Gå till innehåll

Likasinnade för inspiration/motivation


Artistic

Recommended Posts

Hej!

 

Jag är en 19- årig man som nyligen tagit studenten. Jag har en stor passion för film och vill göra grymma underhållande och meningsfulla filmer som förhoppningsvis uppskattas världen över.

 

Nu när jag tagit studenten och känner mig fri att göra filmer har jag hamnat i ett stilla tillstånd där jag väldigt gärna vill göra film, men jag gör inte och känner att jag sitter fast.

Jag försöker komma på idéer till kortfilmer men slutar upp med att jag övertänker och kan därför inte göra något än att bränna idén.

 

Jag lär mig bokstavligen väldigt mycket nytt varje dag inom filmskapande och har ett öppet sinne och brinnande hjärta för film. Energinivån är hög men jag sitter fast kreativt just nu.

 

Finns det några likasinnade som vill dela kortfilmsidéer och ge feedback på idéer och kanske till och med filma något tillsammans?

 

Hör av er!

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för tipset! Hittade nyss en hemsida från Google för att se på kortfilmer. Ska se mer kortfilmer. Finns det någon viss uppbyggnad i dramaturgin när det gäller kortfilmer? Jag vet att långfilmer har en viss uppbyggnad.

Länk till kommentar
Share on other sites

För att lättare få kontakt med likasinnade föreslår jag att du anger var i landet du bor. Och jag hoppas att du vet att filmskaparföreningar finns på tiotals orter, Vissa föreningar bedriver dessutom lokal-TV-sändning i kabelnätet, vilket är det enklaste sättet för fritidsfilmare att skaffa publik.

 

Angående skillnad mellan kortfilm och långfilm. Ju längre film, desto mer måste man ta med i plotten. Jag menar, det finns folk som har "töjt ut" kortfilmsmanus till långfilmslängd men publiken har inte gillat det. I praktiken därför att tempot blir för lågt. Var det något åt det hållet du funderade på?

 

För inspiration till kortfilmer rekommenderar jag läsande av klintbergare/vandringssägner. För inspiration till längre filmer rekommenderar jag att man läser teaterpjäser. Jag menar, teaterpjäser är ofta skrivna så att föga resurser krävs för att sätta upp dem trots att de är långa.

Länk till kommentar
Share on other sites

Finns det någon viss uppbyggnad i dramaturgin när det gäller kortfilmer? Jag vet att långfilmer har en viss uppbyggnad.

Det handlar snarare om hur historier är uppbyggda. Även om en film bara är fem minuter lång måste man få tittaren intresserad.

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

För att lättare få kontakt med likasinnade föreslår jag att du anger var i landet du bor. Och jag hoppas att du vet att filmskaparföreningar finns på tiotals orter, Vissa föreningar bedriver dessutom lokal-TV-sändning i kabelnätet, vilket är det enklaste sättet för fritidsfilmare att skaffa publik.

 

Angående skillnad mellan kortfilm och långfilm. Ju längre film, desto mer måste man ta med i plotten. Jag menar, det finns folk som har "töjt ut" kortfilmsmanus till långfilmslängd men publiken har inte gillat det. I praktiken därför att tempot blir för lågt. Var det något åt det hållet du funderade på?

 

För inspiration till kortfilmer rekommenderar jag läsande av klintbergare/vandringssägner. För inspiration till längre filmer rekommenderar jag att man läser teaterpjäser. Jag menar, teaterpjäser är ofta skrivna så att föga resurser krävs för att sätta upp dem trots att de är långa.

 

Jag bor nära Göteborg. Jag har inte hittat aktiva filmföreningar. Jag vet att Gbg filmstudio har filmcafé då och då, men inte frekvent. Tack för tipset gällande klintbergare och teaterpjäser.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det handlar snarare om hur historier är uppbyggda. Även om en film bara är fem minuter lång måste man få tittaren intresserad.

 

/Jakob

 

Jo, man maste fa tittaren att vara intresserad, men det brukar vanligtvis finnas en form av struktur i berattandet som ger ett visst tempo i filmen. Finns det ingen struktur i kortfilmer som det finns i langfilmer?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jo, man maste fa tittaren att vara intresserad, men det brukar vanligtvis finnas en form av struktur i berattandet som ger ett visst tempo i filmen. Finns det ingen struktur i kortfilmer som det finns i langfilmer?

Strukturen i en kortfilm är friare eftersom det är svårare att få någon att bli uttråkad på 15 minuter än på 90.

 

Men i grund och botten är det samma övergripande struktur på alla historier. Börja med att få publiken intresserad av vad som pågår och hur det skall sluta. Fortsätt med förvecklingar som höjer intresset. Avsluta på ett sätt som är både oväntat och tillfredsställande. Ja, det är treaktsstrukturen jag beskriver. Skämt fungerar oftast på samma sätt: du presenterar en situation (X går in i en bar), något växer fram ur den situationen (X beställer en drink), och en punchline (bartendern säger något oväntat men som ändå är rimligt i sammanhanget).

 

Det finns olika sätt att få tittaren intresserad, men det enklaste är scener som ställer frågor, för du vill tittaren ha svaret. Säg att filmen börjar med att vi ser en person som klipper gräset medan det ösregnar. Då funderar alla på varför i hela friden någon klipper gräset i ösregn, och vill veta varför. Så de tittar vidare.

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...