Gå till innehåll

Har skrivit mitt första manus, feedback uppskattas.


Jonathan Wiking

Recommended Posts

Har nyss skrivit ett manus jag jobbat på och vill göra den så bra den kan bli. Jag vill gärna ha konstruktiv kritisk, idéer och lösningar till fel eller hål i handlingen, allt som kan vara till hjälp. Men det som har stört mig ett tag är att jag inte har kunnat komma på en bra titel till den som riktigt passar filmen och sammanfattar vad den handlar om, vore bra om någon kommer på en bra titel. Uppskattar all hjälp jag kan få.

 

Drama-Manus.docx

Länk till kommentar
Share on other sites

Börja med att formatera manuset korrekt. Ett tips är att använda CeltX, som är gratis. Annars går det även att skapa en Word-mall för manus, men det är onödigt jobb.

 

Själv öppnade jag ditt manus, såg att dialogen var centrerad, och stängde det igen.

 

Ett annat förslag är att faktiskt presentera vad manuset handlar om. Folk vill veta vad de klickar på.

 

Om du följer mina råd får du garanterat fler läsare.

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

Det första jag reagerar på är samma sak som jbergman: formateringen är inte korrekt. Du sparar mycket bök och kommentarer kring format om du kör med Celtx eller något annat manusprogram.

 

Det andra jag reagerar på är att du inte målar upp en effektiv bild för läsaren. Du skriver för tekniskt. Manuset ska sälja historien. Det ska fånga läsaren och denne ska filmen framför sig. En bil som tvärstannar framför kameran… Varför ligger det en kamera på vägen? Och varför tvärstannar föraren så trafikfarligt? Naturligtvis avser du filmkameran, men den är ju INTE DÄR! Det finns ingen kamera att se. Skippa klippen och håll dig till att berätta vad vi ser och hör.

 

Nästa grej är hur du beskriver saker. Dina beskrivningar brister tyvärr språkligt. Exempel på språkliga bister: ”allt starkare för sekunden” (”allt starkare för varje sekund”) , ”har skägg med historia i ansiktet” (man brukar i regel ha skägget i ansiktet och vad innebär "ett skägg med historia"?), ”en stor röd blodfläck i magen” (blod är i regel rött och vad som är i magen syns inte, men jag gissar att du menar ”på”)

 

Jag läser vidare och dialogen är ganska seg och innehållslös, men jag förstår att Ulf räddar Daniel från något och att Daniel är skadad. Nu brukar skador i buken vara allvarliga… så varför kör han inte till någon som kan hjälpa? Eller åtminstone lägga om ett förband?

 

”En tid senare, det börjar bli kväll och Ulf åker lugnare än förut för att få Daniel att slappna av och sova. Ett stort pang kommer från motorn och Ulf hoppar till av rädsla och panik syns i hans ansikte när han snabbt tittar efter någonstans att stanna.”

 

” En tid senare, det börjar bli kväll” -> Står i scenrubriken. Ingen vits att skriva det igen. ”för att få Daniel att slappna av och sova” -> Orsaken kan vi inte veta. Det enda vi ser är att Ulf kör lugnare.

” Ett stort pang kommer från motorn” -> Hur vet vi att det kommer från motorn? ”Ulf hoppar till av rädsla och panik syns i hans ansikte när han snabbt tittar efter någonstans att stanna” -> Varför får han panik när han tittar efter någonstans att stanna? En lång mening med mycket innehåll. Jag skulle ha skrivit något i stil med: ”En onaturlig smäll hörs. Ulf tvärbromsar bilen. ULF Vad i helvete?”

 

”Så han vänder sig åt en mindre väg där en skylt visar att det bor någon längre bort och han tar den svängen.” Konstig beskrivning igen. Hur vet man det bor någon längre bort? Hur vänder han sig åt en mindre väg?

 

Sen inser jag att det du skrivit är ett långfilmsmanus och när ytterligare en lång seg dialog inleds så känner jag att det får räcka. Jag föreslår att du – förutom att du börjar använda ett manusprogram – även tittar lite grand på vad som finns att lära om struktur av ett långfilmsmanus, rent historieberättarmässigt. Det känns som om du mycket väl kan ha en bra historia som grund här, men som det är nu kommer den inte fram. Lycka till.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag måste tillägga att jag är imponerad av att du gav dig i kast med att skriva ett långfilmsmanus som första manus. Det är inte det lättaste och det tar mycket tid i anspråk, men kämpa på och ge inte upp. Det kan ta några år (eller många år) att få kläm på hur man skriver ett bra manus. Läs gärna andra manus också. Finns en hel del amerikanska manus på nätet, som Drew's Script-O-Rama: free movie scripts and screenplays, baby!.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag måste tillägga att jag är imponerad av att du gav dig i kast med att skriva ett långfilmsmanus som första manus. Det är inte det lättaste och det tar mycket tid i anspråk, men kämpa på och ge inte upp. Det kan ta några år (eller många år) att få kläm på hur man skriver ett bra manus. Läs gärna andra manus också. Finns en hel del amerikanska manus på nätet, som Drew's Script-O-Rama: free movie scripts and screenplays, baby!.

 

Tack för dina motiverande ord, har alltid haft ett problem med att göra en berättelse kort, särskilt när jag är investerad i vad jag skriver. Jag har faktiskt börjat läsa Quentin Tarantinos Pulp Fiction medans jag skrev mitt manus. Jag hoppas själv att jag börjar få en känsla för dialog med tiden.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...