Gå till innehåll

Bygga dator för After effects, ca 10000 kr


vectorboy

Recommended Posts

Hej

sitter och försöker plocka ihop en dator för after effects då min gammla börjar bli trött. problemet är att jag inte har någon koll på vad jag ska tänka på. har försökt få lite bättre koll på saken via andra trådar men blir bara förvirrad..

 

om det finns någon som har tid att slänga ihop en dräglig inköpslista så vore jag sjukt tacksam..

 

min tanke är ca 10000kr men gå ett par tusen över om det är nödvändigt..

Länk till kommentar
Share on other sites

Tja, vad som behövs, bra processor, bra grafikkort (gärna CUDA) med mycket minne, mycket RAM, gärna SSD för system och cache, HDD för projektfiler, typ så... + PSU, chassi, CPU-kylare...

Slängde ihop ett exempel som stack iväg lite över ditt pris dock: Kundvagn - AE-dator - Inet.sehttp://www.inet.se/files/img/tiny/forum-divider.pnghttp://www.inet.se/kundvagn/bild/8540939/ae-dator

 

Går förstås att köpa bättre chassi, större SSD, cpu kylare med bättre kylförmåga och som lovar livstid uppdateringsmöjlighet (noctua), mer minne, värre processor etc men skall man hamna i närheten av 10 papp så tja.

Grafikkortet är eventuellt overkill beroende på vad du skall göra i AE. Skall du inte jobba med ray trace och/eller Element 3D så kan du välja ett mindre potent (och billigare), för övrigt är det endast 3,5gb minne på GTX970 korten - TYP - bara så att man vet det.

Ett varningens finger i luften för att jag ev glömt något som behövs men ja, borde jobba på rätt bra den där.

 

Mvh /Pontus

Länk till kommentar
Share on other sites

Använder du några plugins? I stort sett ALLA moderna plugins till AE använder GPU. Twixtor, Red Giant Looks/Knoll/etc, Sapphire, Boris. Och ju högre upplösning på materialet du har, desto viktigare blir det.

Hade en kund (FYI: jag är produktansvarig för AE & Premiere i Norden) som kör mycket med VideoCopilot Optical Flares/Element 3D och bytte från ett nVidia 680 till ett Titan och gick ner från 36 min till 8 min för ett projekt.

 

Nu kostar ju Titan lika mycket som datorn, men så fort pluggen inte har plats för den "frame" som beräknas börjar det att mycket längre tid eller så får "Out of Memory".

 

Men, å andra sidan, fördelen med PC är ju att du kan byta kort om ett år eller så...

 

//M

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

De plugins som jag har behövt använda än så länge känns inte så krävande(duik, qudahq smk). Så jag snålade lite på grafikkortet. Jag tänker som du säger att jag får köpa nytt kort om jag märker att det fungarar dåligt.... Kan det vara klokt i så fall att köra på två billigare kort typ gtx 960 4gb? Det känns som att man får bra ratio minne och cuda kärnor per krona.

Länk till kommentar
Share on other sites

De plugins som jag har behövt använda än så länge känns inte så krävande(duik, qudahq smk). Så jag snålade lite på grafikkortet. Jag tänker som du säger att jag får köpa nytt kort om jag märker att det fungarar dåligt.... Kan det vara klokt i så fall att köra på två billigare kort typ gtx 960 4gb? Det känns som att man får bra ratio minne och cuda kärnor per krona.

 

Två sämre grafikkort är bättre än ett sämre grafikkort, men två sämre grafikkort är inte lika bra som ett bra grafikkort. Ett rejält grafikkort är som en bra mobiltelefon - Kostar en del mer, men spar dig lusten att kasta den i väggen varje gång den inte når upp till förväntningar.

 

Men som Max_H sa, fördelen med PC är att du alltid kan byta upp dig.

Länk till kommentar
Share on other sites

Dual GPU i Adobes program

 

Premiere:

En GPU under playback

Två till Fyra GPU's under rendering (gäller också AME)

Det GÅR att ha två olika typer av grafikkort, ex ett GTX 640 och ett 750, men det kan ge väldigt konstiga problem - ej att rekommendera. De bör också ha exakt samma drivers installerade. Huruvida många GPU's faktiskt hjälper är diskutabelt, eftersom två eller flera kort inte kan rendera samma frame. Detta gör att man måste distribuera filerna korrekt och detta tar tid, men "generellt" kan man mäta till en 80% tidsvinst med två GPU's. Men huvudvinsten av att ha ett "bra" kort är mycket minne, när varje frame tar stor plats i VRAM. Och eftersom det inte går att dela VRAM mellan två kort så är vinsten vid redigering av t.ex. 4-6K media inte så stor ( dvs 2st kort med 2 GB VRAM är inte samma sak som 1 kort med 4GB VRAM). Då är det betydligt bättre med ett 4-6Gb VRAM kort så datorn slipper swappa mellan RAM-VRAM.

 

After Effects:

After Effects ("själv") använder GPU för diverse saker, mest för att visa saker på skärmen, inte för effektberäkning. GPU:n som renderare används endast vid rendering av raytracing och här går det, förutsatt att VRAM finns, i princip dubbelt så fort med två kort. Igen är det bra om korten är identiska, även om det kan funka med två olika kort.

 

Hur plugins kan utnyttja två kort vet jag faktiskt inte, tror det varierar mellan olika plugins, ex Neat Video är crazy bra på att utnyttja allt i maskinen och en kund jag har (han kör AE med diverse 3D-grejer, Optical Flares, etc), och han bytte precis från ett 680 till en Titan och renderingstiden i AE gick från 36 min till 8 min. MEN: För ett "vanligt" AE projekt utan 3D raytrace eller pluggar spelar inte GPU:n ett dugg...

 

/M

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...