Gå till innehåll

redigera med Windows10


ghijohansson

Recommended Posts

Eftersom Windows10 lanserats så fann jag för gott att starta en tråd.

 

Ni som skaffar Windows10 får hemskt gärna berätta om det fungerar bra för videoredigering.

 

Själv köpte jag dator som hade windows8, varpå jag bums uppgraderade gratis till Windows8.1 eftersom andra filmare ansåg det sistnämnda bättre för videoredigering. Så frågan är om jag ska utnyttja möjligheten till gratis uppgradering. Windows8.1 fungerar för mig men då jag är van vid WindowsXP så upplever jag 8.1 som bakvänt, så jag har funderat på att skaffa någon variant av "classic shell" för att få operativsystemet att se ut ungefär som jag är van vid.

 

Om jag ska uppdatera så bör jag göra det under det närmaste halvåret eftersom jag räknar med att senare behöva datorn för nästa långa film. Jag menar, om någonting ska gå galet vid uppdateringen så vill jag att problemen kommer nu medan jag har tid att fixa sådant i lugn och ro.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det går att ställa in Windows 8.1 så att den startar med det vanliga skrivbordet uppe och 8.1 har också en startknapp. Men om alla dina program funkar med Windows 10 så skulle jag nog byta rätt så snart ändå, finns förbättringar där såklart men framförallt därför att Windows 10 bara är gratis under en begränsad tid.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag befann mig mitt inne i ett projekt men hörde av en kompis i Lysekil i samma situation och med samma redigeringsprogram som jag att han inte kunde motstå frestelsen att uppgradera. Det gick fint som tur var.

 

Samma dag uppgraderade jag min ena dator från Win 8.1 home och med bara några få program installerade. Allt fungerade perfekt och jag tillbringade ett par dagar att titta på det nya systemet, läsa på rekommendationer från tillverkarna av de aktuella eventuellt kritiska programmen och sedan vågade jag satsa på att också uppgradera min huvuddator från Win 8.1 Pro.

 

Det tog en timme och det var egentligen läggdags. Men jag startade Windows 10 och kände igen mig från den andra datorn så jag började prova flera av mina mer krävande program och framför allt mitt redigeringsprogram Edius Pro 7,5.

 

Så långt hade allt funkat. Edius startade precis som vanligt inkl kontroll av programmets licens. Det kritiska projektet startade och allt verkade som vanligt. Alla små filer och data som fanns på olika diskar hittades och jag har ännu inte hittat något som gått snett. En allmän känsla är att det mesta har blivit en aning snabbare. Till och med mitt Bank ID fungerade direkt vilket jag blev imponerad av för Bank ID är ju väldigt fordrande.

 

Det enda problem jag hittade var i Edge (nya Explorer) som också hittade alla mina fora men där lösenorden hade försvunnit. De var snart inlagda från min lista och även Edge fungerar som innan men snabbare - inbillar jag mig. Det blev sent den kvällen.

 

Senare har jag på GrassValley's forum (Edius) läst om att det i dagarna kommer en uppgradering för bättre anpassning till Windows 10. Jag får väl lägga in den och hoppas på att inte något börjar trassla för nu fungerar allt. Just idag kom beskedet att min gamla 32-bit maskin med Windows 7 var klar för uppgradering och den är just nu inne i den processen.

 

Visst är det saker som är annorlunda och Edge skiljer sig väldigt mot gamla IE11. Det är saker som jag efterlyser och det är bland annat bättre justeringsmöjligheter för texter i olika fönster. Jag har numer ögonproblem och behöver ha så mycket kontrast som möjligt för att lättare kunna läsa text. Det var inte bättre med Win7 eller 8 och inte heller i Win 10 Pro. Slutligen: mitt pågående projekt blev igår avslutat utan att jag hittat något problem.

 

Ett långt inlägg men kanske av intresse för någon.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ett tillägg till min post ovan:

Jag skrev att uppgraderingen till Windows 10 32 bit höll på i bakgrunden när jag skrev inlägget. Det tog över en timme innan allt var klart men sedan startade datorn och ser ut som de andra tre jag har. Det jag provat fungerar också på denna gamla maskin.

 

I all hast / Pehr i Skanör

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...