts

Hej!

 

Jag har ingen utbildning i film alls men har ändå sysslat med film i över 10 år på fritiden. Jag känner det skulöe vara kul att verkligen fördjupa sig i filmspråket och lära mig utan att gå en utbildning.

 

Kan någon rekommendera studieblöcker inom filmskapandet?:)

 

Helst på svenska.. aldrig vart bra på att läsa något annat.

Super tack!

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej att studera film är ju ingen simpel sak direkt och generella böcker är rätt svårt att rekommendera men jag tänkte ändå ta mig friheten att rekommendera lite allt möjligt.

 

Först - film går ju att studera i så många apsekter, olika tekniker, historia, filmteori, dramaturgi etc.

Om det är svenska du vill ta till dig så är Voodoofilms filmskola som täcker det mesta om än grundläggande tillsammans med ett par andra böcker det jag skulle rekommendera, i övrigt blir det mycket engelska, svenska är dessvärre väldigt begränsat när det gäller film. Mitt tips är att börja med Voodoofilms skola på svenska, några böcker på svenska, därefter videor och videotutorials på engelska och och sedan kanske våga sig på någon bok på engelska, ta det successivt.

 

Voodoofilms filmskola (du kan ju alltid skriva ut den som fysiskt exemplar): Lär dig göra film med Voodoo Films gratis filmskola

 

Filmhistoria blandat med filmteori, d.v.s. detta är vad du skulle få läsa om du tog filmkurser på universitet: "Film History: An Introduction ord Edition"

Engelsk tungläst bok så denna skulle jag inte ge mig i kast med förrän jag plöjt allt annat men samtidigt riktigt bra. Som en slags introduktion finns det en textad version av "The Story of Film An Odyssey" som är en TV-serie som också täcker i det mesta. Faktum är att den svensk-textade versionen är att föredra för då kan man dra ned ljudet och slippa höra den vedervärdiga speakern.

 

Filmteori. Som introduktion till film som teoretiskt ämne skulle jag rekommendera både den engelska "The Film Experience: An Introduction ord Edition" men för dig framförallt svenska "Film och andra rörliga bilder: En introduktion"

 

För filmmanus skulle jag rekommendera: "Att skriva för film" men även den mer lättillgängliga boken "Manus och dramaturgi för film" är bra.

 

Sedan för en generell tillbakablick och förståelse för klassisk dramaturg och mytologi skulle jag rekommendera Joseph Campbell rent generellt, typ "The hero with a thousand faces" eller TV-serien "The power of myth" som du kan hitta lite var stans t.ex Youtube, TPB etc. Jag tror att TV-serien är ganska lättillgänglig trots engelskan.

 

För kameraarbete skulle jag rekommendera en tutorialserie av Hollywood Camera Work: "The Master Course In High-End Blocking & Staging"

Mycket visuellt och ja hyfsat enkelt för att vara på engelska.

 

Ljussättning: "Lighting for Digital Video and Television 3rd Edition"

 

I övrigt ang foto d.v.s. kring kamerans funktioner, exponering, slutarhastigheter, objektiv/gluggar, filter etc etc så blir det svårare, har faktiskt ingen bra rekommendation ang det. Kunskapen jag har ang detta har jag nog faktiskt plocket upp via forum och framförallt när jag gått bredvid erfarna fotografer av både stillbild och för film etc. Så ja...

 

Ljud: "Sound for Digital Video 2nd Edition"

Också ganska lätt språk.

 

Digitala specialeffekter d.v.s. teorin bakom och utan praktiken så skulle jag återigen rekommendera en tutorialserie: Visual Effects For Directors av Hollywood Camera Work.

För att mer praktiskt lära sig digitala effekter så är även Video Copilot en bra sida, börja isf med basic training: After Effects Basic Training

Också väldigt enkelt för att vara engelska.

 

Sedan finns det ju mycket mer, för regi så är Hollywood Camera Works ambitiösaste projekt så här långt helt ok "Directing Actors" men samtidigt deras sämsta produkt. Man kan även titta på diverse behind the scenes och director's commentary extramaterial på Blue-Rays och DVDer etc etc.

Gällande mask skulle jag rekommendera Youtube, samma sak gäller propps t.ex: Bill Doran - "https://www.youtube.com/user/punishedprops" och scenografi etc... Scenografi är nog det jag har sämst koll på dock, ev finns det grymma böcker om ämnet osv...

 

Hoppas det hjälpte dig lite, kanske finns det någon här med bättre tips på mer svensk litteratur.

 

Mvh /Pontus w

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...