Gå till innehåll

Mobilen som videokamera?


Starsailor

Recommended Posts

Hej!

 

För 5-10 år sen arbetade jag en hel del videoinspelning (musikvideo, kortfilm, reklam- och informationsfilmer) och jag använde då en Sony PD-170 och redigerade i Final cut pro 3. Under flera års tid har jag knappt ägnat mig åt video/filmproduktion och min kamera sålde jag för flera år sen. Nu har jag dock planer på att börja göra musikvideos till mitt band för att sedan lägga upp på Youtube etc och behöver lite råd.

 

Jag är inte sugen på att köpa en ny kamera för massa pengar och tänker att mobiltelefonerna borde ha kommit tillräckligt långt i utvecklingen för att det borde funka använda en sån. Jag behöver ändå köpa en ny och kan då tänka mig att köpa det som (förhoppningsvis) funkar för ändamålet. Tanken är att kombinera den med ett stativ och ev en steady cam anpassad för mobiler. Enkelhet är ledordet.

 

Dock funderar jag över det här med filformat. Som det ser ut så spottar mobilerna ur sig antingen Mpg4 eller H.264. Inget av dessa är väl egentligen anpassade för redigering? Knappast optimalt iaf. Och andra sidan får man ju se till vilka krav som finns och hur slutmaterialet ska användas. Om det är dessa två format som gäller, blir jag då tvungen att konvertera filerna innan själva redigeringen eller är det bara att importera direkt till FCP3? Hade ju varit väldigt skönt att slippa det extra steget...

 

Okomprimerat format tar ju väldigt mycket plats, men har man mycket minne så skulle det säkert fungera. Däremot finns det väl inga mobiltelefoner som kan spela in i okomprimerat format (eller ens ett format som faktiskt fungerar väl för vidare redigering i FCP?).

 

 

Skulle verkligen uppskatta alla tips och råd jag kan få! :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Det största problemet är nog inte filformaten, utan själva använder av FCP 3. Det kanske kan vara värt att kika på något annat redigeringsprogram? Som då också har stöd för h264 native. För det går att klippa, om man har en dator som orkar med det. Och där kommer vi till nästa fundering, om du tänkt använda FCP3, hur gammal är din dator? Klarar den materialet som du får ur en mobil?

 

Vidare så kan det finnas hundratals anledningar att ha en dedikerad kamera. Exempelvis är de i regel inte lika känsliga mot stötar som en telefon, och batteritiderna borde dessutom vara av en annan värld. Idag kan du köpa en kompaktkamera och få toppenkvalitet för ditt ändamål, och lite bättre ljuskänslighet till det. Så vore jag i dina skor hade jag tittar åt det hållet istället!

 

Kan lyfta några exempel när jag är vid en dator och om du tycker det låter aktuellt!

Länk till kommentar
Share on other sites

Det största problemet är nog inte filformaten, utan själva använder av FCP 3. Det kanske kan vara värt att kika på något annat redigeringsprogram? Som då också har stöd för h264 native. För det går att klippa, om man har en dator som orkar med det. Och där kommer vi till nästa fundering, om du tänkt använda FCP3, hur gammal är din dator? Klarar den materialet som du får ur en mobil?

 

Vidare så kan det finnas hundratals anledningar att ha en dedikerad kamera. Exempelvis är de i regel inte lika känsliga mot stötar som en telefon, och batteritiderna borde dessutom vara av en annan värld. Idag kan du köpa en kompaktkamera och få toppenkvalitet för ditt ändamål, och lite bättre ljuskänslighet till det. Så vore jag i dina skor hade jag tittar åt det hållet istället!

 

Kan lyfta några exempel när jag är vid en dator och om du tycker det låter aktuellt!

 

 

Ok, intressant!

 

Jag är såklart medveten om bristerna (en del iaf) med att filma med en mobilkamera och att jag inte kommer ha samma inställningsmöjligheter som med min gamla PD-170. På den tiden arbetade jag med film, vilket krävde bra utrustning. Nu är det bara för skojs skull så kraven på inställningar, stöttålighet, batteritid osv är inte på samma nivå som tidigare. Jag vill egentligen bara kunna ta lite hyfsade bilder och sen klippa ihop.

 

Men problemet ligger alltså främst i redigeringen och FCP 3? Jag har använt FCP under många år och känner mig bekväm med det. Det är främst därför jag vill fortsätta med det. Är det så att det krävs ett byte av program så är jag inte omöjlig. Egentligen vore det kanske bäst att utnyttja min musikdator (PC) till videoredigering eftersom den är rätt kraftfull. Dock funkar ju inte FCP till PC. FCP ligger just nu på en relativt gammal Mac Mini som iofs funkat bra med materialet från förra kameran. Hur den funkar med material från en mobil vet jag inte.

 

Jag har nog hel tiden gått och tänkt att materialet som kommer ur mobilen är mer lätthanterligt (komprimerat, lättare...) jämfört med det som kom ur min videokamera och att det därmed skulle funka med min gamla Mac. Så är alltså inte fallet?

Och det alltså ett krav att redigeringsprogrammet måste ha stöd för H.264 native för att det öht ska funka?

 

 

 

 

 

 

 

 

För sakens skull får du gärna nämna några andra kameror du skulle rekommendera. Tack!

Länk till kommentar
Share on other sites

Codec/container spelar mindre roll då (som du redan konstaterat) går att konvertera material, vilket många gör som är seriösa med CC & postwork.

 

Problemet med mobiler är snarare rolling shutter & brist på anslutningar (samt obefintligt ljud, men det kanske duger till scratch track för en sync). Tycker själv att "mini-DSLR" kameror är irriterande nog i knappar osv, att filma på en mobil vore frustration utan dess like.

 

Ok, så om jag får ut materialet i H.264, vad är då enklast/bäst att konvertera till för format (för användning i FCP 3 eller PC-baserat redigeringsprogram) och vilket gör detta enklast/bäst?

 

Rolling shutter låter ju inte så kul. Är det vanligt på alla mobiler menar du (t ex Samsung S6)?

Brist på anslutningar ser jag inte som ett större problem så länge jag får över materialet till datorn. Precis när det gäller ljudet så räcker det med sync. Är ju bara musikvideos det är tänkt till. I annat fall kan jag ta upp ljud separat.

Ja, nogär den en faslig begränsning hanteringsmässigt jämfört med en riktig kamera. Och andra sidan har jag främst tänkt trycka på rec och låta den gå. Inga nämnvärda knapptryckningar under filmandet sm jag ser det nu iaf.

Länk till kommentar
Share on other sites

En gammal Mac mini kunde säkert hantera DV-formatet som PD170 skapar. Men en h264-fil är något helt annat. Se det som att spela ett helt spel samtidigt som det är nerpackat i en ZIP-fil. Så även jag säger att mobilen är inte problemet just nu, utan det är din dator och redigering. Kan du köra PC för att den är snabbare så gör det. Men det kräver också att du lär dig ett nytt verktyg. Om du inte vill köpa ny Mac. Skulle dock fortfarande rekommendera att lämna FCP3 till förmån till FCPX eller Adobe.

Att börja på ny kula med en redigering kan för många vara väldigt omständigt, framförallt om man legat i dvala några år som du säger. Men just nu verkar det som att ni måste bita i det sura äpplet. Det kan ju förvisso också bli en rolig resa också. Lära sig något nytt och allt. Oavsett vad du väljer finns det trials på i princip alla redigeringsprogram idag, så du kan prova på allt utan att betala en krona.

 

Ska du konvertera till ett redigeringsformat så för redigering på Mac/FCP kör Prores 422 eller Prores LT. På PC kan du konvertera till t.ex. DNxHD 180 eller liknande. DNxHD är gratis och kan laddas hem från Avids hemsida.

Konvertering kan ta lite tid och äter hårddisk, så räkna med sånt vid överföring.

Länk till kommentar
Share on other sites

Här är några tips:

 

Panasonic Lumix DMC-FZ1000 - Digital kompaktkamera - Hitta lägsta pris, test och specs - 7000 kr

 

Fujifilm FinePix X30 - Digital kompaktkamera - Hitta lägsta pris, test och specs - 4500 kr

 

Sony CyberShot DSC-HX60V - Digital kompaktkamera - Hitta lägsta pris, test och specs - 2500 kr

 

Ingen av dem är väl direkt enastående kameror, men du bör få bättre resultat än med en telefon i alla fall. FZ1000 är den billigaste - vettiga 4K-kameran som går att få tag på. Finns ju även RX10 som är likvärdig om inte bättre på många punkter, men saknar 4K. Att redigera i h264 native är i 9/10 projekt en dålig idé dock. Precis som Kimster antydde. Annars kan jag bara instämma.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...