Gå till innehåll

Hur funkar det att anställa privatpersoner för ett projekt?


Recommended Posts

Hej! Jag har ett nystartat produktionsbolag och undrar hur det fungerar med att anställa privatpersoner till ett projekt. Detta är kanske en dum fråga, men måste man anställa dessa personer under en kort tid eller fakturerar dem bara företaget och man betalar? hur fungerar det egentligen? Det är ju lätt om det är en person som har ett företag och man köper en tjänst av dem. Men kan tänka mig att allt folk på en filminspelning inte har eget företag? :)

 

Tacksam för svar!!

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag skickar de som inte har eget till Frilansfinans så får de fakturera mig via dem men de förlorar därmed några procent - https://www.frilansfinans.se

 

Btw, såg nu att jag är skyldig till månadens klient d.v.s. dragit in Patrik i smeten... dvs jag tar rätt många jobb den vägen även om jag tror han fakturerade min uppdragsgivare direkt etc...

 

Mvh /Pontus

Länk till kommentar
Share on other sites

Men kan tänka mig att allt folk på en filminspelning inte har eget företag? :)

 

Det är ganska standard att personer som frilansar inom film gör detta via egen firma, alt. tjänst som Frilansfinans som Peus nämnde.

Att anställa folk är en helt annan röra. Anlita dem istället som frilansare och låt dem fakturera dig efteråt. Mycket mindre pappersarbete för din del.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...