Gå till innehåll

Pensionerad Bonde - Serien om den rika Stockholmsfamiljen som hamnade på landet


Pe4r

Recommended Posts

Nu har jag kommit igång med skrivandet, den här gången började jag

skriva på en manusidé innan jag ens lade ut den här på forumet.

 

Jag har sett Rederiet, ni vet den gamla serien som idag ligger på Öppet Arkiv,

nu är jag inne i den andra omgången och sett ungefär 50 avsnitt, fick lite ideér

då jag såg denna serie, men tänker inte kopiera den mer än att huvudrollsinnehavarna

är en familj i 3 generationer där fokus ligger i 2:a och 3:e generation.

 

Det är en man på 70 friska år och hans fru, som planerar dra sig tillbaka från

arbetet med sitt stora egna företag som planeras att säljas, sedan tänker dom

flytta ut på landet och starta ett jordbruk som han tänker låta sina bröstarvingar

sköta om medans han själv fokuserar på det lite mer lugna arbetet på kontoret

och diverse traktorkörning. Håkan som denna man heter lever tillsammans med

sin fru Birgitta och deras 2 döttrar och son som alla bor hemma - och kommer att

följa med vid flytten från storstan.

 

Det finns en grundidé, ett företag säljs för en större summa pengar och dessa pengar

går till att bygga upp ett familjejordbruk som hela familjen kommer att vara delaktig i.

En affärsidé finns - med flera olika grenar och som ska byggas basen för familjens inkomst.

 

Men allt får inte bara gå bra, det måste dyka upp en del konflikter,

problem och annat som ger krydda åt denna film.

 

Vad har ni för kritik att ge på detta? Har jag redan avslöjat för mycket?

Dock kommer inte hela familjen finnas med från början, vilket kan vara

en fördel.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tänker direkt på Långben och den sällsamma fisken som jag har läst för mina barn några gånger, där Långben lever ett lugnt men strävsamt liv som fiskare. Han får upp en förtrollad fisk som talar och berättar att han smakar rysligt illa och vill blir tillbakasläppt, vilket Långben gör och får då önska sig vad han vill. Han önskar sig att bli bonde, så att han kan ha det lugnt och skönt på en egen gård. Det börjar förstås bra, men han inser snart att det var mer jobb än han trodde, ...så han ger sig ut på havet igen och ropar efter fisken som ger honom en ny önskning och han väljer något nytt baserat på sin förväntan av vad som komma ska ...och naturligtvis blir inte resultatet vad långben förväntade. Sensmoralen är väl lite att man endast kan skapa sin egen lycka och förmodligen har det rätt bra med den man är, men poängen här är att ha en förväntan som på ett eller annat sätt inte infrias.

För att funka tror jag att det äldre parets förväntningar måste komma fram tydligt, vad är deras mål med att köpa gården ...och sedan hitta sätt att sätta käppar i hjulet för dem.

Ser nog mest potential för detta som en komedi, storstadsbor i de finare kretsarna som jobbat hårt, men inte har en susning om vad lantbruk handlar om utom en vag (falsk) fin bild av det. Vilken rik 70-åring (om än så frisk och pigg) skulle ge sig på att starta ett jordbruk? ?

 

//H

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 5 månader senare...

Ja varför flyttar man ut på landet och startar ett jordbruk för alla pengarna,

eller flyttar man ut och tar över en stor gård och låter den yngre generationen

driva gården vidare då en broder vill sälja och dra sig tillbaka.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...