Gå till innehåll

Ursa mini med PL eller EF-mount?


Lordben

Recommended Posts

Som rubriken lyder.. Vilken mount bör jag välja?

Med EF-mount så blir det billigare och jag får mer variation, men om jag bestämmer mig för att hyra/köpa objektiv så blir jag begränsad.

 

Har tittat lite på Samyangs Xeen serie, och jag undrar då om det blir någon skillnad om jag köper EF-Cameran + EF-mounten än om jag väljer att gå med PL-versionerna?

En PL-mount sitter ju lite närmare sensorn.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det spelar ingen roll annat än vad för gluggar du är ute efter, ett PL fäste är mycket rejälare än de flesta andra fästen och pallar således större ansträngning och fler byten samt att du fäster en glugg i olika positioner. Dock spelar det ju ingen roll, tänk i stället vad du vill kunna använda för glas på kameran utöver Xeen serien. Kör PL om du vet med dig att du kommer hyra filmgluggar, vill du kunna köra Canons gluggar eller för den delen äldre Nikon med adapter, kör isf på Canon.

 

Mvh /Pontus w

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för ditt svar!

 

Det har ju kommit en del filmlinser med EF-mount t.ex. Canon CN-E och som jag nämnde XEEN, men som du skriver så är ju PL-mounten rejälare..

 

Hur är det med bildkvaliteén, blir det någon skillnad om man har exakt samma lins fast olika mount´s?

Länk till kommentar
Share on other sites

Hur är det med bildkvaliteén, blir det någon skillnad om man har exakt samma lins fast olika mount´s?

 

Med rätt stor sannolikhet så finns ingen skillnad, det bör vara samma glas och i övrigt spelar mounten ingen roll, det skulle isf vara att det är lättare att justera PL med shims då isf för att korrigera backfokusen, möjligen. Vet av erfarenhet att många filmgluggar för andra fästen än PL inte är så exakta.

Mvh /Pontus w

Länk till kommentar
Share on other sites

Tror det var 6 min om man filmade i RAW med 64g-kort, något längre i prores.

Har jag en dator till hands + två kort så klarar jag mig.

Ibland kan ett naturlig brejk höja kvalitén, om vi inte snackar filmning av ett live-event då :)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

Samtliga klipp som finns ute med denna kamera är filmade i prores 422. Kommer att främst filma HD med min beroende på budget och mål. 4k är mer en nice to have och ska jag köpa en dyr kamera så är det bra om den är framtidssäker.

 

PL är som skrivet mer rejält men ef är billigare i dagsläget. Jag köper EF.. Mina PL går att med adapter köra på EF. Dock går inte alla då de kan gå djupt.

 

Vissa gosiga signaturlooks från filmvärlden är ju från PL gluggar...

 

Ska du göra musikvideos och reklam, kör EF. Långfilmer för tv eller bio, skaffa PL.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...