Gå till innehåll

Tumregler för längd på tagning


georgep

Recommended Posts

Hej,

 

Jag är nyfiken på andras erfarenheter och "tumregler" om hur lång (t ex i sekunder) en tagning får vara samt ett försök på grov klassificering. Jag förstår att olika längder förekommer, men finns det mera tydliga situationer när man "måste" hålla sig vid en viss längd?

 

Personligen finner jag en utmaning i att ha längre och betydelsefulla tagningar utan att tråka ut. Fast jag har inte filmat, bara förbereder mig :-)

Länk till kommentar
Share on other sites

Trenden går mot längre tagningar nu känns det som, även om en halvtrött tumregel är att inte ligga mer än fem sekunder på en bild. Men det är ju betydligt mer prövande att få till en lång tagning än en kort.

 

Men! Det beror ju på vad man vill berätta, vilka resurser man har och what not. Gör du en actionfilm med mycket stillastående vidbilder och långa tagningar är det ju väldigt krävande för att få till en "action-känsla". Medan närbilder, skakig kamera och stora rörelser i utsnittet skapar illusionen av att betydligt mer händer, även i det stora hela. Lite nervkittlande musik på det så är du helt hemma.

 

Jag tror att backlashen beror lite på DSLR-trenden där ALLT skulle vara med kort skärpedjup. Många "filmare" snudd på kvoterade in porträttbilder bara för att kunna få den där mjuka härliga oskärpan. Det är också lite av en vanföreställning att man måste vara fysiskt nära en person för att se eller uppleva hur den känner. Det kan man lika gärna beskriva med situationen.

 

Summa summarum; smak och tycke. I grunden handlar det om vad du vill säga med bilderna. Att ligga länge på en närbild är generellt sett en dålig idé. Att ligga länge på en vidbild där det inte händer någonting är generellt sett en lika dålig idé. Undantaget om du kan förklara varför du valt att göra så. För det finns ingen tumregel som säger vad som är bästa utsnitt eller längd på tagning för det du vill säga. Utan det vet bara du. Ta efter de berättare som inspirerar dig och gör det med din egen touch. Det är lätt att som ny övertygas av just "regler" av mer erfarna, för att man själv inte har någon egen grund att förankra det i. Men när du gjort dina första filmer färdiga så kommer du förhoppningsvis se vad som är bra och mindre bra, och utveckla din stil utifrån det.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...