Gå till innehåll

Vad kostar ett tv team?


karlson

Recommended Posts

Hej!

Ny på forumet med en tv-idé på gång. Jag har valt att satsa på projektet utan produktionsbolag och göra allt själv då jag och mina vänner är programledare. Klippning och redigering sköter jag.

 

Jag ska göra ett reseprogram där jag är ute och reser i ca. 2 månader och tänker att jag behöver:

1 kameraman

1 ljudkille

1 inslagsproducent (som håller koll tänker jag?)

 

Nu till mina frågor:

1. Behöver jag någon mer/mindre till "teamet"?

2. Hur många timmar UNGEFÄR per dag spelar man in vanligtvis?

3. Vad UNGEFÄR kommer det kosta att fixa frilansare till detta?

 

Vore så glad om jag fick svar på detta!

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej!

Ny på forumet med en tv-idé på gång. Jag har valt att satsa på projektet utan produktionsbolag och göra allt själv då jag och mina vänner är programledare. Klippning och redigering sköter jag.

 

Jag ska göra ett reseprogram där jag är ute och reser i ca. 2 månader och tänker att jag behöver:

1 kameraman

1 ljudkille

1 inslagsproducent (som håller koll tänker jag?)

 

Nu till mina frågor:

1. Behöver jag någon mer/mindre till "teamet"?

2. Hur många timmar UNGEFÄR per dag spelar man in vanligtvis?

3. Vad UNGEFÄR kommer det kosta att fixa frilansare till detta?

 

Vore så glad om jag fick svar på detta!

 

Om du hittar drivna entusiaster blir det inte dyrt, kanske till och med gratis.

Hyr du in folk ?r 750kr per timme plus 1000kr/dag f?r att de sover borta inte om?jligt, fast fortfarande i billigaste laget.

Länk till kommentar
Share on other sites

Var ska du filma?

 

Om du ska filma på en och samma plats så är det kanske enklast hyra folk på platsen i st f på din hemort.

 

Ska du filma utanför Sverige så kan det bli trassel med arbetstillstånd för svenska filmare. Och jag kan tänka mig att lönerna är åtskilligt lägre i vissa länder. Och lagstiftningen i vissa länder kan också ge trassel.

Länk till kommentar
Share on other sites

Varför skall du hyra in folk om du skall vara i Sverige? Varför inte hitta några likasinnade istället? Sen är det bara att räkna på rese- och boendekostnader. Se det som ett kombinerat äventyr runt Sverige och filmprojekt;-)

 

Det här är också en väldigt bra kvalitetssäkring. Får man med folk som jobbar gratis på projektet är det ett tecken på att de tror att de kommer vilja identifieras med det, för att visa upp framöver! Alltså: Att det är bra.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det här är också en väldigt bra kvalitetssäkring. Får man med folk som jobbar gratis på projektet är det ett tecken på att de tror att de kommer vilja identifieras med det, för att visa upp framöver! Alltså: Att det är bra.

 

Sett från en annan synvinkel kan man säga att man kan ställa större krav på någon man betalar. En som är betalad är bunden till ett avtal och man kan räkna med en annan typ av på sitt vis säkrare förhållande. Därmed inte sagt att Smörgåsmannen har fel i sitt påstående. Det är bara två olika aspekter.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...