Gå till innehåll

Tillåta uppladdning av min film på youtube


Helena S

Recommended Posts

Jag är en hobbyfilmare som under en tid samarbetat med en musiker och gjord några musikvideor till honom. Jag arbetar gratis. De står för alla omkostnader som tex hämtar mig och kör mig till inspelningsplatser. Allt känns bra med det här. Filmerna laddar jag upp på min kanal på youtube. Detta har varit viktigt för mig då jag trots allt äger filmerna. Nu har de uttryckt att de hellre vill ladda upp filmerna på sin egen kanal de har på youtube. Och det är nu det börjar kännas fel för mig.

Jag är dåligt insatt i juridik :q men det handlar om ju upphovsrätt. Jag har producerat, regisserat, filmat, klippt och äger väl filmen då? Dock äger jag inte musiken och kan heller inte tjäna pengar på min film när den ligger på youtube. (vilket jag heller inte gör)

Om artisten däremot kan ladda upp filmen på sin egen sida tappar jag kontrollen. Det är ju hans musik men inte hans film. Men troligtvis kan han tjäna pengar på klippet på youtube. Jag funderar mycket omkring det här men kanske jag tänker fel. Reflektioner av er på detta?

Länk till kommentar
Share on other sites

Det normala att först utgå ifrån är att ni har delägande rätt till det ni producerat tillsammans. Om ni gjort klart från början, att de ställer upp enbart för att hjälpa dig, och nu har ändrat sig, kan du säga nej.

 

Om ni inte var väldigt tydliga med allt, skall du utgå ifrån att dom ställt upp för att marknadsföra sig själva. Då vill dom naturligtvis själva visa videona när dom vill och hur dom vill, utan att fråga dig varje gång.

 

Vid delägande måste alla i princip alltid vara överens, annars kan man inte visa videona överhuvudtaget. Säger dom nu att dom helt vill förbjuda dig att visa videona på din kanal är dom själviska klantskallar som du skall undvika i framtiden, men kommer ni inte överrens, kan dom helt förbjuda dig att offentligt visa vad du producerat, eftersom dom syns ju där med sin musik, som dom har rätten till.

 

Undvik alltså bråk. Om du inte nu kan säga dom att dom garanterat dig full bestämmande rätt över era verk, skulle jag föreslå att du säger dom, att dom får visa videona utan att fråga lov av dig och du gör likadant.

Länk till kommentar
Share on other sites

Om det framgår att du gjort musikvideon, så tjänar du förmodligen på att ha innehållet på deras kanal. Pengar som fås in via Youtube är förmodat små, och är det en musikvideo och artisterna dessutom har skivbolag/förlag så får de pengarna oavsett var det laddas upp. Tänk efter. Vad tjänar du i ett marknadsföringsmässigt perspektiv (av dig själv) på att ladda upp content på en kanal annan kanal än deras?

Länk till kommentar
Share on other sites

Överenskommelsen har varit att jag laddar upp filmen på min kanal på youtube och de kan fritt länka var de vill därifrån. Vi har faktiskt aldrig pratat om äganderätten. Men det är nog så att vi äger själva musikvideon tillsammans. Pengarna man tjänar på youtube är småsummor. Jag tänker att de nu vill göra en snygg egen kanal på youtube där ENDAST deras filmer ligger. På min kanal ligger de tillsammans med rätt många andra filmer jag gjort. Det känns bara som jag förlorar kontrollen över filmen om jag lämnar den ifrån mig...

 

Men å andra sidan kommer jag ju fram som skapare av filmen oavsett om den finns på min kanal eller deras.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...