Gå till innehåll

Testar en stabiliserings manick, är det stabilt så det skulle duga?


Aettan

Recommended Posts

Det ska se ut som om det är handhållet vilket det är.

 

Jadu.. Du är saknad ;). Du menar alltså att du köpt en gimbal för att du gillar mikroskak?

 

För att få något konstruktivt ur tråden, har du kommit fram till vad småskaket beror på? Som föregående talare redan konstaterat så borde inte vara så.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jadu.. Du är saknad ;). Du menar alltså att du köpt en gimbal för att du gillar mikroskak?

 

För att få något konstruktivt ur tråden, har du kommit fram till vad småskaket beror på? Som föregående talare redan konstaterat så borde inte vara så.

 

Min gissning hade vart på objektivet. En 35mm på BMPCC är alldeles för långt. Motorerna är inte precisa nog för att kunna justera mot mikroskaket som uppstår.

Men det är ju tur om han inte köpt sin gimbal för att få mjuka rörelser :bire

Länk till kommentar
Share on other sites

Jadu.. Du är saknad ;). Du menar alltså att du köpt en gimbal för att du gillar mikroskak?

 

För att få något konstruktivt ur tråden, har du kommit fram till vad småskaket beror på? Som föregående talare redan konstaterat så borde inte vara så.

 

Din slutledningsförmåga måste vara helt unik din lilla solstråle där. Jo jag vet precis vad det beror på men det är svårt att matcha din nivå när det gäller att uttrycka sig konstruktiv så jag är rädd att det kan bli för komplicerat.

Länk till kommentar
Share on other sites

Din slutledningsförmåga måste vara helt unik din lilla solstråle där. Jo jag vet precis vad det beror på men det är svårt att matcha din nivå när det gäller att uttrycka sig konstruktiv så jag är rädd att det kan bli för komplicerat.

 

Helt rätt, det finns ingen anledning att förklara det för mig! Men kanske för de som faktiskt funderar på att köpa en?

Det sköna med forum är ju att det är en väldigt bra plattform för att diskutera, och komma fram till saker - se saker på nya sätt och, om än bara för en stund, komma i kontakt med sånt som inte enbart bekräftar ens egna föreställningar, jag rekommenderar det starkt! :)

 

Ang. min slutledningsförmåga:

Du frågar om det duger. När man säger att det inte duger, så vill du inte ha hjälp för att du vet vad de beror på - ergo är du redan medveten om dess brister och undrar om du kan komma undan med det ändå?

Svar: Nej.

 

Nöjd?

Länk till kommentar
Share on other sites

Det beror som nån då gissade här bland annat på objektivet och hur jag använde det men inte i första hand på längden då mer den sammanlagda tyngden kamera objektiv samt objektivets egenskaper och hur man använder det. Jag har filmat med ett längre och det blir ungefär samma. Skit bakom ratten = träna mer = bättre undan för undan förhoppningsvis. Nåt som också är viktigt om det bara är filmat någorlunda och som till och med syns på min nybörjar film är att den tv/skärm man tittar på bör vara ganska vettig.

 

Fel vinklar, fel avstånd, bättre planerade scener, bättre ljus bättre allt sånt man inte råder över när man går runt spontant en kväll i Linköping och filmar det man får tag på under gång. Jag vet knappt om man får filma allmänheten på det där sättet så i alla fall jag brukar köra från positioner där man inte stör och ofta måste det gå lite snabbt för skådisarna rör sig som dom vill vilket också gör det lite svårare att få till vettiga filmer. Man kan ju inte gå fram och säga hörru vi får ta om det där du.

 

Det jag tycker det här visar på lite i alla fall är att även ett så billigt objektiv kan funka i miljöer där man är ganska nära "handlingen".

Länk till kommentar
Share on other sites

Helt rätt, det finns ingen anledning att förklara det för mig! Men kanske för de som faktiskt funderar på att köpa en?

Det sköna med forum är ju att det är en väldigt bra plattform för att diskutera, och komma fram till saker - se saker på nya sätt och, om än bara för en stund, komma i kontakt med sånt som inte enbart bekräftar ens egna föreställningar, jag rekommenderar det starkt! :)

 

Ang. min slutledningsförmåga:

Du frågar om det duger. När man säger att det inte duger, så vill du inte ha hjälp för att du vet vad de beror på - ergo är du redan medveten om dess brister och undrar om du kan komma undan med det ändå?

Svar: Nej.

 

Nöjd?

 

Jo det är fint med forum på nätet tråkigt bara med märkliga människor som måste bära sig åt som man råkar på då och då.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag vet inte men det verkar faktiskt som om folk här på ett filmforum tittar väldigt lite på film. Jag ser massor med möjligheter med en sån här och mindre kameror och med tanke på hur lite det skakar efter så lite träning är det helt enkelt revolutionerande vilka vägar som öppnas upp. I slutet av filmen men jag tror inte man ens tittat så långt finns en snutt med en bil som lämnar parkeringen som skulle kostat en del att få till utan en sån här.

 

Det finns en uppsjö av billigare beggade äldre mindre objektiv som med adapter ink kamera hamnar på gränsen för vad en sån här orkar med men den gör det ändå. Med speedbooster så har man ytterligare dubbelt så många.

 

Beholdern är den billigaste och så vitt jag förstår den som är lättast att kalibrera dvs ingen kalibrering överhuvudtaget utan man bara balanserar upp kamerapaketet så är det klart.

Länk till kommentar
Share on other sites

Men smörgåsmannen för hellskotta din egen film om electronmusikscenen i Gävle den suger ju ännu värre på det där med att skaka så till dig rekommenderar jag starkt att köpa nåt liknande den här. Nebula har släppt en ny modell som klarar mera vikt och som är lättare att balansera upp jämfört med den äldre.

Länk till kommentar
Share on other sites

Men smörgåsmannen för hellskotta din egen film om electronmusikscenen i Gävle den suger ju ännu värre på det där med att skaka så till dig rekommenderar jag starkt att köpa nåt liknande den här. Nebula har släppt en ny modell som klarar mera vikt och som är lättare att balansera upp jämfört med den äldre.

 

Du har ett skarpt öga! Men jag förstår inte vad du vill med saken. Jag är väl medveten om att det ligger på gränsen ibland - jag har tillgång till en Ronin, men anledningen att den är körd handhållet är såklart en kompromiss. Att rigga en gimbal tar alldeles för lång tid, och är på tok för skrymmande i såna där sammanhang. Det är du som startat en tråd där du frågar om andra tycker att det du filmat är stadigt nog. Hade det varit handhållet filmat hade ingen sagt något, men det är filmat med en gimbal och det märks knappt. Därför reagerar folk.

 

Men! Du säger själv att du inte vet varför du startat den här tråden, och det vet inte jag heller. Precis som med i stort sett alla andra trådar du gjort, där du endast slår ifrån dig det folk säger. Därav bemötandet. Men det är bra att du ska träna i alla fall. Det bäddar för att det blir bättre i framtiden.

Länk till kommentar
Share on other sites

Du har nog fattat fel tror jag och man blir bemött som man bemöter andra. Stalltips när det gäller att nå en framgångsrik dialog är att inte börja med negativt och framför allt inte negativa kommentar om personen. Pocket kameran handhållet jo ja tackar det vill jag se för det funkar inte ens med minsta lenscap objektivet.

 

Har gjort en till episk snutt

 

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

Aha tack det borde jag ha fattat men jag har inte riktigt greppat terminologin ännu så jag får läsa på mer helt enkelt. Oavsett allt så även om den inte är den bästa på marknaden förekommande så är den helt ok om man kör utifrån begränsningarna och faktiskt kan filma och vet nåt om hur man gör vilket då helt rätt konstaterat inte är fallet med mig (ännu, förhoppningsvis). Sen var det en häftig överraskning att det där billiga objektivet kan ge ifrån sig helt ok resultat o färgskala (eller vad man ska kalla det) som i alla fall jag skulle tycka vara intressant.

 

Det jag var det jag var ute efter egentligen samt att jag fick en vision om att det skulle funka att få till mafigga "nära" scener både färgrika och ganska skarpa om man tex kunde lära sig hur undvika begränsningarna som att det tex av nån anledning blir väldigt oskarp i vissa lägen utåt kanterna som jag inte riktigt har koll varför på ännu. Skärpedjupet eller vad det heter är inte speciellt långt heller i vissa lägen som jag heller inte har riktig koll på ännu. Men det är ju en övervakningskamera så det kanske beror på hur det tänks i den branschen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...