Gå till innehåll

Tips på att ta ljudet ett steg till


Smörgåsmannen

Recommended Posts

Det var inte alltför längesen jag postade en tråd om en billig/prisvärd ljudlösning för ett mindre projekt jag hade. Efter ett tags användande av denna setup, så har jag kommit fram till att jag får bäst resultat genom att line:a micen direkt till kameran - Det är en GH3 och de ska ju ha rätt bra preamps så det kanske är just därför. Ljudet blir bra. Men jag tycker ändå att brusnivåerna är aningen höga och det minskar också flexibiliteten litegrann då vi nu är ett mer fast team som kommer jobba på kommande projekt, vilket alltså inkluderar någon som exklusivt sköter ljudet.

 

Jag har kikat en del på recorders/fältmixrar/preamps nu och ska man tro recensioner mm. så är man hemma om man köper en Azden-mixer, en Zoom H5 och tex. Rode NTG2 (med nödvändiga tillbehör). Totalbudgeten där blir knappt 10 000 kr. Men jag tycker det verkar lite osmidigt. Zoom F8 kommer snart ut och enbart den kostar ungefär detsamma, och i mitt fall kanske den är lite overkill istället. Till inspelningen jag jobbar på nu så använder vi en inlånad Tascam DR-60D, helt klart en trevlig liten pryl även om den har sina brister - så som att det inte går att mixa aktivt, då den justerar ljudnivåerna stegvis och inte i en jämn kurva. Samt att ljudet även där kanske innehåller lite väl mycket brus - vilket kan bero på micken vi använt till den som är en Rode Rycote.

 

Problemet med att spela in direkt till en DSLR är ju i grunden 3,5mm-pluggen. Att ha någon annan som mixar utan en vettig låsning på kontakten känns verkligen som ett stort no-no. Problemet med att använda externa mikrofoner till recorders är generellt sett att noise floor ligger för högt. De interna brukar ju låta bra, men så fort man kopplar in något externt så blir det skit - är min uppfattning. I vissa fall kanske det varit handhavar-fel, men i de flesta fall tror jag inte det (har använt Tascam DR22wl (min egen), DR60d, Zoom H4n och Zoom H6)

 

Jag funderar lite på hur man kan jobba för att få brusfria (nåja) inspelningar. Jag bryr mig inte så mycket om dynamik, hög upplösning på ljudet etc. Utan jag är främst intresserad av att kunna spela in tysta ljud och dialog och få ett anständigt ljud som går att använda utan att behöva sitta och rensa brus i post och riskera fasförvrängningar och liknande.

 

Så för en budget på 5-7000, vad skulle ni plocka ihop för att ta ljud? (inklusive boom, råtta/zeppelinare - vad nu). Är det bättre att investera i en toppenmikrofon för 4000 och en recorder för 2000, eller bör man göra precis tvärtom?

Länk till kommentar
Share on other sites

Skaffa inte NTG-2. Den är så okänslig så du måste maxa i princip vilken recorder som helst.

Bättre då att köpa NTG3.

 

När jag skaffade grejer för 2-3 år sedan så konsulterande jag ljudteknikern på mitt jobb.

Det slutade med att jag köpte en Sennheiser MKE600. Stod mellan den och en ME66.

Jag har tillgång till en Shoeps för 14 000 kr som jag jämför med ibland och så jäkla långt ifrån är den inte.

Den kan drivas både med Phantom eller AA.

 

Best bang för buck på den tiden vad gäller recorder var Tascam DR100ii. Och fan vet om jag inte fortfarande skulle valt den. Mest för dess långa batteritid plus att den kan laddas med två AA som den automatiskt slår över på om strömmen tar slut. Det ger en ytterligare två timmar att fiska fram laddaren utan att avbryta inspelningen.

 

Jag gjorde lite test med den billiga zoom h4n också (vilket bidrar till skepsis mot H5).

Resultatet blev:

 

Zoom h4n + Rode NTG2 = Kass!

Zone h4n + MKE600 = Dåligt

Tascam DR100ii + Rode NTG2 = Ok

Tascam DR100ii + MKE600 = Riktigt Bra

 

Kolla också på Tascam 60d och 70d. Lite mer Hollywood.

Länk till kommentar
Share on other sites

Grymt svar Lobbamobba! Jag kikade på kombinationen Zoom H5/H6 och en Beyerdynamic mce85 komplett med case, zepp, dämpning och allt sånt. Där skulle jag landa omkring 7000 med bom. Och det funkar väl. Men har inte hittat särskilt många tester så det känns vanskligt. Ska därför kolla in Sennheisern! Tidigare har jag tänkt att det är omständigt att köra en sån typ av recorder och boma med, då man inte riktigt vet vart man ska göra av den, men för ett tag sen insåg jag att det ju går att fästa den med en super clamp på själva skaftet, så då slipper man ha sladdar som hänger efter och allt sånt där - om nu någon är orolig för samma sak är det alltså ett tips. Dock är det ju endast aktuellt om man har En ljudtekniker.

 

Har du nån koll på hur dr100ii skiljer sig mot Zoom H6 eller Dr60? Så som jag upplevt det så har Zoom h4n

 

Men skulle dr100 vara on par med Zoom h5 skulle jag lika gärna kunna skaffa den. Det verkar ju vara en rejäl grej.

Länk till kommentar
Share on other sites

Grymt svar Lobbamobba! Jag kikade på kombinationen Zoom H5/H6 och en Beyerdynamic mce85 komplett med case, zepp, dämpning och allt sånt. Där skulle jag landa omkring 7000 med bom. Och det funkar väl. Men har inte hittat särskilt många tester så det känns vanskligt. Ska därför kolla in Sennheisern! Tidigare har jag tänkt att det är omständigt att köra en sån typ av recorder och boma med, då man inte riktigt vet vart man ska göra av den, men för ett tag sen insåg jag att det ju går att fästa den med en super clamp på själva skaftet, så då slipper man ha sladdar som hänger efter och allt sånt där - om nu någon är orolig för samma sak är det alltså ett tips. Dock är det ju endast aktuellt om man har En ljudtekniker.

 

Har du nån koll på hur dr100ii skiljer sig mot Zoom H6 eller Dr60? Så som jag upplevt det så har Zoom h4n

 

Men skulle dr100 vara on par med Zoom h5 skulle jag lika gärna kunna skaffa den. Det verkar ju vara en rejäl grej.

 

H4N är en No go i min värld. Riktigt svag.

60d och dr100ii är nog i samma liga ljudmässigt utan det är en extra kanal in, slate, tripod fäste osv som är stora skillnaden.

DR100ii har steglös volym.

 

Vill man ha ett till alternativ mest på kul så är Olympus LS100 i ungefär samma klass som dr100ii.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jo, jag håller med dig om H4n. Hittade ett rätt bra test:

 

Samtliga verkar ha ungefär samma noise floor, möjligt att Roland låter lite bättre än de andra två, men den kostar också mer. Men ja, jag tror jag har fått svar på mina funderingar. Eller åtminstone en spark i rätt riktning. Att satsa på en bra mikrofon tillsammans med en recorder som är "rätt bra från början", blir nog vägen att gå. Och köper jag en rejäl mik nu så kan jag ju alltid flytta med den till en dyrare recorder i framtiden.

 

De mikrofoner jag väljer mellan just nu är mer eller mindre:

https://www.thomann.de/se/sennheiser_mke_600.htm

Sennheiser ME66 Bundle - Thomann Sverige

Beyerdynamic MCE85 BA Full Camera Kit - Thomann Sverige

 

Hur kommer det sig att du valde mke600 över me66? Har inte hittat något rättvisande test för mke600 riktigt, men me66 låter ju verkligen bra, förutsatt att det är en bra inspelare. Men de kanske är likvärdiga bortsett att den är något mer riktad? Fördelen med Beyerdynamic-miken är ju att den är så komplett. Ska försöka hitta mer jämförelser mellan den och de andra.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jo, jag håller med dig om H4n. Hittade ett rätt bra test:

 

Samtliga verkar ha ungefär samma noise floor, möjligt att Roland låter lite bättre än de andra två, men den kostar också mer. Men ja, jag tror jag har fått svar på mina funderingar. Eller åtminstone en spark i rätt riktning. Att satsa på en bra mikrofon tillsammans med en recorder som är "rätt bra från början", blir nog vägen att gå. Och köper jag en rejäl mik nu så kan jag ju alltid flytta med den till en dyrare recorder i framtiden.

 

De mikrofoner jag väljer mellan just nu är mer eller mindre:

https://www.thomann.de/se/sennheiser_mke_600.htm

Sennheiser ME66 Bundle - Thomann Sverige

Beyerdynamic MCE85 BA Full Camera Kit - Thomann Sverige

 

Hur kommer det sig att du valde mke600 över me66? Har inte hittat något rättvisande test för mke600 riktigt, men me66 låter ju verkligen bra, förutsatt att det är en bra inspelare. Men de kanske är likvärdiga bortsett att den är något mer riktad? Fördelen med Beyerdynamic-miken är ju att den är så komplett. Ska försöka hitta mer jämförelser mellan den och de andra.

 

MKE600 och ME66 låter nästan identiska. Men ME66 har ju utbytbar kapsel.

 

Jag valde MKE600 för att den är lite mindre och på den tiden hade Scandinavian ett lite mindre kit för 3600kr om jag minns rätt.

Då fick jag micken, puffskydd och litet shock mount (de ingår alltid).

Plus den dead cat, större shock mount och borste som ingår i detta kit.

 

Köp Sennheiser Mikrofon MKE 600 + tillbehörskit Classic Softie Camera kit 15 cm hos Scandinavian Photo i Sverige

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...