Gå till innehåll

Smidig inspelning och uppspelning


sonocronic

Recommended Posts

Hej.

 

Jag har jobbat med film och är väldigt tekniskt kunnig inom många områden så att jag inte hittat en lösning på detta känns ganska frustrerande.

 

Problemet är enkel lagring och uppspelning av hemmafilmer.

Förr i världen så spelade man ju in på videoband, Super8, Video8, VHS, DV, DVD osv. När man fyllt ett band så skrev man på det vad det var på, datum, kanske ett nummer och lagrade det sedan i sin bokhylla. Man kunde sedan när som helst enkelt spela upp det inspelade materialet på sin TV och njuta.

 

Nu för tiden dock så är det inte så himla enkelt. Jag själv har aldrig brytt mig om det då jag hanterar data och lagring ofta men för tant Greta blir det svårt.

Hur ska hon hantera det? Låt säg att hon använder sin kamera med SD-kort, spelar in tills det blir fullt, kan enkelt spela upp det i sin nya stora tv med en HDMI-kabel kopplad till sin tv men sen då? Ska hon behöva köpa nya SD-kort när det är fullt? Nej det är för dyrt. Ok, koppla in det i laptopen som ofta brukar vara förberedd med SD-ingång. Jo visst men sen då? Det ska kopieras in till datorn, man ska veta var det ligger och hur ska hon sen smidigt spela upp det på sin TV?

Nej, plötsligt vart det väldigt krångligt för tant Greta.

 

Finns det inget enkelt simpelt sätt/utrustning?

 

Jag ser framför mig en Blueray-spelare med inbyggt 2TB disk, gärna med slott så man lätt kan byta diskar. En SD-ingång med en simpel överföringsfunktion där Tant greta enkelt kan trycka in sitt SD-kort från sin videokamera, köra igång överföringen och på nån minut så ligger alla hennes klipp på disken i en mapp med dagens datum. Hon kan då lätt med fjärren till boxen navigera till katalogen och köra igång sina hemmafilmer på sin stora fina TV.

Varför finns inte detta? Och om det finns eller om det finns alternativ, vad heter dom?

 

Tacksam för hjälp!

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har ett par hundra DV-kassetter liggande med gamla data (upp till 20 år gamla). Alla dessa har jag kopierat över till ext disk för att vara mer praktiskt åtkomliga. De har ju det gemensamt att alla har samma format. I tant Gretas fall lär hon väl ha svårt att hålla reda på de olika format som finns på kameror och telefoner.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för era svar!

@StenR: Jo, även många TV-apparater har inbyggt SD-kortsläsare men för att slippa köpa nya SD-kort efter de blivit fulla så söker ju jag efter ett simpelt sätt för en tekniskt okunnig människa att bara trycka in kortet, enkelt tanka över till inbyggd hårdisk på ett organiserat sätt så att man efter det enkelt kan spela upp klippet utan behov av SD-kortet. Finns sådan produkt eller annan lösning på problemet?

 

@Pehrbau: Exemplet med tant Greta gäller ny utrustning ännu ej inköpt. Jag ska alltså hitta en smidig lösning där teknisk support ej behövs. Borde finnas tycker man.

 

Fler förslag eller lösningar välkomnas starkt!

Länk till kommentar
Share on other sites

Det finns ju ingen standard så förvänta dig inget massivt utbud av lösningar på detta, det är helt enkelt enormt omoget pga den snabba teknikutvecklingen.

 

När jag tänker efter så är nog den produkt som ligger närmaste det du söker nya Canon CS100:

Connect Station CS100 - Fotolagring - Canon Svenska

 

Det funkar såklart bara med Canon och bara med de kameror som är kompatibla, men den verkar göra precis det du vill...

Länk till kommentar
Share on other sites

Hahaha. Sjukt att du hittade den där!

Hittade tidigare idag exakt samma produkt och blev exalterad!

 

Tack Sten!

 

Det du skrev om att det är snabb utveckling köper jag inte alls. Jag och min fru fick för fem år sedan på vår bröllopsdag en fin hemmavideokamera med SDkort. Så nog har man spelat in på SD och andra minneskort väldigt länge nu. Tycker det är otroligt att det inte finns fler alternativ. Har branchen glömt bort att man vill spara, organisera och arkivera precis som man alltid gjort?

Mycket märkligt.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 månader senare...

Jag har också funderat på detta en del sedan jag gått över från MiniDV till minneskortinspelning nyligen. Jag har hittills kommit fram till följande, som jag i nuläget känner mig nöjd med: Tidigare redigerade jag MiniDV-band till DVD med 1 timmes speltid. Numera spelar jag in i full HD, 50 fps och 27Mbps (högsta kvaliteten på kameran), MP4. Jag försöker då behålla samma värden på "utfilen" från redigeringsprogrammet. Det medför stora filer, men jag får i alla fall plats med 20 minuter MP4-datafil på en vanlig DVD som går att spela upp antingen i dator eller en Bluray/DVD-spelare med stöd för MP4. Ganska simpelt och jag slipper för mycket komprimering som var fallet tidigare med AVI till DVD. Tilläggas bör att jag uteslutande sysslar med "Hemvideo" (familj och barn m.m.)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...