Gå till innehåll

Smart, utbyggbar kamerarigg


Smörgåsmannen

Recommended Posts

Hej på er! Jag har på senare tid börjat fundera lite på att bygga någon form av universell kamerarigg som man kan köra med i stort sett varenda (lättare) hus som finns. Det känns som att kameravärlden rör sig så snabbt i dagsläget och de flesta tillverkare har kameror som åtminstone är bra på något, kör själv Panasonic GH3, men har jobbat en hel del med FS7:an på senare tid och för min egen del känns det som nästa kamera likväl kan bli en GH4, som en A7s mk2 (lär ju komma snart), C100, eller en URSA Mini. Och även om de två sistnämnda har egna lösningar för att köra handhållet så känns det dumt att investera i deras standarder när nästa kamera ovanpå kan bli ett helt annat varumärke.

 

Axelstödet som följer med FS7:an är dessutom i minsta laget, ovanpå det är kameran i sig i lättaste laget och det blir inte mycket bättre resultat än om man kör helt handhållet (så som med DSLR). På sikt känner jag dock inte att jag bara vill ha en axelrigg, utan att det ska vara ganska utbyggbart, tex. för V-mount-batterier, extern inspelning, en smidig EVF, ljud som man kan line:a från en extern enhet, smidig mounting-lösning för stativ etc. och det är ju väldigt lätt att det blir lite Frankensteins monster över det, precis som det mesta man hittar på Google - är. Och därför tänker jag att det vore bra att investera i något som jag vet kommer hålla hela vägen mot mitt mål.

 

Hela tanken bakom är alltså att för min egen del kunna ha en tillbehörsstandard som fungerar oavsett vilken kamera jag ska använda framöver. Tex. oavsett om jag kör en GH4, a7s eller FS7 så kommer jag ha möjligheten att spela in på samma lagringsmedia. Kunna koppla dem till samma Zacuto-EVF (eller vad det nu blir), som jag vet är bra. Ha möjlighet att strömmata dem externt från samma sorts batterier (även om det säkert lär tillkomma en och annan omvandlare för varje ny kamera).

 

Att bygga en rigg är för mig bland det knepigaste som finns. Och jag är öppen för alla former av tips, inspiration, vägledningar som finns här. Men att tänka enmansband, dokumentär och lite mindre dramaprojekt är väl en bra riktlinje. Det måste vara snabbjobbat, smidigt och robust. Budget? Jag är flexibel, det är inte pengarna som är det centrala i frågan, utan snarare är jag ute efter en spark i rätt riktning; att det är billigt får inte gå ut över användbarheten, men samtidigt - ju billigare, ju bättre.

 

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej, det är vanskligt och svårt att ge generella råd men alltså jag vet inte om jag missar det du frågar efter nu helt åt hlvt, dock skulle jag säga att du borde satsa på ett rod-system som du bygger själv, där har du standarden redan given och de går att anpassa och förändra i all oändlighet. Skaffa en stor väska och börja samla rods, fästen, skruvar, handtag, plattor, fästen, armar etc

 

Det finns mig veterligen tre standarder varav två är vanligast i dag. Två standarder med 15mm rods där den tightare TV-standarden är den gängse gällande och antagligen den vanligaste rent generellt då i princip alla DSLR-riggar är uppbyggda kring den. Sedan finns 19mm standarden för större filmkameror och används av bla RED och Arri men därmed inte sagt att man inte kan köra RED med 15mm TV-rigg standard. Jag hade iaf kört på 15mm TV standarden, vanligast och billigast samt minst klumpig. Detta förutsatt att du inte tänker satsa på att införskaffa en Alexa inom snar framtid.

 

Nu kanske jag skriver sådant du redan vet, antagligen är det så men kanske inte eller så läser någon annan det här som kanske kan ha användning av det etc. Bara för att vara extra tydlig osv...

 

Jag handlar mina prylar rån olika sidor, här är ett slarvigt exempel på hur jag byggt min nuvarande rigg för min A7S (har andra riggar utöver den men den är nog mest lik en GH3 och jag har tom kört den med en GH4 några dagar):

 

CamtreeRigs | Professional Film Making Equipments

Billigast, skitbra service och helt ok grejer rent generellt. Även om jag i dag bytt ut mycket från mina ursprungsriggar som jag köpte från dem då de hette dvcity så går jag ideligen tillbaka och snor och anpassar grejer från de första riggarna jag köpte.

Den här riggen t.ex. ger massa prylar som tja går att anpassa och använda lite hur som, skitbra början när man börjar bygga: DSLR Shoulder Rig Kit|Camera Cage|Follow Focus|Filmcity

Jag har köpt många riggar och delar från dem och vet knappt vad som hör till vad längre.

 

Sedan har jag byggt ut min rigg med diverse.

 

En batteriplatta från Voosestore kanske?

V-Mount Power Adaptor - Voosestore

 

Diverse smådelar och en cage från Kaffebrus:

DSLR Bur / Cage med handtag (f?r GH4 Sony A7S) - Kaffebrus

+ fästen för att fästa en rod på cagen för i sin tur att fästa min Shogun med: Tillbeh?rsplatta f?r montering p? rod Pico Plate - Kaffebrus

 

Diverse annat likt en D-tap kabel från B&H: Switronix PTC-A7S Coiled Powertap Cable (48") PTC-A7S B&H

+ Ball mount för B-foto monitor: Noga Ball Mount (Male / Female) SJ1000-F B&H Photo Video

 

och ännu mer tjofs från Scandinavianphoto likt ett handtag för en rod så jag kunde byta cagens urusla handtag mot en rod: Köp Swedish Chameleon SC3:Rod grip hos Scandinavian Photo i Sverige

+ arm för micens shock mount: Köp 16x9 Inc. Mini arm 127 mm (small) 1/4"-1/4" hos Scandinavian Photo i Sverige

 

 

typ så m.m.

Har man väl börjat bygga så kan man hålla på i oändlighet men ofta kommer ursprungsgrejerna till användning när man byter kamera eller skaffar någon ny rolig pryl etc…

 

Rods och vanligas fästen etc funkar från billiga sidor men när det gäller armar och mer delikata delar så har jag varit med om de som gått sönder så de skulle jag aldrig köpa billiga kopior av.

T.ex: denna: Articulating Arm (Friction arm, flexi) - Kaffebrus

Jämfört med denna: Köp 16x9 Inc. Mini arm 127 mm (small) 1/4"-1/4" hos Scandinavian Photo i Sverige

 

Jag skulle kunna tänka mig att köpa den billigare (äger redan flera sådana) och använda den till tja någon billig grej men för en monitor eller mic som kostar många tusenlappar, inte en chans.

 

Därtill är kompendier, follow focus etc från billiga sidor också ofta skit, men helt ok skit att börja med och sedan byta ut allt eftersom.

 

Nu har du kanske iofs redan en del stuff men ja, börja skaffa mer.

 

Lycka till med byggandet eller ja vad det nu blir, handlandet…

Mvh /Pontus

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tror på 3D skrivare.

 

Det gör dock inte jag, inte ännu. Den dagen 3D skrivare kan skriva ut kompositmaterial som kolfiber eller skriva ut metall så som titan, magnesium och aluminium vist men i dag så skulle jag aldrig använda en utskriven rigg. Små delar vist men rent generellt så är jag hemskt skeptisk.

 

Personligen kör jag oftast utan kompendie (aka matte box på engelska) och förändrar de riggar jag använder inför varje projekt och varje situation vilket är fördelen med en rigg, i bland fungerar det som sagt bra helt utan men det är sällan som det inte är en eller annan grej jag vill ha med så som follow focus etc, speciellt då jag inte kör dokumentärt eller gerilla särskilt mycket vilket (du) Fesley kanske gör och då är det ju smidigt att inte väcka så mycket uppmärksmahet. Rent generellt tycker jag mig nästan alltid se när saker är filmat handhållet med en mindre kamera utan rigg, iaf om kameran eller objektivet saknar stabilisering.

 

 

 

För att fortsätta mina råd till Smörgåsmannen så har jag till min A7S en Atomos Shogun vilken fungerar som monitor för mig så väl som för B-foto monitor för andra kameror och den är väldigt mångsidig då den har både SDI och HDMI-ingångar och utgångar etc... samt XLR in och ut med Phantom etc.

Sedan kör jag varierande i blande med en Röde VideoMic Pro, med en Roland R26, en iRig Pre (om man inte behöver superljud utan nöjer sig med ok ljud så är just iRig Pre med valfri XLR mic verkligen att rekommendera, den är verkligen mångsidig och skitbillig, du behöver dock extra konverteringskablar till den typ denna: http://www.kjell.com/sortiment/telefoni-kommunikation/mobiltelefon-tillbehor/iphone-tillbehor/tillbehor/datoradapter-for-mobil-headset-p39356) och i bland trådlöst monterat på kameran. Jag har ett Sony UWP-D16 paket, då tar jag mottagaren och monterar på kameran och sätter därefter någon av mina Sennheiser micar på riggen med monterad sändare. Jag kör alltså trådlöst och har då möjligheten att snabbt rycka loss micen och ja ge den till någon, lägga den någonstans etc. Jag har fyra olika sennhesier micar varav MKH416 är den jag oftast kör med och en skitlång riktad AKG.

Sedan har jag diverse snabbfästen (Quick Release Plates) etc t.ex. denna är rätt ok och prisvärd: FLYCAM Quick Release Adapter Plate for tripod & DV / HDV Camera (FLCM-QR)

 

Men rent generellt i avseende allt från snabbfästen till monitorer, elektroniska sökare, mic-lösningar etc så är min erfarenhet att behoven ändras för varje projekt dvs om det går att ha med sig ett stort extremt spretigt och klumpigt monster där man är minst två pers vid kameran eller om man som Fesley vill komma undan så smidigt som det bara går och skaffar du sedan en ny kamera eller för den delen tja en ny monitor, inspelare etc... Jag har en äldre då skitfin Swit monitor som kostade 16 000:- för några år sedan men den har inga HDMI-ingångar eller för den delen stöd för 1080 50 eller 60p eller 4K etc. den ligger oftast i sin case nu mer. Återigen tror jag inte det går att köra på en standard utan börjar man bygga sin rigg så kommer man förhoppningsvis ha en massa delar till nästa kamera man köper men samtidigt lär man behöva komplettera med nya grejer till just den kameran.

I avseende gluggar t.ex. så valde jag i början att köra på Nikon-mount för manuellt glas då de fungerar så väl till canon som till ja Nikon och de flesta spegellösa kameror etc samt håller en genuin kvalite och är förhållandevis vanliga men det är stillbildsglas med alla de problem de medför så ja...

Därtill har jag investerat i 2st rätt kraftiga Vingen 100mm huvuden till min första rigg som nu är för starka för min A7S rigg som inte väger någonting så där har jag bränt närmare en 100 papp på något som funkar så där i dag etc...

 

Kontentan, du kommer aldrig klara dig hela vägen iom att projekten ändras och du köper nya kameror samt att du vill ha bättre skit etc...

 

 

 

Mvh /Pontus

Länk till kommentar
Share on other sites

Pontus, tack så mycket! Du har rätt i att frågeställningen är lite (väldigt) oklar. Jag söker mest inspiration på andra som byggt riggar, gärna bilder på lösningar, så att man kan kika igenom och se vad man fastnar för eller vad som känns smidigt. Det är kanske sant att det inte går att göra en helt universellt framtidssäker rigg, men det går ändå att ha ambitionen att göra det så avskalat som möjligt. Att camtree hade en butik utanför Ebay visste jag knappt, har liksom aldrig fått för mig att söka efter den, så toppen att du tog upp den! Mycket småplock samlat på ett och samma ställe.

 

Tanken med riggen var väl inte riktigt att ha flexibilitet i den bemärkelsen, utan mer att kunna ha med sig en "komplett kamera" genom just riggen. Jag har skaffat en H5 som jag inte använt just nåt än, men att kunna rigga den smidigt så att den går att starta och stoppa när man jobba med kameran på axeln får jag väl anse är viktigt. Att ha något slags cage, för att montera en shotgun vid de tillfällen man är helt själv. Och samtidigt då kunna line:a det till kameran vid projekt med snabb turn around, så att man inte behöver synka i efterhand. Jag försöker se det som ett dokumentärkit och det framgick väl inte i startinlägget då det var smått förvirrat. Har ett projekt nu som jag beräknar kommer sysselsätta mig fram tills 2017 (givetvis inte på heltid), och det är på den vägen jag känner att jag kommer behöva något som är snabbjobbat, flexibelt och gediget, samtidigt som jag vill kunna bygga vidare på det. Dock har jag svårt att se att jag inom närmaste tiden kommer hamna i något projekt med ett dedikerat B-foto exempelvis.

 

Det jag sökte var väl i första hand bilder, så man kan se hur andra har gjort och vad som känns som något som kan funka! Men jag ska kika igenom det du tipsat om ordentligt så snart jag får loss lite tid! :) Men av det jag skummat igenom att döma, så kanske det är bäst att bara köpa något som känns relativt rejält, för en inte alltför stor peng, känna efter vad man saknar och sedan bygga om riggen efter det; möjligtvis?

Länk till kommentar
Share on other sites

;)

 

Nu menade jag inte att man skriver ut 100% av riggen, men en betydande del. Jag har testat två sådana riggar och dessa har fungerat precis lika bra som de jag testat som man kan köpa på Amazon (t.ex. Lanparte) och liknande som ligger på omkring 5-12K utan mate box och EVF. Skillnaden är att dessa utskrivna riggar har varit skräddasydda utifrån användarens (i detta fallet mitt) behov.

 

Apropå bilder, så vore det grymt med några bilder på sådana delar och riggarna de används till. I mina riggar är tja 90% gjort i aluminium, magnesium, kolfiber eller titan. Det som är av plast och gummi är kugghjul, handtag och kudden mot axeln är någon slags skumplast etc d.v.s. de delar som behöver vara lite mjukare. Iofs ett av mina kompendier är i plast och då är merparten plast och endast fästet, flaggorna och skruvarna är i aluminium men det är en del samt så är det lite mer plast på follow focusarna också men de är i huvudsak i metall.

 

Men av det jag skummat igenom att döma, så kanske det är bäst att bara köpa något som känns relativt rejält, för en inte alltför stor peng, känna efter vad man saknar och sedan bygga om riggen efter det; möjligtvis?

 

Tror det är the way to go. Men se privet meddelande...

 

Mvh /Pontus

Länk till kommentar
Share on other sites

Ser nu när bilderna laddades upp att det sitter en liten glugg på d.v.s. ingen filmglugg och ingen SSD i Shogunen och kabeln från den trådlösa sändaren är inte inkopplad samt så har den inte Shogunens solskärm på heller och jag brukar ha ett par in ears lurar inkopplade för lyssning också etc etc, det går att dra det ännu längre kort sagt.

 

Mvh /Pontus w

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...