Gå till innehåll

Eftersynk med amatörskådespelare. Fungerar det acceptabelt?


georgep

Recommended Posts

Hej,

 

Som plan B, ifall ljudtagningen inte uppnår förväntat resultat (tekniskt sett), funderar jag på att låta skådespelarna (ett par eller tre amatörer) läsa dialogerna i eftersynk. Det är ganska korta snuttar dialog, kanske 5 minuter totalt.

 

Är det värt att tänka satsa på sådant, dvs kan man uppnå ett acceptabelt resultat så att skådespel och dialog inte är synligt störande?

 

Min fråga vänder sig i första hand till de som har provat.

 

Tack!

Länk till kommentar
Share on other sites

Eftersynka dialog är tidskrävande och riktigt svårt att göra bra. Tänk inte ens på det som ett alternativ utan lägg all fokus på att sätta ljudet under produktionen istället.

Skiter det sig får du försöka göra vad du kan för att rädda det, men mitt tips är att inte se ADR som en plan B. Det är snarare en Plan-Det-Är-Antingen-Det-Här-Eller-Att-Ge-Upp-Projektet-Helt-Och-Hållet (Plan Y?).

Jag har vart med om samma situation på ett par produktioner och det har alltid slutat med att vi skjutit om scenerna efter att post suttit med ljudet i x-antal veckor utan bra nog resultat.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ett trick är att du direkt efter en tagning du är nöjd med tar replikerna ett par extra gånger med micken på lagom håll och tyst bakgrund. Eftersom skådisarna just spelat scenen brukar det inte vara så svårt att få dem att låta (hyfsat) likadant igen. Du har dessutom rätt akustik om du vill blanda med ljud direkt från tagningen.

 

Helst vill man ju ha bra ljud direkt under tagningen, men om kamera och skådisar rör sig mycket kan det vara svårt att få bra bommat ljud.

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Alltså jag var helt emot det här förut i Sverige för att vi inte har en kultur av att efterdubba som t.ex. USA har där alla skådisar är extremt duktiga på det.

Men fan jag har gjort det ett par gånger nu och det funkar förvånasvärt bra. Speciellt är det nice eftersom man får ett sånt jävla bra dialogljud när man kan spela in det i ett bra rum!

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...