Gå till innehåll

Panasonic Lumix DMC-G7


johanberglund

Recommended Posts

Hej!

 

Jag är i behov av en ny kamera och har kollat lite på Panasonic Lumix DMC-G7 som verkar väldigt bra för sin prisklass.

Mina krav är att kameran ska kunna filma i 1080p med 60fps, vilket G7an klarar.

 

Är det någon som har en G7a och kan berätta lite om denna? Jag är osäker på om jag ska köpa den eller om jag helt enkelt ska slå på stort och köpa en GH4 direkt.

Något som lockar mycket med GH4an är dess breda dynamiska räckvidd, hur är det med det på G7an?

 

All information om G7an är välkommet!

 

Ursäkta slarvigt skrivet inlägg, sitter på jobbet och tabbar upp och ner! :e

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej!

 

Jag är i behov av en ny kamera och har kollat lite på Panasonic Lumix DMC-G7 som verkar väldigt bra för sin prisklass.

Mina krav är att kameran ska kunna filma i 1080p med 60fps, vilket G7an klarar.

 

Är det någon som har en G7a och kan berätta lite om denna? Jag är osäker på om jag ska köpa den eller om jag helt enkelt ska slå på stort och köpa en GH4 direkt.

Något som lockar mycket med GH4an är dess breda dynamiska räckvidd, hur är det med det på G7an?

 

All information om G7an är välkommet!

 

Ursäkta slarvigt skrivet inlägg, sitter på jobbet och tabbar upp och ner! :e

 

Väldigt många kameror klarar 1080p i 60fps. Så du kan spara lite pengar och köpa G6 eller GH3 om du vill.

Grejen med G7 och GH4 är att de filmar i 4K och 1080p i 90 fps.

 

De har samma dynamiska räckvidd men är tyvärr inte kända för att den är "bred". Tvärtom de är ganska dåliga på det.

 

Allihop, G6, G7, GH3, och GH4 är bra kameror. Ta den du tycker att du har råd med. Komihåg att få pengar kvar till objektiv, mikrofon, ND-filter m.m.

Länk till kommentar
Share on other sites

Väldigt många kameror klarar 1080p i 60fps. Så du kan spara lite pengar och köpa G6 eller GH3 om du vill.

Grejen med G7 och GH4 är att de filmar i 4K och 1080p i 90 fps.

 

De har samma dynamiska räckvidd men är tyvärr inte kända för att den är "bred". Tvärtom de är ganska dåliga på det.

 

Allihop, G6, G7, GH3, och GH4 är bra kameror. Ta den du tycker att du har råd med. Komihåg att få pengar kvar till objektiv, mikrofon, ND-filter m.m.

 

Kan någon tala om vad "bred" betyder i det här sammanhanget? Många bitar (4:2:2 vs 4:2:0)?

 

Det är väl GH4 och FZ1000 som har 100fps (96fps i USA), tror G7 bara har 50fps (60fps i USA). Många tror att kameror har 60fps bara för att de läser amerikanska tester, men sanningen är att de flesta kameror i Europa har 25/50fps enbart. Så stor skillnad är det inte mellan 50 och 60 så det är värt besväret. Dessutom är det inte så kul att blanda 60fps och 25fps på samma timeline, 50+25fps är oftast enklare att klippa (om man inte saktar ner 60fps till 25fps).

Länk till kommentar
Share on other sites

StenR: jag antar att han menar att de inte är kända för att ha ett särskilt brett dynamiskt omfång. Johan däremot skrev bred, varför han använde det ordet istället.

 

Vidare så ja och nja. De har ett helt okej dynamiskt omfång, kör själv en GH3:a och det är en av de kameror med bättre DR som jag har jobbat med. Jag skulle inte köpa en GH3 eller G6 idag av den enkla anledningen att de har varit billigare. Exempelvis gick GH3 att köpa nytt för 5000 i vintras. Och G6 för 3000 - utan objektiv då. Medan GH4 och G7 inte har varit just nå billigare än de är idag förutom möjligen vid nån enstaka rea.

 

Kan du däremot få tag i dem begagnat för ett bra pris - så för all del. Vidare så har GH3 ingen peaking, vilket GH4, G6 och G7 har. Det kan vara trevligt att ha.

 

Annars:

Vet du inte varför du behöver en GH4, så kan du lika gärna köpa en G7. Ska du spela in mycket dialog osv internt i kameran skulle jag köpa en GH4, dels för att få medhörning och dels för att preampsen är såpass bra. Men - för att ställa till det lite för dig så är de ännu bättre i GH3!

GH4 har dock bättre codecar, möjligheten att spela in 422 10 bit över HDMI och lite annat sånt som är trevligt för den inbitne, men som en vanlig konsument troligen inte kommer lida särskilt mycket av att gå miste om!

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag pratade om begagnat både gällande gh4 och g6. Den senare Jan han få gör typ 1500 med lite tålamod. Det som gör g6 bättre än gh3 imo är Peaking. Saknade det på min gh3.

 

(Sen är ju anledningen för att den varit billigare varken logisk, ekonomisk eller rationell. Men jag förstår precis, psykologiskt tungt :) )

Länk till kommentar
Share on other sites

Lägre priser driver ju ner begagnatpriserna. jag ser allt jag köper som ekonomisk investering och om man köper en kamera för 4000 som dagen efter går för 2000 "begagnat" har man gjort en dålig affär. Så det är i allra högsta grad ett ekonomiskt tänk. Begagnatvärden för GH3 snittar runt 3,5-5000 på Ebay. i teorin skulle jag kunna sälja kameran och gå ~1000 kr back. Nyttan under perioden jag har haft den är större än 1000 kr, varför jag går med vinst.

 

Sen om man jobbar och tjänar bra på det man gör så kvittar du ju bort kameran rätt snart oavsett vilken av kamerorna man väljer! Men men, detta känns lite OT ;).

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för svaren allihopa!

 

Jag menade självklart brett dynamiskt omfång när jag använde ordet "bred". Jag filmar med en Nikon D7000 idag (är stillbildsfotograf i grunden) och allt är väl egentligen bättre än den på just den punkten. En GH3 räcker absolut för att täcka mina behov, men de verkar lite svåra att få tag på nu. Det är väl begagnat som gäller då, eller så har jag kanske letat dåligt bara.

 

Peaking vore väldigt skönt att ha och G6an har jag sett för bra priser, så jag kanske ska kolla lite närmare på den också nu när ni uppmärksammade den.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för svaren allihopa!

 

Jag menade självklart brett dynamiskt omfång när jag använde ordet "bred". Jag filmar med en Nikon D7000 idag (är stillbildsfotograf i grunden) och allt är väl egentligen bättre än den på just den punkten. En GH3 räcker absolut för att täcka mina behov, men de verkar lite svåra att få tag på nu. Det är väl begagnat som gäller då, eller så har jag kanske letat dåligt bara.

 

Peaking vore väldigt skönt att ha och G6an har jag sett för bra priser, så jag kanske ska kolla lite närmare på den också nu när ni uppmärksammade den.

 

Tips är att om du är intresserad av G6. Köp denna varianten: Panasonic Lumix DMC-G6 + 14-42/3,5-5,6 OIS - Digital systemkamera - Hitta lägsta pris, test och specs

 

Den gluggen är väldigt skarp. Har den själv för de tillfällen jag vill jobba handhållet, eller vara flexibel och kunna zooma. Enda nackdelen är att det inte är särskilt ljuskänligt, men då kan man ha ett gäng fasta gluggar för det. Dock är det en bra vidvinkel. Vill du sedan inte ha objektivet så kan du sälja det för säkert 800-1000 kr åtminstone om du har varianten med plast-mount (finns en med metallfäste också som är lite dyrare och normalt säljs separat).

 

Med ljuskänsligheten kan du vänta dig något sånt här:

https://vimeo.com/131348020

 

- materialet är inte grade:at eller nåt sånt och det mesta är filmat med GH3an och den gluggen. Du kan troligen vänta dig liknande resultat - om inte bättre med G6an, för om jag minns rätt så använder den också en lite större sensor än GH3, vilket borde ge ännu bättre ljuskänslighet.

 

Nåja. Jag tror du kommer bli oavsett vilken du väljer!

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 månader senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...