Gå till innehåll

Skogstokig - en kortfilm på 5 minuter


Recommended Posts

TITEL:

Skogstokig.

 

FORMAT:

Kortfilm på 5 minuter.

 

GENRE:

Skräckfilm.

 

MÅLGRUPP:

Ungdomar

 

ARENA:

Björkhagen, Nackareservatet.

 

BAKGRUNDSINFO:

Löst baserat på ett långfilmsmanus (http://forum.voodoofilm.org/kolla-mitt-manus/23571-den-norrla-ndska-pra-riens-gudinna.html) som jag jobbade med 2007 - 2010, men efter flera manusversioner så valde jag att gå vidare med andra projekt, främst för att jag ville skaffa mig mer regierfarenhet men också för att jag skulle behöva en allt för stor budget för att kunna ro det i hamn.

 

Men nu igår så läste jag om Filminstitutets nya skräckfilmssatsning "It's Alive!" (It's Alive - satsning p? kort skr?ckfilm) och då dammade jag av mitt gamla manus och bantade ner det till 5 sidor :)

 

SYNOPSIS:

Möt Jonny, 21, oskuld, impotent. Han har egentligen inga problem med att få tjejer, men när det väl gäller, då sviker ståndet. En dag i skogen så träffar Jonny en mystisk naken kvinnan som förför honom. Efter det får han abstinens, hans testiklar svullnar upp och hans kroppsfunktioner slutar fungera, men trots det så är lusten så stor att han beger sig ut i skogen igen. Han har blivit beroende, en sexmissbrukare, och den enda som kan stilla hans lustar är icke-mänsklig.

 

Hoppas ni gillar det!

 

/D

Skogstokig - en kortfilm.pdf

Länk till kommentar
Share on other sites

Klockren! Småknäpp och med en märklig humor. Välskriven, lättläst, målande. Jag gillade surealismen skarpt.

 

Småsaker:

* scenerna ska inte ha nummer förän det är klart och ska ut på inspelning.

* skära av pungen lär vara en ganska ofarlig historia utan större risk att förblöda, men å andra sidan vet vi ju inte om han lyckades få med mer än bara den delen när han skar.

 

Lycka till.

Länk till kommentar
Share on other sites

Klockren! Småknäpp och med en märklig humor. Välskriven, lättläst, målande. Jag gillade surealismen skarpt.

 

Tack, den tog mig 8 år att skriva :) Om man nu ska räkna från 2007 då jag började på långfilmen som jag aldrig riktigt blev klar med.

 

Småsaker:

* scenerna ska inte ha nummer förän det är klart och ska ut på inspelning.

 

* skära av pungen lär vara en ganska ofarlig historia utan större risk att förblöda, men å andra sidan vet vi ju inte om han lyckades få med mer än bara den delen när han skar.

 

Nej, det är ju sant, jag har faktiskt gjort en liten ändring sen denna version.

 

Istället för att han säger "Hjälp" på slutet så säger han "Hjälp... hon pratar i mitt huvud"

 

Dvs även ifall han lyckades med att skära av sig tasken eller inte så fick det inte önskad effekt, han bröt ändå inte hennes grepp om honom och hör fortfarande hennes röst i sitt huvud.

 

Lycka till.

 

Tack! Nej, det vore inte fel med 200.000 i budget :) Men även om jag inte blir en av vinnarna så siktar jag på att göra den ändå, om man nu bara hittar två skådespelare som vågar ta sig an rollerna.

 

/D

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja, ett gammalt tema fast beskrivet på ett lite "annorlunda" sätt, i positiv bemärkelse.

 

Tack! Jo, det har ju gjorts förr men jag vet inte om det gjorts riktigt bra än. Av de filmer som jag sett där fornnordiska väsen förkommer så tycker jag inte att de känns helt klockrena.

 

Jag funderade lite på målgruppen: "ungdomar". Vad innebär det? och vad gör det för hur du väljer att visualisera scenerna?

Inom film anses man ju vara vuxen vid redan 15 år, men likväl ungdom. Eller tänkte du skolklasser generellt?

 

När jag menar ungdomar så menar jag egentligen unga sexuellt frustrerade män. Så... 16 - 23, kanske?

 

Den här filmen kan ju ses som klagosång över det sexuella beroendet mellan man och kvinna. Något ironiskt, förstås, men med en del sanningar inbakade.

 

Jag planerar att gestalta det rått, skitigt, och äkta.

 

Ett plus för att du begränsat antalet EXT/INT, vilket gör inspelningen något smidigare/enklare/billigare, och du kan fokusera på kvalitet i varje scen istället. Dessutom kan du spela in åtminstone 3 av de fyra scenerna på samma plats utan att det märks.

Även ett plus för att du inte har komplicerat manuset i onödan utan det känns som något som faktiskt skulle kunna gå att spela in med relativt låg budget och ändå få ett bra resultat.

 

Det är medvetet. Eftersom jag producerar mina manus själv så måste jag vara selektiv med vilka manusidéer som jag bestämmer mig för att göra verklighet utav, har redan gjort misstaget, två gånger dessutom, att jag skrivit version efter version på ett manus som det sen visade sig vara alldeles för dyrt för att jag skulle kunna göra själv. Vet att det finns Kickstarter och sånt, men det verkar krångligt, tycker jag. Men det hjälper så klart att jag har en förkärlek för enkla historier, är ju ett stort fan av författare som Charles Bukowski och Harvey Pekar, och där händer det ju inte så mycket och det inspirerar mig när jag själv skriver.

 

Tack för lyckönskningen!

 

/D

Länk till kommentar
Share on other sites

Vet att det finns Kickstarter och sånt, men det verkar krångligt, tycker jag.

 

Eftersom jag själv har kört ett Kickstarterprojekt där jag fick in 5% av målet så kan jag meddela att det är inte Kickstarter i sig som är krångligt utan att du mer eller mindre måste ha ett tiotal supportrar som går in med pengar första dagen för att boosta upp projektet i deras sökmotorer. Beroende på vem du är och vad du har för bekantskapskrets så kan detta vara mer eller mindre komplicerat.

 

En annan sak är att gå på absoluta minimum som mål, för det är lättare att få supportrar om målet känns rimligt och du får snabbare högre %, vilket leder till högre ranking.

Länk till kommentar
Share on other sites

Eftersom jag själv har kört ett Kickstarterprojekt där jag fick in 5% av målet så kan jag meddela att det är inte Kickstarter i sig som är krångligt utan att du mer eller mindre måste ha ett tiotal supportrar som går in med pengar första dagen för att boosta upp projektet i deras sökmotorer. Beroende på vem du är och vad du har för bekantskapskrets så kan detta vara mer eller mindre komplicerat.

 

En annan sak är att gå på absoluta minimum som mål, för det är lättare att få supportrar om målet känns rimligt och du får snabbare högre %, vilket leder till högre ranking.

 

Tack för tipsen. Jag och en kompis har pratat om att dra igång en kampanj nästa år kanske.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tjena grabben!

 

Jag gillar manuset, och frånsett detaljer har jag bara ett par saker att anmärka på. Den här filmen kommer garanterat att bli längre än fem minuter. Du skriver ganska kompakt och jag känner att scenerna behöver få sin tid på sig för att det skall funka. Annars kommer det att kännas ruschat.

 

Jag skulle nog ha valt att stryka stödgruppen, och istället bara låta det vara ett möte mellan Jonny och Kenneth ute i skogen. Den scenen skulle å andra sidan kunna göras längre. Jag har ju läst "Den norrländska präriens gudinna", där stödgruppens syfte är tydligare, men här tycker jag att det blir förvirrande i den meningen att du tillför ett element som inte leder någonstans.

 

Jag tycker också att Lisa borde dyka upp en gång till. Nu figurerar hon bara i första scenen och försvinner sedan helt. Hon borde göra ett försök att kontakta honom eller något.

 

Manuset påminner faktiskt lite (fast bara lite) om en film jag gjorde för typ tio år sedan. Jag trodde att den var förlorad, men hittade den nyligen på en gammal dvd. Jag kanske skulle rippa den och lägga upp den på tuben...

 

Ha det gott!

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag gillar manuset, och frånsett detaljer har jag bara ett par saker att anmärka på. Den här filmen kommer garanterat att bli längre än fem minuter. Du skriver ganska kompakt och jag känner att scenerna behöver få sin tid på sig för att det skall funka. Annars kommer det att kännas ruschat

 

Tja!

 

Jo, det har du ju helt rätt i. Men jag tänkte att man kanske kan göra två versioner, en på 5 min och en några min längre. När det gäller tävlingen så vill de ju inte att filmen ska vara mer än 5 min, då måste jag ju stryka saker, men om jag gör den själv så spelar ju inte längden någon som helst roll.

 

Jag skulle nog ha valt att stryka stödgruppen, och istället bara låta det vara ett möte mellan Jonny och Kenneth ute i skogen. Den scenen skulle å andra sidan kunna göras längre. Jag har ju läst "Den norrländska präriens gudinna", där stödgruppens syfte är tydligare, men här tycker jag att det blir förvirrande i den meningen att du tillför ett element som inte leder någonstans

 

Absolut, om jag ska göra en 5 min lång version så kommer jag ju helt klart tvingas stryka scenen med stödgruppen. Men än en gång, om jag gör den själv så kommer jag dra ut på den, göra den längre. Vi får se hur det blir. Det roligaste vore ju om man fick produktionsstöd och ändå kunde spela in denna version, för att sen klippa ner det i klipprummet.

 

Jag tycker också att Lisa borde dyka upp en gång till. Nu figurerar hon bara i första scenen och försvinner sedan helt. Hon borde göra ett försök att kontakta honom eller något

 

Jaså? Ja, kanske. Jag tänkte ju mer att hon var ett one night stand och inte brydde sig så värst mycket. Men jag ska tänka på det, kanske kan hon ringa eller nåt.

 

Manuset påminner faktiskt lite (fast bara lite) om en film jag gjorde för typ tio år sedan. Jag trodde att den var förlorad, men hittade den nyligen på en gammal dvd. Jag kanske skulle rippa den och lägga upp den på tuben…

 

Ja, gör det :) På vilket sätt liknar handlingarna varandra?

 

Ha det fint!

 

/D

Länk till kommentar
Share on other sites

Jo, det har du ju helt rätt i. Men jag tänkte att man kanske kan göra två versioner, en på 5 min och en några min längre. När det gäller tävlingen så vill de ju inte att filmen ska vara mer än 5 min, då måste jag ju stryka saker, men om jag gör den själv så spelar ju inte längden någon som helst roll.

Nä visst. Jag tänkte mest på att man ju vill ha en femminutersversion som funkar. Om det nu är ett av målen. Jag tror att det kan bli en riktigt bra film, men jag tror att det kommer att bli svårt att berätta den på fem minuter. När man har så ont om tid måste man slängas rakt in i handlingen på ett helt annat sätt.

 

Absolut, om jag ska göra en 5 min lång version så kommer jag ju helt klart tvingas stryka scenen med stödgruppen. Men än en gång, om jag gör den själv så kommer jag dra ut på den, göra den längre. Vi får se hur det blir. Det roligaste vore ju om man fick produktionsstöd och ändå kunde spela in denna version, för att sen klippa ner det i klipprummet.

Jo, fast jag menade inte att stödgruppen skulle strykas av tidsskäl. Jag tänkte snarare att man kunde göra mer av hans möte med Kenneth i skogen. Koncentrera historien till färre personer helt enkelt.

 

Jaså? Ja, kanske. Jag tänkte ju mer att hon var ett one night stand och inte brydde sig så värst mycket. Men jag ska tänka på det, kanske kan hon ringa eller nåt.

Okej, då förstår jag hur du tänkte. Problemet är att det inte framgår. Det skulle kunna lösas med att han till exempel erbjuder tjejen taxipengar efter det misslyckade sexet eller något. Annars tror jag inte att jag är ensam om att anta att de har någon slags relation när man endast ser dem i första scenen. Och då känns det lite skumt att hon inte dyker upp igen. Jag tycker väl lite allmänt att den första scenen är lite kort och saknar sting. Själv hade jag ju skrivit en replik om hans "fucking jävla skitkuk som vägrar funka" men det går att ta scenen åt alla möjliga håll beroende på vilken känsla man vill få fram. Det skulle lika gärna kunna funka med obekväma tystnader. Kanske inga repliker alls utan bara minspel och handlingar som förklarar vad som pågår.

 

Jag försöker alltid ha i huvudet mottot att "varje scen i filmen skall vara filmens bästa scen". Om någon scen känns svagare än de andra så måste något göras.

 

Ja, gör det :) På vilket sätt liknar handlingarna varandra?

Jag får ta itu med det i dagarna. Den handlar i alla fall om en kille och en skogsnymf, som varken vi eller han vet om hon är på riktigt. Och så är hans flickvän inblandad, i ett slags metafysiskt triangeldrama. Nu när jag tänker på saken finns det även en oväntad koppling till "Vissnade stjälkar" för flickvännen spelas av Susanne Thorsson som även syns i "Vissnade stjälkar", i den film som spelas på teven. Världen är liten och så vidare...

 

Ha det gott!

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

Okej, då förstår jag hur du tänkte. Problemet är att det inte framgår. Det skulle kunna lösas med att han till exempel erbjuder tjejen taxipengar efter det misslyckade sexet eller något.

 

Hon kanske kan bli sur och säga "det kunde du väl sagt från början" och kommentera att det blev en meningslös dejt?

Länk till kommentar
Share on other sites

Nä visst. Jag tänkte mest på att man ju vill ha en femminutersversion som funkar. Om det nu är ett av målen. Jag tror att det kan bli en riktigt bra film, men jag tror att det kommer att bli svårt att berätta den på fem minuter. När man har så ont om tid måste man slängas rakt in i handlingen på ett helt annat sätt

 

Jo, du har rätt. Ju mer jag tänker på det desto starkare så känner jag att jag vill göra en längre version, tror att 9 - 10 min skulle vara perfekt längd, då skulle det inte kännas jäktat på något vis och man skulle kunna dröja sig kvar vid vissa händelser (till exempel mötet med Stödgruppen) och göra något mer utav det.

 

Så det blir nog så att jag söker till tävlingen med denna version, men att jag siktar på att spela in den själv och att jag då gör en något längre version, om jag sen får stöd så får jag ta ett beslut då om hur jag gör. Men då lutar det väl åt att skriva en helt ny version på cirka 3 sidor.

 

Jo, fast jag menade inte att stödgruppen skulle strykas av tidsskäl. Jag tänkte snarare att man kunde göra mer av hans möte med Kenneth i skogen. Koncentrera historien till färre personer helt enkelt

 

Nja, det är jag mer tveksam till. Tycker att det med stödgruppen är en av de saker som gör historien originell. Har heller inte gett upp tanken om att göra en långfilm av denna historia och då skulle denna kortfilm kunna fungera som en teaser inför den, kanske något som man använder sig av inför en eventuell Kickstarter-kampanj?

 

Okej, då förstår jag hur du tänkte. Problemet är att det inte framgår. Det skulle kunna lösas med att han till exempel erbjuder tjejen taxipengar efter det misslyckade sexet eller något. Annars tror jag inte att jag är ensam om att anta att de har någon slags relation när man endast ser dem i första scenen. Och då känns det lite skumt att hon inte dyker upp igen. Jag tycker väl lite allmänt att den första scenen är lite kort och saknar sting. Själv hade jag ju skrivit en replik om hans "fucking jävla skitkuk som vägrar funka" men det går att ta scenen åt alla möjliga håll beroende på vilken känsla man vill få fram. Det skulle lika gärna kunna funka med obekväma tystnader. Kanske inga repliker alls utan bara minspel och handlingar som förklarar vad som pågår

 

Tycker nog du missar en liten detalj. Hennes replik: "Har det hänt förut?"

 

Det gör väl att man förstår att det är första gången som de är i sängen tillsammans?

 

Men jag förstår vad du menar och det kan vara så att publiken läser in för mycket och tror att de har en djupare relation än vad de egentligen har.

 

Kom på en helt ny början...

 

De sitter i baksätet på en taxi och hånglar, plötsligt drar sig Jonny undan.

 

KLIPP:

 

De ligger i sängen och stirrar upp i taket.

 

Hon frågar: "Har det hänt förut?"

 

Han svarar inte.

 

Lite mer rappare tempo men inte övertydligt heller. Jag gillar ju när det är subtilt och när man inte skriver på näsan på folk.

 

Jag tycker också om karaktärer som håller saker och ting inom sig och som man får gissa sig till vad de känner.

 

Jag försöker alltid ha i huvudet mottot att "varje scen i filmen skall vara filmens bästa scen". Om någon scen känns svagare än de andra så måste något göras

 

Jo, jag vet att du brukar säga så, men jag håller inte rirkigt med, tror jag. För alla scener kan ju inte vara filmens bästa, eller hur?

 

Vissa scener finns ju bara för att bygga upp en spänning eller för att plantera något.

 

Men du kanske menar att varje scen ska ha något som gör att publiken minns dem efteråt?

 

Det kan jag köpa, men det kan ju vara små, små detaljer, anser jag, det behöver inte finnas i manuset, utan det kan lika gärna vara en av skådespelarna som reagerar lustigt när någon annan säger något.

 

Men som sagt, det är så jag ser det :)

 

Jag får ta itu med det i dagarna. Den handlar i alla fall om en kille och en skogsnymf, som varken vi eller han vet om hon är på riktigt. Och så är hans flickvän inblandad, i ett slags metafysiskt triangeldrama. Nu när jag tänker på saken finns det även en oväntad koppling till "Vissnade stjälkar" för flickvännen spelas av Susanne Thorsson som även syns i "Vissnade stjälkar", i den film som spelas på teven. Världen är liten och så vidare...

 

Spännande!

 

Jag vet att jag alltid kallat den mystiska nakna kvinnan för skogsnymf, men egentligen är hon ju inte det, utan hon är ju en rymdvarelse som stjäl männens själar och som skapar utomjordiska kloner.

 

/D

Länk till kommentar
Share on other sites

Kul material du har här. Du lyckas mästerligt spetsa gaffeln i korven, så att säga. Gillar bäst första och sista scenerna. När jag tänker efter är det iom socialdramat. Skräckfilmen som du säger dig se framför dig, är inte så tydlig på pappret. Kanske något att tänka på?

Länk till kommentar
Share on other sites

Kul material du har här. Du lyckas mästerligt spetsa gaffeln i korven, så att säga. Gillar bäst första och sista scenerna. När jag tänker efter är det iom socialdramat. Skräckfilmen som du säger dig se framför dig, är inte så tydlig på pappret. Kanske något att tänka på?

 

Absolut. Det kan lätt bli för spretigt. Men jag tror nog att den kommer bli rätt skrämmande ändå.

 

Det är ju nästan en svart komedi. Man skulle kunna ta samma manus och göra något som är roligt och överdrivet rakt igenom, men det vill jag inte göra, utan jag vill att det ska spelas helt utan ironi.

 

Tack för att du läste!

 

/D

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...