Gå till innehåll

Billigaste Canon dslr med Manual Film Control


andreas ljung

Recommended Posts

Som rubriken lyder är jag på jakt efter ett nytt kamerahus. Har börjat filma med min gamla 500d och det blir riktigt schysst, tyvärr så saknar jag många funktioner som att ställa exponeringen, micingång och 1080/24. Tycker det är svårt att utläsa vilka kameror som faktiskt låter användaren justera detta, men det verkar som att 600d klarar det, då borde väl samtliga i de högre prisklasserna också göra det?

 

Har jag rätt eller fel? Jag har precis skaffat ett 17-50/2.8 och vill fortsätta använda det. Är det värt att spara till en fullformatskamera?

 

Help...

Länk till kommentar
Share on other sites

Annars kan du kika på exempelvis Fotokungen, tror de säljer 600D för omkring 3000. Skulle inte rekommendera en 5Dmk2 i dagsläget. Inte ens lågljusprestandan i video är särskilt bra på den. Mk3 har jag ingen större erfarenhet av men den har ju om inte annat Zebra och Peaking inbyggt by default.

 

Är anledningen till att du vill ha en Canon att du redan har många tillbehör eller är det bara det där objektivet du har som är av värde?

Länk till kommentar
Share on other sites

Säker på det? Med ML visst, men default?

 

Jag hade för mig det, men hittar inget som kan styrka det nu. Hörde det av någon precis när kameran kom, att det skulle vara en av fördelarna mot mk2. Och att han inte installerat ML än. Nåja.

 

Låter som OP har liten budget. 550D är fortfarande en bra kamera och går att hitta för ungefär samma pris som 600D, själv har jag dock blivit bortskämd med kameror som inte har problem med aliasing och hög bitrate (Panasonics modeller) som finns i samma prisklass, om inte lägre. Men då missar du ju alla underbara Canon-objektiv såklart, såvida du inte investerar i en elektronisk adapter (ganska dyra och buggiga).

 

Just så. Min något ledande fråga skulle leda dit. GH3 presterar bättre än mk2 i dåliga ljusförhållanden. Inte nödvändigtvis i ren brusmängd - där är de nog likvärdiga, men mk2 lider av banding mm. Enda sättet att någorlunda komma runt det är att filma i RAW och det har ju sina uppenbara nackdelar. Panasonics kameror är inte kända för att vara några direkta lågljusmästare. Och det är lätt att luras i att fullformat skulle vara bättre, vilket det i regel är. Men tekniken går framåt och det finns fler faktorer att väga in. Och de enda som lyckats med att göra fullformat för video utan att kompromissa särskilt mycket hittills är mig veterligen Sony. Varför jag alltså tycker att det är vad man bör satsa på om man ska ha fullformat. Alternativt vänta på 5Dmk4K som Canon-evangelisterna aldrig tycks sluta hoppas på.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 veckor senare...
Annars kan du kika på exempelvis Fotokungen, tror de säljer 600D för omkring 3000. Skulle inte rekommendera en 5Dmk2 i dagsläget. Inte ens lågljusprestandan i video är särskilt bra på den. Mk3 har jag ingen större erfarenhet av men den har ju om inte annat Zebra och Peaking inbyggt by default.

 

Är anledningen till att du vill ha en Canon att du redan har många tillbehör eller är det bara det där objektivet du har som är av värde?

 

Den har varken Zebra eller Peaking.

Det enda den har förutom bättre kvalité och bättre isoprestanda mot mk2 är att den via en firmwareupdate fick clean 4:2:2 ut på HDMI.

 

// A

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...