Gå till innehåll

Program för filmmanus?


nana87

Recommended Posts

Jag har använt Celtx, men jag gillar inte deras onlineversion och de har slutat utveckla desktop-versionen, så jag har slutat med det.

 

Numer använder jag Scrivener, men det är inte ett utpräglat manusprogram, utan ett författarprogram. Det har en manus-funktion, men vid export så håller programmet inte ihop karaktärsnamn med efterföljande dialog vid sidbrytning och liknande. Det är en nackdel att man måste gå in och kolla sånna saker. Annars älskar jag programmet.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag använder Scrivener för romanskrivande och Celtx för manus men ska nog testa Scrivener för manus också nästa gång.

Det finns en Celtx-version för Mac (CeltxScript, bara själva textdelen), men ingen för Windows. Celtx har verkligen gjort det svårt för sina användare :(

 

Här är en lista på en massa program och appar:

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_screenwriting_software

 

En alternativ är ju att skriva i ett vanligt textredigeringsprogram i Fountain-syntax (Fountain | A markup language for screenwriting.) och sedan översätta till PDF/Word/HTML/FDX när det behövs.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 veckor senare...

Jag har nu haft tillfälle bekanta mig med Trelby. Programmet fungerar på mitt gamla skrälle till kontorsdator med WinXP.

 

Obs, jag har bara använt programmet någon enstaka timme.

 

Programmet har både fördelar och nackdelar. En stor fördel är att manus blir rätt uppställt, vilket är nog så viktigt om man ska skicka till andra. Framför allt om man ska skicka till proffs.

 

Men jag gillar inte sättet det jobbar på. Låt mig förklara.

 

När inspirationen flödar så skriver jag ner allt eftersom jag kommer på. Men jag skriver bara det som måste vara med. Resten kan jag ju fylla i en annan dag, dvs när jag saknar inspiration. Jag gör så därför att då går det fort att skriva, och det är viktigt att skriva fort när inspirationen flödar därför att risken är stor att inspirationen tar slut snabbare än man anar.

 

Rätt gissat, programmet vill att man skriver ner saker i rätt ordning. Vilket inte passar det sätt att skriva som jag just beskrev.

 

Dessutom blir det massor med luft i manusen. Visst, det ska ju vara massor med luft på pdf-filer och pappersutskrifter. Men på en datorskärm så har man ju bara utrymme för en begränsad mängd text. Så då är det obekvämt att det försvinner så mycket utrymmer. Nej, jag har inte kollat om det går att ställa om programmet.

 

Att importera text från exempelvis rtf-filer går inte. Jag provade att öppna en rtf-fil och en txt-fil, använda ctrl-c och sedan gå till trelby och där använda ctrl-v. Noll resultat. Instruktionsboken nämnar några format som kan importeras men jag har ingen aning om hur man konverterar exempelvis ett pdf-dokument till något av de formaten.

 

Export till rtf går däremot bra.

 

Tja, jag har inte mycket att säga om programmet eftersom jag ägnat så lite tid åt det. Det fungerar, men passar dåligt mitt sätt att skriva.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...