Gå till innehåll

Premiere Pro CC eller Final Cut


anders10

Recommended Posts

Jag har i många år redigerat i Premiere Pro, och kör nu Premiere Pro CC. Men efter att ha sett en comparison-video på YouTube med skillnaderna i renderingstider mellan Premiere Pro och Final Cut Pro X så bytte jag direkt.

 

Vart tvungen att testa jag med :)

 

[video=youtube;4rp-Q7i2nEs]

Länk till kommentar
Share on other sites

Härlig video! För övrigt kan du se renderings-progressen för Final Cut Pro X när du renderar, det är mätaren längst till vänster där du ser tidskoden i mitten av toolbaren. Det är även den som visar hur progressen är på bakgrundsrenderingen ifall man använder den funktionen. :)

 

 

Vart tvungen att testa jag med :)

 

[video=youtube;4rp-Q7i2nEs]

Länk till kommentar
Share on other sites

Absolut! Haha ja skapligt, personligen tycker jag att det sundaste är att inte ha någon direkt brand-lojalitet. Har alltid älskat det Adobe gör med sina produkter, men när man får det svart på vitt hur stor skillnad det är så är det bara idiotiskt att hålla kvar vid det.

 

Ja jag såg det efter ett tag. Kanske ändå är bra att nämna för folk som inte vet eftersom det kan se lite mysko ut annars.

Är ju lite känsligt ämne det där med att jämföra datorer och mjukvara på internet :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Intressant test, och vIsst, jag är rätt jävig, men renderingsfart är ju ganska långt ifrån allt som gör ett redigeringsverktyg snabbt. . .

 

Ska undersöka. . .

 

lobbamobba, har du kvar projektfilen, skulle vilja testa en sak (med egna filer)?

Länk till kommentar
Share on other sites

Intressant test, och vIsst, jag är rätt jävig, men renderingsfart är ju ganska långt ifrån allt som gör ett redigeringsverktyg snabbt. . .

 

Just det här har jag funderat lite på, renderingstid är väl inte den största tidsboven direkt. Men det är klart, det baseras ju lite kring vad man jobbar med! Men att Premiere är klart långsammast av de tre, känns inte som något direkt nytt, utan det går helt i linje med mina egna upplevelser.

Länk till kommentar
Share on other sites

Intressant test, och vIsst, jag är rätt jävig, men renderingsfart är ju ganska långt ifrån allt som gör ett redigeringsverktyg snabbt. . .

 

Ska undersöka. . .

 

lobbamobba, har du kvar projektfilen, skulle vilja testa en sak (med egna filer)?

 

Nej, precis som jag säger i videon, "bara en av hundra variabler när man väljer system".

 

Tyvärr, projektfilen är dumpad.

Länk till kommentar
Share on other sites

Som sagt final cut en engångskostnad på ett par tusen thats it det vill säga mindre än vad många testat objektiv för som kanske visat sig vara en miss på bara ett år. Men varför överhuvudtaget köpa när resolve är gratis, det blir inte bättre filmer bara för att programmen är fullsmockade med funktioner.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja du det kanske du kan svara på, en riktig IQ buster som kräver en längre utläggning kan jag tro. Själv gjorde jag en barnvisa som lite handlar om att ligga under en bro och lyssna på forsen som strömmar förbi men jag tar för givet att det inte är det som du som du syftar till.

 

Skitsamma här är den spy på

Länk till kommentar
Share on other sites

Jo Davinci tycker jag om och med min ringa erfarenhet av den här typen av program så måste jag säga inlärningskurvan i resolve så man i varje fall kommer igång är hanterbar. Jag åkte dessvärre på att uppgradera lite för att kunna köra 12an och tycker nog att 11an inte är sämre direkt men det ska gå att redigeringsmässigt göra mera i 12 än 11 så vitt jag förstår. Så*det blev ett Asus 4 gb gtx 960 och 32 gb 1600 minnen. Det gjorde väl i och för sig inget då det var lite slöseri att inte göra det då datorn i sig är helt ok men lite underbestyckad eller hur man ska säga. Tidigare körde jag på en dator med ett äldre Asus P6T SE moderkort med en 6 core xeon propp och ett 4 gb gtx 760 kort men som jag inte tror blir så lätt att skrämma upp till OS X Yosemite som är minikravet för Resolve 12 och jag tror även för Fusion på mac sidan.

 

Har man lite kräm i datorn så verkar det rendera ut filmerna ganska snabbt också. Tex med den förra så gick det ofta i alla fall med samma fps som filmen var inspelad med. Med den här lite nyare med en 3770k processor så lirar det ganska bra även på monitorn när man jobbar till och med ljudet och även när det ligger ligger lite noder på klippen. Man blir lite sugen på att testa det nya som kommer nu tror att det skulle innebära ett rejält prestandalyft (skylake eller nåt) men då jag kör på hackmac så tar det ett tag innan alla knutar är lösta så man får dit OSet utan för mycket meck.

 

Edit: testade nyss att köra raw direkt från kortläsaren in i Davinci resolve och det går utan problem, iofs via usb3 men det har väl alla nu.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack vad roligt att du tycker det, jag får väl ta och göra en riktig bakgrund och träna lite så jag plinkar rätt den kanske inte är så tokig ändå. Skoj var det och jag gjorde hela processen live på vaughnlive.tv men det tar så lång tid så jag laddade hem den och skippade allt utom slutet om jag minns rätt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...