Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Hur funkar det att anställa privatpersoner för ett projekt?

Nybörjare
    Reg.datum
    mar 2013

Standard Hur funkar det att anställa privatpersoner för ett projekt?

Hej! Jag har ett nystartat produktionsbolag och undrar hur det fungerar med att anställa privatpersoner till ett projekt. Detta är kanske en dum fråga, men måste man anställa dessa personer under en kort tid eller fakturerar dem bara företaget och man betalar? hur fungerar det egentligen? Det är ju lätt om det är en person som har ett företag och man köper en tjänst av dem. Men kan tänka mig att allt folk på en filminspelning inte har eget företag?

Tacksam för svar!!

Besatt medlem Peuss avatar
    Reg.datum
    feb 2007

Standard

Jag skickar de som inte har eget till Frilansfinans så får de fakturera mig via dem men de förlorar därmed några procent - https://www.frilansfinans.se

Btw, såg nu att jag är skyldig till månadens klient d.v.s. dragit in Patrik i smeten... dvs jag tar rätt många jobb den vägen även om jag tror han fakturerade min uppdragsgivare direkt etc...

Mvh /Pontus

Besatt medlem
    Reg.datum
    jun 2011

Standard

Citat Ursprungligen postat av Roger O. Thornhill Visa inlägg
    Men kan tänka mig att allt folk på en filminspelning inte har eget företag?
    Det är ganska standard att personer som frilansar inom film gör detta via egen firma, alt. tjänst som Frilansfinans som Peus nämnde.
    Att anställa folk är en helt annan röra. Anlita dem istället som frilansare och låt dem fakturera dig efteråt. Mycket mindre pappersarbete för din del.

Besatt medlem Fesleys avatar
    Reg.datum
    nov 2013

Standard

Citat Ursprungligen postat av Roger O. Thornhill Visa inlägg
    Hej! Jag har ett nystartat produktionsbolag och undrar hur det fungerar med att anställa privatpersoner till ett projekt. Detta är kanske en dum fråga, men måste man anställa dessa personer under en kort tid eller fakturerar dem bara företaget och man betalar? hur fungerar det egentligen? Det är ju lätt om det är en person som har ett företag och man köper en tjänst av dem. Men kan tänka mig att allt folk på en filminspelning inte har eget företag?

Tacksam för svar!!
    Skall du anställa måste du även regga dej som AG. Det räcker inte med att du har F-skatt. Anställer du måste du även tänka på försäkring, semesterersättning, och ev. andra saker beroende på vad det är för exakta arbetsförhållanden du pratar om.

Vill du göra det något enklare för dej kan du föreslå för dem som skall ingå i projektet att de anlitar valfri faktureringsservice. Brukligt är dock att man då ger dem en något högre ersättning. Ofta brukar man lägga på mellan 50-100% om arbetstagaren tar det som faktura istället för lön.

Finns både för- och nackdelar som med det mesta.