Gå till innehåll

Problem med ljudkvalité till två ändå dugliga apparaturer.


Jonathan.Wendeborn

Recommended Posts

Jag har en Tascam DR-22WL och en Röde NTG-2. När jag kopplar in dessa två tillsammans, med hjälp av en kabel som konverterar XLR hona till 3,5 hane, blir resultatet äckligt kasst. Även om jag har munnen alldeles intill micken låter jag distanserad och ruskigt grötig. Jag har prövat diverse inställningar på inspelningsapparaturen men resultatet blir knappt bättre; värt att nämna är också att jag har en mycket begränsad kunskap kring detta med ljudupptagning.

När jag, likt som för skojs skull, istället pluggade in min billiga diktafon till micken, blev ljudbilden ironiskt mycket bättre.

I övrigt känns Tascamen hel och felfri, detta grundar jag på att den är relativt ny och fungerar mycket bra i övrigt, och micken köpte jag idag.

 

Så vad är problemet? Om ni har någon kunskap och erfarenheter så får ni gärna hjälpa mig, för jag sitter här och blir tämligen frustrerad.

 

J.W.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det bästa vore nog om du tog kontakt med någon filmskaparförening. Finns några tiotal runtom i landet, inklusive ett antal som bedriver föreningsdriven lokal-TV.

 

Jag förstår inte vad du menar med att du ställde dig alldeles intill mikrofonen. Du har ju köpt en riktmik och då ska du ju stå sisådär en meter bort.

 

Du kanske ska prova att lägga upp något klipp på internet och länka dit så vi andra kan se hur du använder utrustningen.

 

Mikrofonen går ju på batteri så jag undrar om det är batteriet som spökar. Alternativt funderar jag på om du har någon kontakt med dålig passform.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag började med det, att stå en ca en meter ifrån alltså, men när jag märkte att jag knappt hördes närmade jag mig naturligtvis, så att jag tillslut nästan slukade micken. Hur som helst låter det ruskigt dåligt, och för att ens kunna få någon form av ljudupptag över huvudtaget, måste jag höja alla inställningar på max vilket skapar ett fördjävligt brus och elände.

 

Jag förstår inte varför jag skulle ta kontakt med någon film eller TV skapare? Om det handlar om vägledning eller alt vad som är fel med min utrustning så fungerar väl detta forum lika bra, med tanke på att de folket ändå tycks hänga här.

 

Detta med batteriet var ett bra tips, det skall jag pröva. Jag har ytterligare en fråga som jag glömde att ta med i första inlägget, och det är ang kabeln. Går viss ljudinformation förlorad i själva konverteringen från XLR till 3,5?

 

Tack för snabbt svar!

Länk till kommentar
Share on other sites

Nu är jag inte så bra på ljud, men är det inte så att micken skickar en balanserad signal, och att faserna tar ut varandra när du tar emot dem? För att utveckla, om du är helt grön på ljud: från micken skickas ljudet i form av två signaler, den ena fasvänd mot den andra. Meningen är att mottagaren skall göra en ny fasvändning av ena signalen och slå ihop dem, med syftet att få bort störningar. Eftersom du inte tycks ha en ljudinspelare som kan ta emot en balanserad signal så blir det bara skräp. Du kan ju testa att sabotera XLR-kabeln lite grann så att du bara får ena signalen...

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej, börjar med att jag tror Jakob kan ha en poäng där.

 

Sedan undrar jag spontan.

 

Hur kopplar du in NTG-2n i diktafonen?

Hur ser porten ut, vad för sladd använder du etc när det gäller diktafonen?

 

Du har ingen annan mic liggandes eller som du kan låna och testa i Tascamen?

 

Ang 3,5mm stereopluggen (hanen) hur ser den ut, är det stereo eller mono?

Mono: http://s3.showmecables.com/images/catalog/product/3-5mm-Mono-Plug-Connector-Plastic-1.jpg

Stereo: http://s3.showmecables.com/images/catalog/product/3-5mm-Stereo-Plug-Connector-Plastic-1.jpg

 

 

Mvh /Pontus W

Länk till kommentar
Share on other sites

Detta är kabeln -

 

Pulse Mikrofonkabel XLR hona - minitele 3,5 hane 1,5 m

 

Med inbyggda komponenter för balansering och strömblockering.

 

Konverterar mono XLR miksignal till balanserad 3,5mm minitele stereosignal så att

ljudet utan förvrängning matas till både vänster och höger kanal på din kamera etc.

Kabeln blockerar även strömmatning från anslutande apparat (kamera etc.) vilken annars

stör mikrofoner som drivs av eget batteri.

 

Såhär lyder alltså artikelinformationen på Scandinavian Photos hemsida, och jag vette tusan; Minitele steriosignal är grekiska för mig, men vare sig jag ställer in Tascamen på mono eller stereo, blir ljudet lika förföriskt som bromsspår.

 

* * *

 

Svar till Jacob:

 

Skulle man alltså klippa av någon sladd inuti kabeln?

 

 

Svar till Pontus:

 

Tascamen eller "den billiga diktafonen" som jag nämnde i första inlägget? Vare sig vilken av dem, kopplar jag in de båda med denna kabel som nämns här ovan.

Och nej, jag har tyvärr ingen annan mic för tillfället, men det skulle vara mycket intressant och prova.

 

* * *

 

Min diktafon är av typen Olympus VN-7600, och när jag spelar in på denna med Röden, så hör jag ljudet från endast vänstra högtalaren, men ljudet är ändå okej (Med tanke på att denna inspelningsapparatur är av de billigaste slaget). Varför jag nämner detta är kanske intressant med tanke på det som Jacob nämnde i sitt inlägg. Jag har dessutom en till inspelningsaparat, en gammal bandspelare från säg mycketäldre-talet(?), det är likadant med den, alltså att det bara är "ena sidan av micken" som spelar in, och där blir resultatet likadant. Tja, nu förstår både ni och jag hur grön jag... Skulle man kunna med denna lilla infon komma närmare till vad problemet är med Tascamen?

 

Tack för engagemanget hörni!

 

PS. Jag har prövat med ett annat batteri, det blev inge bättre.

Länk till kommentar
Share on other sites

 

Pulse Mikrofonkabel XLR hona - minitele 3,5 hane 1,5 m

 

Med inbyggda komponenter för balansering och strömblockering.

 

Konverterar mono XLR miksignal till balanserad 3,5mm minitele stereosignal så att

ljudet utan förvrängning matas till både vänster och höger kanal på din kamera etc.

Kabeln blockerar även strömmatning från anslutande apparat (kamera etc.) vilken annars

stör mikrofoner som drivs av eget batteri.

 

Låter mycket möjligt att problemet härrör till balanseringen, knepigt detta men hade jag varit du (utan vänner eller kolegor med annan utrustning, om du nu inte har det dvs) så hade jag greppat diktafonen, Tascamen, sladden och tittat in i närmsta musik-butik och frågat om jag inte fått testa första bästa sång-mic (du kan även köra tex Kjell o Co) och se vad som händer då i båda maskinerna. Berätta att du har en mic hemma (du kan ju utelämna att det är en riktmic om du vill) som inte fungerar bara och att du letar efter vad felet är och att du behöver en ny sladd eller ny mic etc.

Samma problem med annan mic, be att få testa med en annan sladd om de har som skiter i balanseringen. Fungerar sladden, köp den, om inte tja. Då är det nog tascamen som är problemet. Fungerar det med en annan mic, hmm tja du, då kan det vara något strul med balanseringen trots allt eller med någon inställning (gain tex).

 

Att testa och köra uteslutningsmetoden är min lösning kort sagt...

 

Lycka till, mvh /Pontus w

Länk till kommentar
Share on other sites

Det kan ju vara relevant att jag flikar in, då jag är den tidigare ägaren. Jag kopplade en mygga till nämnda Tascam och använde under några intervjuer och hade inga problem bortsett bruset - vilket i sig var normalt (om inte bättre) för recorders i den prisklassen, fick jag bekräftat av Thomann efter att ha mailat ett ljudtest till dem. Har ljudtestet kvar och kan maila det till dig, ifall det är intressant, så att du kan jämföra med hur det "ska" låta.

 

Jag skulle prova att köra någon typ av 3,5mm-mikrofon direkt in i den, utan någon adapter på vägen.

 

Myggan jag använde var:

ATR3350 Omnidirectional Condenser Lavalier Microphone || Audio-Technica US

 

Vidare, så se till att alltid ha recordern på "M"-läget, och att aldrig gaina mer än till nivå 70.

 

Har du några funderingar om inställningar specifika för recordern, så är det bara att höra av sig, annars hoppas jag det löser sig för dig!

Länk till kommentar
Share on other sites

Varför jag bad dig kontakta filmskaparförening? Just för att man där har utrustning. Koppla din mikrofon till deras kamera, koppla deras mikrofon till din tascam, så blir det lättare att hitta felet, eller prova att använda deras kabel.

 

Och jag har också funderat på om det kan vara balansen i kabeln.

 

Först funderade jag på om det var impedansen i tascam som spökade, men då den är gjord för att anslutas till samma mikrofoner som används till videokameror så låter det osannolikt.

 

En möjlighet jag kan se är att mikrofonen råkat ut för en olycka, utan att du upptäckt det.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...