Gå till innehåll

Filma med BM


mzreklam

Recommended Posts

Kan nån förklara lite om slutartider man använder vid film på BMkamerorna. Jag kör här 180g. På panasonic kör jag oftast 1/50, Om jag filmar rörelser och vill ha mer skärpa mellan frames så blir det väl bättre om jag här kortar till 1/250. eller? Hur förhåller sig värdena på BM här. Säg att jag vill filma en arm som rör sig upp o ner och inte få för mycket oskärpa, hur ställer man bäst in värdena på BM då. Hoppas nån kan förklara lite så man kan testa sig fram ???

Matz

Länk till kommentar
Share on other sites

180 är egentligen den fysiska slutarens värde på en filmkamera med fysisk film och således en kvarleva som är lite missvisande och då ett helt varv är 320 grader så är ett halvt varv 180 och 90 grader ett fjärdedels varv etc.

Spelar du in i 25 bilder i sekunden så innebär 320 = 1/25, 180 = 1/50 och 90 = 1/100.

Detta ändras alltså om du spelar in i 24 eller 30 bilder i sekunden, i 30 bilder i sekunden är 320 = 1/30, 180 = 1/60 och 90 = 1/120 och så vidare.

 

Alltså, sätt slutarens grader på ett lägre värde för att få den snabbare och få mindre oskärpa på grund av rörelse.

 

Mvh /Pontus W

Länk till kommentar
Share on other sites

Så högt du kan gå så om du förutsättningslöst kan välja vilket värde du vill så ja 1 grad eller så etc... men då krävs det ljus vill jag lova. Men jag skulle iaf satsa på något ned mot 70 eller lägre om du har ljus till det.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...