Gå till innehåll

Provkörning av filmer i 4K-biograf


Bosse_A

Recommended Posts

Hej!

Jag visade film i Folkets hus biograf i februari för fullsatt salong. Då var det 2K-projektor och jag hade filmen på en BR-skiva. Nu har man bytt ut båda salongernas projektorer till 4K. Denna gång har jag överlämnat materialet i formatet XAVC-S. Teknikern har sedan konverterat dessa filer till 4K bioformat och lagt in filmerna på bions server.

Igår var maskinisten och ett par ytterligare personer närvarande vid provvisningen och de bad att få se hela filmerna eftersom kvaliteten och innehållet var intressant. Det är mycket imponerande att se sina filmer på en stor biografduk i bra skärpa och bra färgåtergivning. I februari 2016 ska filmerna visas för publik.

//Bosse

Länk till kommentar
Share on other sites

Enl. Wikipedia:

"Sony announced that they had expanded XAVC to the consumer market with the release of XAVC S. XAVC S supports resolutions up to 3840 × 2160, uses MP4 as the container format, and uses either AAC or LPCM for the audio."

 

I Sony Vegas Pro 13 är det det enda format som matchar mitt videoformat från min Panasonic HC-VX870 när jag ska rendera en film,

I Sony Vegas pekar man på en fil som ska användas i filmen och så ställs rätt parametrar in för projektet.

Teknikern konverterar min fil till DCP-format och lägger in denna fil på biografens server.

DCP = Digital Cinema Package

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...