Gå till innehåll

Sport filmkamera cirka 10 000 SEK


ErikFre

Recommended Posts

Hej! Jag är påväg att köpa mig en filmkamera/systemkamera. Men vet ej vad jag skall köpa, den ska användas till att filma sport eller snöskoterkörning men båda går fort så... Jag tror att jag kommer köpa för ungefär 10000 men är inte helt hundra än kan bli mindre eller mer. Vad tycker ni att jag skall köpa? Någon specifik modell önskar jag.

Länk till kommentar
Share on other sites

De flesta CMOS kameror har mer eller mindre "jelly", det är nog enklast att ge tips om du typ länkar till en video eller liknande du har "som inspiration" hur du vill att det ska se ut. Så är det enklare att svara på vilka tekniker, riggar, kameror osv som det är producerat med. Utgår från att du redan har en GoPro eller liknande om du filmar sport.

 

Drömmen hade varit att göra en i Slednez-klassen, men antar att kamerorna dem använder är sjukt dyra. Sen finns det massor med andra bland annat Northern Divison, ruffriders, FalconsConspiracy med flera. Fick igår erbjudandet att köpa en Canon Legeria G25 för 5000;- inkl en fish-eye lins. Men även en canon xa20, för 12000 inkl en røde mick samt ett canon vidvinkel objektiv. Vad tycker du att jag skall köpa? Behöver allt för att vara ready to record. Har en GoPro Hero 3+ Black men blir så tråkigt med bara sånt. Har även en Canon EOS 450D med tre objektiv, men vet inte om det är så mycket att hurra över. Att kunna göra filmer som är här under är bara en dröm, vet att några av dem har kameror för 200 000;- med oerhört duktig fotografer. Är det värt att lägga 12 000 för mig på en kamera? Är 12000 för den ett bra pris?

 

Här är några filmer:

 

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tror inte det viktigaste är vilken kamera du väljer, utan snarare att du har ett bra sätt att stabilisera det på. Ungefär som Oller var inne på. Filmerna där ser ut att kunna ha varit filmade med i stort sett vad som helst. En väl stabiliserad FZ1000 eller Sony RX10 kanske skulle vara något. Annars tycker jag du verkar ha ett väldigt bra pris där på Canon XA20.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tror inte det viktigaste är vilken kamera du väljer, utan snarare att du har ett bra sätt att stabilisera det på. Ungefär som Oller var inne på. Filmerna där ser ut att kunna ha varit filmade med i stort sett vad som helst. En väl stabiliserad FZ1000 eller Sony RX10 kanske skulle vara något. Annars tycker jag du verkar ha ett väldigt bra pris där på Canon XA20.

 

 

Vad ska man köpa för stabilisering då? Är det värt att köpa XA20:in? Verkar som en sjukt grym kamera, mycket kamera för pengarna.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...